"Szóstka" trzeciej generacji urosła

Produkowana od 2002 r. mazda 6 nie należy do samochodów zbyt często spotykanych na naszych drogach jednak, tak jak i jej poprzedniczka, model 626, cieszy się wśród Polaków dużym poważaniem.

Również na rynku wtórnym. Jest ceniona za dobre właściwości jezdne, przemyślane rozwiązania techniczne, wysoki komfort, solidność i jakość konstrukcji oraz... japońskie pochodzenie. Czy na podobne uznanie zasłuży sobie również najnowsza "Madzia", trzecia już generacja "szóstki", która trafiła niedawno do sprzedaży?

Reklama

Prezentując przed kilkoma miesiącami nową mazdę CX-5 pisaliśmy, że prawdopodobnie żaden inny pojazd w historii motoryzacji nie był tak "obudowany" wysublimowaną filozofią, jak ów przedstawiciel modnego segmentu kompaktowych crossoverów. Tworząc jego stylizację sięgnięto po ideę Kodo ("Dusza Ruchu"), nakazującą czerpanie inspiracji z piękna, harmonii i potęgi natury. Pod pojęciem Skyactive kryje się z kolei cały zestaw zaawansowanych rozwiązań technologicznych, których celem jest połączenie możliwie jak najlepszych osiągów, komfortu i bezpieczeństwa podróżowania z dbałością o ochronę środowiska. Określenie Jinba Ittai oznacza dążenie do osiągnięcia poczucia jedności między kierowcą i samochodem. Sustainable Zoom-Zoom to idea stworzenia samochodu dokładnie takiego, jakiego oczekuje kierowca.

Drugim, po CX-5, modelem Mazdy zaprojektowanym zgodnie z filozofią Kodo - Skyactive - Jinba Ittai - Zoom-Zoom jest właśnie najnowsza "6".

"Szóstka" trzeciej generacji urosła. W wersji sedan jest o 85 mm dłuższa od poprzedniczki (4870 mm), o 45 mm szersza (1840 mm) i o 10 mm wyższa (1450 mm). Ma też większy o 105 mm rozstaw osi (2830 mm). Co ciekawe, odmianę kombi (oficjalnie: Sport Kombi) charakteryzują nieco bardziej kompaktowe wymiary. Jej nadwozie jest o 65 mm krótsze od nadwozia sedana, przy zmniejszonym o 80 mm rozstawie osi.

Mimo pokaźnych gabarytów nowa mazda 6 wygląda zgrabnie i dynamicznie. Szyku dodają jej ładne detale. W przedniej części samochodu uwagę zwraca charakterystyczna, wyraźnie zaznaczona osłona chłodnicy, będąca nową "twarzą" rodziny Mazdy i jednym z wyznaczników designu Kodo.

Również wnętrze "szóstki" nie rozczarowuje. Zorientowany na potrzeby kierowcy kokpit, atrakcyjny wystrój, wysokiej jakości, miękkie (choć nie wszystkie i nie wszędzie), miłe w dotyku materiały, logicznie rozplanowane elementy sterujące, czytelne wskaźniki, dobrze leżąca w dłoniach, regulowana w dużym zakresie kierownica, poręczna dźwignia zamiany biegów, dbałość o detale...

Fotele są wygodne, a miejsca w kabinie, jak przystało na limuzynę klasy średniej, nie zabraknie nawet rosłym pasażerom. Również tym, którzy będą podróżować z tyłu.

Zgodnie z duchem czasów mazda 6 jest wyposażona w nowoczesny system infotainment (informacja i rozrywka), którym można sterować w trojaki sposób: poprzez umieszczone na tunelu środkowym pokrętło HMI (wzorowane na rozwiązaniu znanym z mercedesów), 5,8-calowy ekran dotykowy lub znajdujące się wokół niego klawisze.

Bagażnik nie bije rekordów pojemności - w sedanie ma 489 litrów pojemności, w kombi - 522 l. Jest jednak bardzo funkcjonalny. W kombi po złożeniu dzielonego asymetrycznie oparcia (za pomocą sprytnych dźwigienek) powstaje płaska powierzchnia, na której możemy umieścić pakunki o łącznej objętości 1664 l (według innych danych pojemności bagażnika wynoszą odpowiednio: 483 i 506/1648 l).

Gama jednostek napędowych mazdy 6 składa się z trzech silników benzynowych: 2.0 l 145 KM, 2.0 l 165 KM i 2.5 l 192 KM oraz dwóch wysokoprężnych: 2.2 l 150 KM i 2.2 l 175 KM. Wszystkie mogą współpracować z ręcznymi lub automatycznymi skrzyniami biegów o sześciu przełożeniach. Dwie mocniejsze benzynówki i oba diesle są wyposażone w nowatorski system i-ELOOP, odzyskujący energię podczas hamowania (wykorzystywaną następnie do zasilania urządzeń elektrycznych.

Mazda nie ulega modzie na downsizing. Zastosowane w "szóstce" silniki benzynowe Skyactive-G to jednostki wolnossące, odznaczające się bardzo wysokim stopniem sprężania i w związku z tym wyposażone w specjalny, zaawansowany układ bezpośredniego wtrysku paliwa (niestety, w przyszłości może się to odbić na kosztach ich serwisowania).

Nowa mazda 6 wyraźnie straciła na wadze. Kurację odchudzającą zawdzięcza technologii Skyactive, przejawiającej się m.in. w zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości, obniżeniu masy zawieszenia (przód: kolumny MacPhersona, tył: układ wielowahaczowy) i zwartej, zaopatrzonej w lżejszą obudowę skrzyni biegów. Mniej kilogramów, w połączeniu z nowoczesnymi silnikami i seryjnym systemem start/stop, to niższe zużycie paliwa. Według danych fabrycznych średnie spalanie w samochodach z silnikami benzynowymi powinno wahać się od 5,5 litra na 100 km (2.0 145 KM, skrzynia manualna) do 6,3 l/100 km (2.5 192 KM, skrzynia automatyczna). W przypadku diesli wartości te mają wynosić od 3,9 do 4,8 l/100 km. Na papierze wygląda to bardzo obiecująco, by nie rzec rewelacyjnie. Zwłaszcza, gdy powyższe wyniki porównamy z osiągami samochodu. Katalogowo mazda 6 z najsłabszym silnikiem benzynowym i skrzynią manualną (145 KM, maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min) rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,5 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 208 km/godz. W przypadku najmocniejszego diesla (175 KM, 420 Nm przy 2000 obr./min) jest to odpowiednio 7,8 s i 223 km/godz.

Nowa mazda 6 może być wyposażona w liczne systemy wspomagające kierowcę i poprawiające bezpieczeństwo podróżowania. W skład tego zestawu, określonego przez producenta jako i-ACTIVSENSE, wchodzą m.in.:

- aktywny tempomat, utrzymujący bezpieczny dystans od poprzedzającego samochodu przy prędkościach do 200 km/godz., w razie potrzeby automatycznie kontrolujący gaz i hamulec;

- inteligentne wspomaganie hamowania (SBS); system monitorujący poprzedzające samochody w zakresie prędkości 15-145 km/godz., ostrzegający kierowcę o zbyt małym dystansie i automatycznie hamujący, gdy występuje ryzyko kolizji;

- system Smart City Brake Support (SCBS), automatycznie zatrzymujący samochód, aby uniknąć lub zmniejszyć konsekwencje kolizji przy zakresie prędkości 4-30 km/godz.;

- system LDWS, ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu;

- system RVM, monitorujący strefy wokół samochodu i ostrzegający kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu lusterek wstecznych;

- system HBC, automatycznie zmieniający światła w zależności od sytuacji na drodze;

- system HLA, wspomagający podczas ruszania na wzniesieniu.

Uff... Dużo tego, a przecież wypadałoby wspomnieć również o rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa pasywnego, jak również tych chroniących w razie kolizji pieszych.

Najtańsza mazda 6 (ceny wersji kombi i sedan są identyczne!), benzynowa 2.0 Skyactive-G 145 KM 6 MT SkyGO, kosztuje w Polsce 88 700 zł. Znacznie więcej, bo 125 900 zł, trzeba zapłacić za najtańszego diesla - 2.2 Skyactive-D 150 KM 6 MT SkyMOTION.

UWAGA. TEGO SZUKACIE. TEN SUPPORTER KIT MOŻE BYĆ TWÓJ

Dowiedz się więcej na temat: Nie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje