25 lat sondy Lambda

Przed ponad 25 laty w samochodach zadebiutowała sonda lambda opracowana przez inżynierów Boscha. Ze względu na niską emisję szkodliwych składników spalin, jaką udało się uzyskać dzięki tej technice, sonda lambda szybko osiągnęła sukces. Obecnie w fabrykach Boscha schodzą z taśmy 33 miliony sztuk tych części rocznie. Pod koniec ubiegłego roku Bosch świętował wyprodukowanie 250 milionów egzemplarzy sondy lambda.

W roku 1982 Bosch wprowadził na rynek kolejną wersję sondy - ogrzewaną sondę lambda, która już w 30 sekund od rozruchu zimnego silnika jest w pełni przygotowana do działania. Odznacza się ona dwukrotnie dłuższą żywotnością w porównaniu z tradycyjnymi sondami: czujnik podgrzewany w ciągu kilku sekund do temperatury 400 stopni nie jest narażony na tak duże wahania temperatur i zachowuje sprawność przez 160 000 kilometrów. W roku 1994 Bosch jako pierwszy producent na świecie zaprezentował sondę lambda, wykonaną w technologii planarnej. Sonda ta potrzebuje już tylko 10 sekund od rozruchu silnika, by osiągnąć pełną sprawność.

Reklama

Trudno wyobrazić sobie nowoczesne pojazdy, które spełniałyby coraz surowsze normy emisji spalin, bez sondy lambda. Sonda lambda montowana w kanale wylotowym przed - a w nowszych modelach samochodów dodatkowo także za - katalizatorem, mierzy zawartość tlenu w spalinach silników benzynowych i optymalizuje działanie katalizatorów trójdrożnych. Ustalona wartość świadczy o prawidłowym procesie spalania. Najlepszy rezultat można osiągnąć przy mieszance paliwowo-powietrznej w stosunku 14,7. W przypadku nadmiernej ilości paliwa powstają węglowodory i tlenek węgla, w przypadku nadmiaru powietrza tworzą się tlenki azotu. Sonda rozpoznaje odbiegające od normy składy spalin i umożliwia korygowanie składu mieszanki poprzez ingerencję w układ sterowania silnikiem.

Dzięki szerokopasmowej sondzie lambda można zrealizować także nowoczesne koncepcje silnika, np. silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które przy częściowym obciążeniu spalają mieszankę ubogą, przy pełnym obciążeniu mieszankę jednorodną, a podczas regeneracji katalizatora ze zbiornikiem tlenków azotu, przez krótki czas pracują na mieszance bogatej. Ponieważ sonda szerokopasmowa jest w stanie obliczyć ilościowo odstępstwa od wykorzystania mieszanki jednorodnej, doskonale nadaje się do regulacji składu spalin w takich typach silników.

W przyszłości sonda lambda będzie wykorzystywana również w samochodach z silnikiem Diesla, gdzie przyczyni się do jeszcze większej precyzji dozowania wtryskiwanego paliwa, a tym samym do obniżenia wartości emisji szkodliwych substancji.

Obecnie co trzecia sonda lambda na rynku to produkt firmy Bosch. Sondy Bosch montowane są fabrycznie przez 38 producentów samochodów. Przy pomocy kompaktowego programu, obejmującego 50 typów sond, Bosch pokrywa zapotrzebowanie na sondy lambda ok. 75% pojazdów w Europie, natomiast przy pomocy pełnego programu - nawet 80% rynku.

Firma Bosch zaleca sprawdzenie poprawności funkcjonowania sondy lambda co 30 000 km oraz jej wymianę wg ustalonego terminarza. Tylko niezawodnie funkcjonujące sondy lambda mogą przyczynić się do utrzymania niskiego poziomu emisji toksycznych składników spalin oraz zapobiegają uszkodzeniu katalizatora i w efekcie jego kosztownej wymianie. Ponadto sondy lambda gwarantują optymalną sprawność silnikom spalinowym.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Bosch | sprawność | paliwa | sonda lambda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy