100 lat Audi!

Chociaż marka Audi na dobre pojawiła się na rynku dopiero w latach 70-tych ubiegłego wieku, to jej historia jest o wiele dłuższa. W tyn roku marka będzie świętowała setne urodziny!

Na początku tej historii stał August Horch, jeden z niemieckich pionierów motoryzacji. Jako absolwent technikum w saksońskim Mittweida pracował najpierw w dziale budowy silników, później jako kierownik działu budowy pojazdów silnikowych w przedsiębiorstwie Carl Benz w Mannheim.

Reklama

W 1899 roku usamodzielnił się i 14 listopada tego samego roku założył w Kolonii Horch & Cie. Motorwagen Werke.

W 1902 roku Horch przeniósł się do Saksonii, najpierw do Reichenbach, a w 1904 roku do Zwickau, gdzie przekształcił swoje przedsiębiorstwo w spółkę akcyjną. W wyniku nieporozumień z zarządem i radą nadzorczą w 1909 roku August Horch opuścił firmę. Jednak zaraz potem utworzył w Zwickau drugie przedsiębiorstwo zajmujące się budową pojazdów. Ponieważ jego nazwisko było już chronione jako nazwa marki, dla swojej nowej firmy wybrał nazwę będącą łacińskim odpowiednikiem nazwiska: "horch!" zmieniło się na "audi!".

Pomysł, aby użyć łacińskiego trybu rozkazującego niemieckiego słowa "słuchać - horch", podsunął syn partnera firmy Horcha, uczeń szkoły z językiem łacińskim. W następnych latach Horch podpisywał korespondencję "Audi-Horch". W grudniu 1914 roku Audi Automobilwerke GmbH została przekształcona w spółkę akcyjną AG.

Od samego początku marka Audi odnosiła sportowe sukcesy. Zwycięstwa w austriackich rajdach alpejskich w latach 1911- 1914 pozwoliły Augustowi Horchowi w ciągu kilku lat rozsławić nazwę Audi na cały świat. Od tamtego czasu odnoszące najwięcej zwycięstw Audi Typ C 14/35 KM nosiło przydomek "Alpejski zwycięzca". Po Pierwszej Wojnie Światowej August Horch wycofał się z firmy i przeniósł do Berlina, gdzie pracował jako rzeczoznawca ds. motoryzacji.

Dowiedz się więcej na temat: setne urodziny | silnik | nazwy | budowy | daimler | NSU | 100 lat | firmy | samochody | przedsiębiorstwo | DKW | auto | 100 | Audi

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL