Twingo kontra "ypsylon"

Miarą stabilności rynku jest sprzedaż samochodów w których najważniejsze nie są walory użytkowe, ale... uroda i fantazja. Na rynku polskim od kilku lat reprezentantami tego stylu są Lancia Y i Renault Twingo. "Wesołe twingo" jest symbolem młodzieżowego stylu, a "mała włoszka" drugim pojazdem dla bogatych i wymagających klientów.

Uśmiechnięta renówka
Prezentacja twingo była jednym z najważniejszych wydarzeń podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w roku 1992. Był to pierwszy seryjny "wesoły samochód". O jego odmienności świadczyła nie tylko jednobryłowa sylwetka z dużymi wyłupiastymi światłami, potężna wycieraczka szyby przedniej, czy dodatki zewnętrzne jak klamka drzwi i okrągłe kierunkowskazy ukryte w kloszach tylnych lamp, ale także zagospodarowanie wnętrza było zupełną nowością. Zamiast spokojnej, stonowanej barwy deski rozdzielczej, konstruktorzy zaproponowali połączenie szarości i... jaskrawych, kolorowych przełączników. Zamiast tradycyjnej konsoli z analogowymi zegarami, styliści wyposażyli twingo w duży ciekłokrystaliczny wyświetlacz, wskazujący podstawowe parametry jazdy samochodu. Ponadto konsola wskaźników nie została umieszczona przed kierowcą, ale centralnie między nim i pasażerem.

Reklama


Sympatyczna Włoszka

"Ypsylon" zadebiutował w listopadzie 1995 i szybko stał się urozmaiceniem monotonii ulic. Dwudrzwiowa karoseria zaprojektowana została z naruszeniem dotychczasowych zasad. Zamiast akcentować wielkość pojazdu, poprzez wizualne "wydłużenie" karoserii, zaokrąglono sylwetkę, czego dowodem jest m.in. czarny, łukowato wygięty pas na boku. Zamiast ułatwiać dostęp do komory silnika, poszerzono błotniki, a komorę "przykryto" małą klapą. Zamiast zadbać o wielkość bagażnika, ograniczono jego pojemność do 225 litrów. Także wnętrze odbiega od kanonów do jakich przyzwyczaili nas producenci samochodów popularnych. Podobnie jak w twingo, tablica przyrządów umieszczona została centralnie, ale zdecydowano się na klasyczne, analogowe zegary. Przed konsolą z kontrolkami i zegarami, na całej długości deski rozdzielczej umieszczono głęboką półkę, która od strony pasażerów obita została tkaniną podobną do tej na siedzeniach i drzwiach. Pomimo wielu świadomych uchybień udało się zbudować samochód o linii nadwozia wzbudzającej sympatię.


Praktyczność, czy indywidualizm?

Sukces obydwu samochodów na Zachodzie Europy nie ma żadnego odbicia na rynku polskim. Tam "wesołe twingo" jest symbolem młodzieżowego stylu, a "mała włoszka" drugim pojazdem dla wymagających klientów. W Polsce większość osób kupujących samochody, ocenia je pod względem użytkowym i praktycznym, a to dyskryminuje te modele.

Pojazdy są oferowane wyłącznie jako wersje dwudrzwiowe, a przestrzeń bagażowa jest znacznie mniejsza niż w innych modelach tego samego koncernu. Trudno też określić który z samochodów jest korzystniejszą ofertą. Każde porównania są ukazaniem cech praktycznych, które model posiada lub nie, a twingo i ypsilon to przecież pojazdy dla indywidualistów. Porównać można byłoby jedynie walory jezdne obydwu pojazdów i różnorodność modeli. Pod tym względem wygrywa Lancia. Jej zawieszenie lepiej tłumi drgania, do wnętrza dociera znacznie mniejszy hałas i ma lepszą charakterystykę jazdy podczas gwałtownych manewrów na krętej drodze.

W lancii dostępne są trzy rodzaje silników (54 KM, 60 KM i 80 KM), podczas gdy renault oferuje tylko dwa (60 KM i 75 KM). Jednak w obydwu przypadkach można wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie: ekonomiczny i wolniejszy, lub "sportowy" i... droższy.


Porównanie:

Model                     lancia      renault       fiat
                         ypsilon       twingo      punto
Wymiary
Długość [mm]                3725         3430       3835
Szerokość [mm]              1690         1630       1660
Wysokość [mm]               1440         1420       1480
Rozstaw osi [mm]            2380         2350       2460
Śr. zawracania [m]           9,6           10       10,2
Poj. bagażnika [litr]    215/910     170/1095   295/1080
Masa [kg]                    910          850        920
Silnik:
Pojemność [ccm]             1242         1149       1242
Ilość cyl./zaworów         R4/16        R4/16      R4/16
Moc [KM/obr/min]         80/5000      75/5500    80/5000
Moment obr. [Nm/rpm]    114/4000     105/3500   114/4000
Osiągi:
Prędkość maks.[km/h]         174          168        172
Przyspieszenie [sek.]       11,2         11,7       11,4
Spalanie [90/120/miasto] 5/6/7,5  4,9/5,9/7,6    5/6/7,6
Cena                    lancia y       twingo      punto
                         1,2 16V       1,2 16    1,2 16V
                      elefantino                   activ
                        41400 zł     37900 zł   35900 zł

Bogusław Korzeniowski

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy