W hołdzie twórcy kubizmu

Picasso stworzył kubizm, Citroen stworzył xsarę picasso. Jedno i drugie ma w sobie coś, obok czego trudno przejść obojętnie. Co wspólnego mogą mieć ze sobą genialny malarz i samochód typu van? Teoretycznie nic (oprócz nazwy oczywiście). W praktyce twórcy citroena xsary picasso poprzez nadanie mu nazwiska znanego hiszpańskiego malarza, za co musieli zresztą słono zapłacić, chcieli podkreślić charakterologiczny związek swojego produktu z tym, co w twórczości Pabla najistotniejsze. Tak więc citroen xsara picasso to kompaktowy van o zaskakującej, jak zresztą większość artystycznych koncepcji genialnego kubisty, linii stylizacyjnej. To swoisty hołd złożony wielkiemu artyście.


Wyjście z jednej bryły (4276/1751/1637 mm), nadanie szybom bocznym odważnej linii, obłość, biegnąca poprzez całą długość dachu i przedniej maski, ciekawe, niekonwencjonalne przetłoczenia blach, wreszcie niebanalna stylizacja wnętrza to główne atuty karoserii samochodu. Citroen xsara picasso jest inny niż wszyscy jego rywale z renault megane scenic na czele. Auto śmiało wkracza w XXI wiek utożsamiając się z jego osiągnięciami nie tylko kubistyczną stylizacją ale także rozwiązaniami technicznymi.

Jako baza do powstania picasso, posłużyła płyta podłogowa xsary. Przedłużono ją tylko nieco, aby van mógł posiadać odpowiednią dla swojej klasy przestrzeń wnętrza (pomógł temu także zabieg maksymalnego rozstawienia osi, który w xsarze picasso wynosi 2760 mm). Cel więc osiągnięto. W kokpicie samochodu mogą podróżować cztery dorosłe osoby w atmosferze przestrzeni i luksusu (każda w osobnym fotelu). Spory jest także bagażnik, którego pojemność wynosi 515 litrów!

Skoro o bagażniku mowa, to xsara picasso posiada całe mnóstwo przemyślnie rozlokowanych pojemników, schowków i szuflad. Pod przednim siedzeniem pasażera znalazło się miejsce dla dużej szuflady, zaś z tyłu pod podłogą na schowek mogący pomieścić 9 litrów bagażu. Olbrzymie znaczenie dla ilości tego ostatniego ma możliwość aranżacji wnętrza xsary picasso. Fotele samochodu dają się łatwo przesuwać, składać, a nawet całkiem wymontowywać. Jeśli życzeniem kogoś jest uczynić z auta furgonetkę, to, po odpowiednim "potraktowaniu" siedzeń, może umieścić na jego pokładzie bagaż o bajecznej wręcz objętości 2,4 metra.

Reklama

Wnętrze xsary picasso to odzwierciedlenie aktualnych możliwości technicznych w tym względzie. Zarówno ułatwiających, jak i chroniących życie. Kierowca nie będzie miał żadnych problemów z "uformowaniem" swojej pozycji za kierownicą bowiem wszystko da się tutaj wyregulować (fotel oraz kolumna kierownicy). Elektryczne podnośniki szyb oraz sterowniki podgrzewanych, bocznych lusterek, patent inteligentnych, samo włączających się podczas deszczu wycieraczek, sprzęt stereo dostrajający głośność do hałasu panującego wewnątrz samochodu, ABS, cztery poduszki powietrzne (od strony pasażera z możliwością wyłączenia, kiedy na przednim fotelu podróżuje dziecko), strefy zgniotu pochłaniające energię uderzenia z przodu, z tyłu i po bokach, blokada zamków tylnych drzwi, czujnik temperatury, ostrzegający przed oblodzoną nawierzchnią oraz sygnał dźwiękowy odzywający się w momencie przekroczenia prędkości maksymalnej to wyposażenie seryjne xsary picasso.

Do napędzania auta przewidziano na razie trzy silniki (dwa benzynowe o pojemności 1.6 i 1.8 oraz jeden diesel w systemie common rail o pojemności 2.0).

Benzynowy, czterocylindrowy, ośmiozaworowy silnik xsary o pojemności skokowej 1587 cm sześc. rozwija maksymalną moc 90 KM przy 5600 obr./ min i maksymalny moment obrotowy 135 Nm przy 3000 obr./ min. Szesnastozaworowa jednostka napędowa o pojemności 1749 cm sześc. jest o 25 KM mocniejsza i posiada o 24 Nm większy moment obrotowy, zaś diesel o pojemności 1997 cm sześc. to 90 KM mocy przy 4000 obr./min oraz moment obrotowy 205 Nm przy 1750 obr./min.

Samochód produkowany jest w hiszpańskich zakładach koncernu PSA w Vigo. Jego debiut należy do grona ważniejszych wydarzeń samochodowego sezonu 2000.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama