Wysokoprężna A-klasa

Wszyscy mamy jeszcze w pamięci wywrotkę kompaktowego mercedesa w trakcie wykonywania tzw. testu łosia. Od tamtej próby minęło już trochę czasu i wbrew kasandrycznym przepowiedniom klasa A nie trafiła jednak do lamusa motoryzacji. Wręcz odwrotnie. Samochód jest ciągle doskonalony, pojawiają się także kolejne jego wersje. Po autach z napędem benzynowym przyszedł czas na diesle. Jak wiadomo Daimler-Benz ma olbrzymie tradycje w tej dziedzinie. Nigdy jednak nie instalował jednostek wysokoprężnych w tak małych samochodach.


Efekty okazały się jednak znakomite. A 160 CDI i A 170 CDI dzięki zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 4,5 lub 4,9 litra na 100 kilometrów znalazły się w elicie światowej samochodów najbardziej przyjaznych dla środowiska i superekonomicznych. Wyniki te oczywiście nie spadły z nieba. Osiągnięto je przede wszystkim dzięki zastosowaniu techniki czterozaworowej i pracującego według zasady common-rail wtrysku bezpośredniego. To ostatnie rozwiązanie uważane jest zresztą powszechnie za kamień milowy w dziejach silników wysokoprężnych.

Reklama

W systemie common-rail paliwo poddane jest działaniu wysokiego ciśnienia w rurze rozprowadzającej paliwo (common-rail) i z niej doprowadzane do wtryskiwaczy umieszczonych w głowicy. Umożliwia to znacznie lepsze niż w klasycznym dieslu przygotowanie mieszanki w cylindrach. Stąd właśnie bierze się małe zużycie paliwa i niska emisja spalin. System common-rail wspomagany jest w obydwu silnikach turbosprężarką dzięki czemu dysponują one przyzwoitą mocą i są bardzo elastyczne. Potwierdzają to wartości zmierzone w próbie przyspieszania na piątym biegu od 60 do 120 km/h: A 170 CDI potrzebuje na to tylko 15,2 sekundy i tym samym jest o niemal trzy sekundy szybszy od modelu A 160 z studwukonnym silnikiem benzynowym.

W wersjach standardowych napęd przekazywany jest za pomocą klasycznej skrzyni biegów. Obok niej jednak producent dostarcza na życzenie sterowaną elektronicznie, przekładnie automatyczną, ważącą zaledwie 68 kg Jest to najlżejszy pięciostopniowy automat na świecie. Jak wszystkie tego typu skrzynie biegów Daimler-Benz, również to nowe rozwiązanie wyposażone jest w tzw. hydrodynamiczny zmiennik momentu i dodatkowe sprzęgło mechaniczne. Rozwiązania te pozwalają znaleźć prawie złoty środek pomiędzy optymalnym zużyciem paliwa, dynamiką jazdy i komfortem podróżowania.

Modele klasy A z silnikiem wysokoprężnym dysponują takim samym wyposażeniem seryjnym jak wersje benzynowe. Trzeba przyznać, że odbiega ono bardzo na plus od tego co oferują typowe kompakty. Przede wszystkim jednak producent starał się zapewnić maksymalne bezpieczeństwo osobom podróżujących małym mercedesem. Kierowca ma do dyspozycji ABS współpracujący z systemem Brake-Assist (wzmacniacz siły hamowania), a przed opuszczeniem drogi chroni go "program stabilizacji jazdy" (ASR) Nie zabrakło również poduszek powietrznych oraz napinaczy pasów z ogranicznikami siły. Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuję również wspólna wszystkich modelom klasy A koncepcja konstrukcji pojazdu. Jego nadwozie jest zbudowane w oparciu o tzw. "zasadę sandwicza". Zgodnie z nią jednostka napędowa umieszczona jest częściowo przed i częściowo pod kabiną pasażerską, a pasażerowie siedzą o 20 centymetrów wyżej niż w tradycyjnych pojazdach kompaktowych. Dzięki temu rozwiązaniu są oni równie skutecznie chronieni, w razie zderzenia czołowego lub bocznego, jak osoby podróżujący dużymi mercedesami.

Ponadto koncepcja ta pozwala na uzyskanie wnętrza o wysokich walorach użytkowych. Można je dopasowywać do swoich indywidualnych potrzeb zarówno pod względem ilości miejsc siedzących jak i powierzchni bagażowej. I tak mechanizm mocowania tylnego fotela w klasie A oferuje 36 wariantów ustawienia i umożliwia powiększenie komory bagażnika z 390 do 1040 litrów. W razie potrzeby można jeszcze wygospodarować dodatkową przestrzeń po wymontowaniu fotela znajdującego się obok kierowcy.

Model A 160 CDI oferowany jest w Niemczech wyłącznie w wersji Classic z manualną skrzynią biegów. Mocniejszego diesla można nabyć dodatkowo w wersji Elegance i Avantgarde, także z automatyczną przekładnią. W innych krajach europejskich A 160 CDI jest do kupienia we wszystkich trzech odmianach.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje