Sportowy saab

Szwedzki producent postanowił wzbogacić ofertę rynkową o sportowe wersje swoich modeli. "Skandynawscy sportowcy" otrzymali nazwę aero. Ma ona odróżnić je od wersji dotychczas produkowanych i informować przyszłych nabywców o szczególnych możliwościach i przeznaczeniu tych pojazdów.


Cechy sportowca


Model 9-3 aero występuje w trzech różnych wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowe coupe, pięciodrzwiowy hatchback oraz cabrio. Od "cywilnej" wersji odróżnić go można po charakterystycznych spoilerach, rozbudowanym tylnym zderzaku oraz nakładkach na progi. Wszystkie te elementy pokryto lakierem w kolorze całego nadwozia. Tylny spoiler nie jest jednak tylko atrakcyjnym, acz zbędnym gadżetem. W znacznym stopniu zmniejsza on siłę nośną i przyczynia się do poprawy stabilności samochodu.


Twardszy znaczy pewniejszy

Reklama

Aby stworzyć samochód, będący godnym rywalem BMW 328, audi A6, czy też volvo S40 T4, szwedzcy producenci wyposażyli go ponadto we wzmocnioną wersję zawieszenia. Jest ono odpowiednio twarde, dzięki czemu daje pewność i stabilność w czasie szybkiej jazdy, a równocześnie na tyle elastyczne, że pozwala cieszyć się komfortem nawet na długich trasach. W konstrukcji zawieszenia aero 9-3 zastosowano sztywniejsze stabilizatory poprzeczne i twardsze amortyzatory. Aby wytłumić drgania, powstające na łączach ramy zawieszenia z silnikiem, przednie wahacze wyposażono w poduszki hydrauliczne. Pochłaniają one skutecznie wszelkie wibracje i poprawiają komfort jazdy. Wzmocnione gumowe resory, w tylnej części zawieszenia, zwiększają precyzję kierowania pojazdem.


Pełna szafa

Dużą wagę przywiązujemy zawsze do wyposażenia i wyglądu wnętrza naszego samochodu. Saab to firma, której produkty od lat słyną z wielkiej dbałości o wygodę i bezpieczeństwo podróżnych. W seryjnym wyposażeniu aero 9-3 znajdziemy więc: automatyczną klimatyzację, wysokiej klasy odtwarzacz CD, skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane przednie fotele, wspomaganie układu kierowniczego oraz elektrycznie opuszczane szyby. W zakresie bezpieczeństwa natomiast saab 9-3 aero dysponuje: czterema poduszkami powietrznymi, ABS-em, aktywnymi zagłówkami, chroniącymi szyję i głowę w momencie uderzenia z tyłu oraz systemem antypoślizgowym.


Silne serce

Bardzo mocną stroną sportowego saaba jest jego silnik. Wszystkie trzy wersje (coupe, hatchback i cabrio) wyposażone zostały w tę samą jednostkę napędową. Sercem modelu areo jest czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 1985 ccm, który osiaga moc 205 KM przy 5500 obr/min oraz dysponuje momentem obrotowym 280 Nm w zakresie od 2200 do 4600 obr/min. Trudno się dziwić, że wobec tak świetnych parametrów saab 9-3 aero prezentuje równie znakomite osiągi. Od zera do 100 km/h rozpędzimy samochód w 7,3 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Po przejechaniu trasy o długości 100 km szwedzka maszyna spali 9,4 litra benzyny.


Elektroniczna kontrola

Zaletą silnika 9-3, po za jego niezawodnością, solidnością i mocą, jest możliwość wykorzystania tej ostatniej w bardzo szerokim zakresie obrotów. Oznacza to, że nie musimy "kręcić" silnika na wysokich obrotach aby uzyskać maksymalne przyspieszenie. Całym silnikiem w saabie aero steruje system Saab Tronic 7, czyli 32-bitowy mikroprocesor, który wykonuje około dwóch milionów operacji w ciągu sekundy (!) i nadzoruje pracę zapłonu, wtrysku paliwa, kontroluje ciśnienie doładowania i ustawienie przepustnicy. Saab Tronic 7 posiada również zdolność do samoczynnego dostosowania się do aktualnych potrzeb silnika.

O tym jak naprawdę spisuje się saab 9-3 aero możemy się przekonać na własnej skórze, gdyż model dostępny już jest na polskim rynku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy