Co dalej z systemami "argentyńskimi"?

Być może już na początku przyszłego roku wejdzie w życie zakaz działalności tzw. "argentyńskich" systemów sprzedaży. Taki wniosek złożył Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do opracowywanej właśnie ustawy o kredytach konsumenckich. Pomysł ten spotkał się z protestem firm, które w ten sposób sprzedają m.in. samochody. To za jego pośrednictwem Polacy zakupili ponad 250.000 samochodów, w przytłaczającej większości wyprodukowanych w kraju - czytamy w liście nadesłanym mediom przez Auto Plan i AICE Polska. A co Wy sądzicie na ten temat?

Być może już na początku przyszłego roku wejdzie w życie zakaz działalności tzw. "argentyńskich" systemów sprzedaży. Taki wniosek złożył Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do opracowywanej właśnie ustawy o kredytach konsumenckich. Pomysł ten spotkał się z protestem firm, które w ten sposób sprzedają m.in. samochody. To za jego pośrednictwem Polacy zakupili ponad 250.000 samochodów, w przytłaczającej większości wyprodukowanych  w kraju - czytamy w liście nadesłanym mediom przez Auto Plan i AICE Polska. A co Wy sądzicie na ten temat?

Być może już na początku przyszłego roku wejdzie w życie zakaz działalności tzw. "argentyńskich" systemów sprzedaży. Taki wniosek złożył Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do opracowywanej właśnie ustawy o kredytach konsumenckich. Pomysł ten spotkał się z protestem firm, które w ten sposób sprzedają m.in. samochody. To za jego pośrednictwem Polacy zakupili ponad 250.000 samochodów, w przytłaczającej większości wyprodukowanych w kraju - czytamy w liście nadesłanym mediom przez Auto Plan i AICE Polska.

A oto ten list: W ostatnich dniach pojawiły się w prasie informacje o projekcie ustawy o kredycie konsumenckim, gdzie wprowadza się zakaz organizowania systemu konsorcyjnego. System ten, wprowadzony w Polsce wraz z zasadami wolnego rynku, administrowany jest od 1990 roku przez te same firmy, które zawsze wypełniały i wypełniają swoje zobowiązania wobec klientów. To za jego pośrednictwem Polacy zakupili ponad 250.000 samochodów, w przytłaczającej większości wyprodukowanych w kraju. Tylko jedna z firm administrujących tym systemem kupuje dzisiaj 30 % całej produkcji fabryki na Żeraniu.

Reklama

W wypowiedziach na temat systemu czytamy, że jest on zakazany w krajach Unii Europejskiej. Tymczasem system ten istnieje w Portugalii (kraju będącym członkiem UE od 1.01.1986 roku) i Grecji (będącej członkiem UE od 1981 roku). We Włoszech system działał do chwili, gdy gospodarka tego kraju nie osiągnęła dostatecznego poziomu dobrobytu.

W pozostałych krajach Wspólnoty Europejskiej system nie był potrzebny z uwagi na niską cenę i łatwy dostęp do kredytu bankowego. Skoro w Polsce proponuje się wprowadzić jego zakaz to rodzi się pytanie czy obecna sytuacja gospodarcza naszego kraju bliższa jest bogatszym czy biedniejszym krajom Unii Europejskiej.

W sytuacji załamania się polskiego rynku samochodowego, kiedy drastycznie spada sprzedaż nowych aut (jest o 30 % niższa niż przed rokiem) nie rozumiemy jak Polska może pozwolić sobie na rezygnację z kanału sprzedaży, który gwarantuje rocznie zakup ponad 25.000 nowych, wyprodukowanych w naszym kraju samochodów. Dlaczego zamierza się zamknąć drogę do własnego samochodu tysiącom ludzi, których nie stać na jego zakup za gotówkę, i którzy nie mają szansy otrzymania kredytu?

Podpisali: Prezes Zarządu Auto Plan Sp. z o.o. Joanna Szypowska i wiceprezes Zarządu AICE Polska S.A. Piotr Utracki

A co Wy sądzicie na ten temat?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakazy | samochody | auto | co dalej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama