Pytania o Avantime

To będzie wydarzenie bez precedensu w światowej motoryzacji. Już niebawem w sprzedaży pojawi się pojazd co najmniej dziwny - renault avantime. Nim będziemy mogli zobaczyć go na ulicach - to pewne, że do Polski trafi prędzej czy później - nim poznamy go bliżej, nim będziemy mieli możliwość odbycia jazd testowych odpowiemy sobie na trzy pytania związane z avantimem: dlaczego, dla kogo i w jaki sposób?


Dlaczego?

Obecna pozycja Renault w segmencie samochodów wysokiej klasy (w segmencie S) nie odpowiada ambicjom marki. Jednakże w historii Renault znajdziemy wiele przykładów sukcesu w dziedzinie konstrukcji samochodów luksusowych. Nie wracając nawet do prestiżowych samochodów z lat przedwojennych, w ciągu ostatnich trzydziestu lat marka Renault potrafiła zaoferować pojazdy wyrażające jej zdolności nowatorskie: przypomnijmy Renault 16, pierwszy samochód wysokiej klasy o nadwoziu dwubryłowym z otwieraną tylną klapą, spełniający dążenia do funkcjonalności samochodu, które pojawiły się na rynku w latach 60, następnie model Renault 25, luksusowy samochód, w którym na pierwszy plan wysuwa się praktyczna strona eksploatacji oraz wygoda, czy wreszcie model Espace - nową koncepcję nadwozia i pierwszą, udaną realizację nowej idei samochodu luksusowego, tak często później naśladowaną.

Reklama

W ostatnich latach firma Renault zapoczątkowała nowe kierunki rozwoju w dziedzinie samochodów luksusowych, odzwierciedlające oczekiwania klientów otwartych na innowacje, o nonkonformistycznym podejściu do idei samochodu, zwracających uwagę na nowatorskie i śmiałe rozwiązania cechujące produkty marki Renault. Prototypy Initiale (1995), Vel Satis (1998) i Avantime (1999) stały się podstawą do refleksji nad kształtem samochodu luksusowego wyrażającym swobodę, indywidualność użytkownika, kreatywność i nowe rozwiązania. Były to obfite źródła pomysłów, które umożliwiły opracowanie śmiałej strategii produktu wyrażającej tożsamość marki Renault i opartej na uważnym obserwowaniu rynku samochodów luksusowych i zachodzących na nim zmian.

Konstrukcje Renault w dziedzinie samochodów wysokiej klasy podążają za wyraźną ewolucją tego segmentu, w którym zaznacza się dążenie do zróżnicowania oferty, przede wszystkim poprzez poszukiwania nowych koncepcji samochodów, takich jak luksusowe kombi, pojazdy typu Sport Utility Vehicles (SUV), czy samochody jednobryłowe. Mimo, że samochody o nadwoziu typu sedan stanowią nadal blisko 50% sprzedawanych pojazdów w segmencie "S" w Europie Zachodniej (co oznacza prawie 950.000 nowych samochodów wobec całkowitej sprzedaży aut tej kategorii wynoszącej w 2000 roku 1,9 miliona sztuk), zaznaczyć trzeba, że od 1995 roku obserwujemy wyraźną tendencję wzrostową w sprzedaży nowych samochodów o nadwoziu coupé (+ 53%), kabriolet (+114%), kombi (+29,5%) oraz van (+69,2 %).

Zmiany zachodzące w segmencie "S" utwierdziły konstruktorów Renaulta w ich postanowieniu zaoferowania nie jednego, lecz trzech produktów w segmencie samochodów luksusowych: samochodu 5-drzwiowego o nadwoziu dwubryłowym Vel Satis, samochodu jednobryłowego będącego następcą modelu Espace, i wreszcie komfortowego, 2-drzwiowego coupé, Avantime.

Avantime, który pojawi się na rynkach europejskich poczynając od września 2001 roku, jest pierwszym odzwierciedleniem takiego nowatorskiego i nonkonformistycznego podejścia do konstrukcji samochodu.


Dla kogo?

Będący nowoczesną i śmiałą propozycją w kategorii coupé, Avantime jest adresowany do klientów zainteresowanych produktami luksusowymi, poszukujących nowych wrażeń i przyjemności oraz dążących do samorealizacji. To klienci ceniący nonkonformizm, swobodnie czujący się w społeczeństwie, lecz wykraczający poza utarte schematy i żądający samochodu wysokiej klasy zapewniającego im jednocześnie pełnię swobody - precyzuje Thierry Dombreval, Dyrektor Strategii i Marketingu. Wielu z nich pochodzi ze środowisk artystycznych, są to ludzie uprawiający wolne zawody, czy przedsiębiorcy.

Klienci zainteresowani modelem Avantime, to ludzie chętnie korzystający z Internetu i innych, nowoczesnych technik komunikacji. Zainteresowani awangardowymi produktami, prezentującymi inteligentne rozwiązania, są posiadaczami luksusowych coupé (Peugeot 406 Coupé, Volvo C70), wysokiej klasy samochodów typu SUV (Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML, BMW X5), kabrioletów (BMW seria 3, Saab 9.3 etc.), czy wreszcie luksusowych vanów lub kombi.

Samochód jest dla nich w równej mierze narzędziem, co i pięknym przedmiotem, który sobie cenią, przedmiotem pozwalającym im podkreślić swą odrębność i raczej pewien wizerunek niż ich status społeczny - dodaje Thierry Dombreval.

Jednakże, dla tych wyjątkowo wymagających klientów, innowacje są cokolwiek warte dopiero wtedy, gdy zapewniają użytkownikowi jakąś korzyść nie powodując przy tym rezygnacji z podstawowych zalet samochodu klasy S, należnych klientowi.


W jaki sposób?

Coupé Avantime - pierwszy samochód z gamy pojazdów luksusowych, składającej się docelowo z trzech modeli (Avantime, Vel Satis oraz następcy modelu Espace) - reprezentuje niespotykaną dotychczas koncepcję samochodu. Model Avantime nie zastępuje żadnego z wcześniej produkowanych i oferowanych w gamie Renault aut. Wykracza poza ograniczenia i kanony, jakie przyjęły się na rynku oferując nowatorską konstrukcję, zapewniającą wyjątkową przyjemność jazdy i komfort użytkowania.

- Od początku realizacji projektu D66, chcieliśmy opracować 2-drzwiowe coupé zapewniające optymalną widoczność, o przeszklonej kabinie, jasnej i otwartej na otoczenie - jedyne w swoim rodzaju nadwozie na rynku. Miało to być podwyższone coupé, oferujące wysoki komfort czterem osobom z bagażem; coupé o wnętrzu zachęcającym do dalekich podróży - wyjaśnia Rémi Deconinck. Z tych założeń wynika nowatorska konstrukcja samochodu Avantime: nadwozie coupé o słusznych wymiarach (długość 4642 mm, szerokość 1826 mm i wysokość 1627 mm), bez środkowego słupka w celu zapewnienia lepszej widoczności i szerszego dostępu do kabiny, wyposażone w największy na rynku dach panoramiczny stanowiący przeszkloną płaszczyznę i okno dachowe o wymiarach niespotykanych w żadnym samochodzie dostępnym na rynku. Jest to z całą pewnością konstrukcja nowatorska, lecz stawiająca też poważniejsze techniczne ograniczenia niż klasyczna konstrukcja nadwozia: Nie od razu osiągnięto sukces w pokonywaniu trudności technicznych, ponieważ rozwiązania, które przyjęliśmy - dwufazowy system otwierania drzwi, górna część konstrukcji wykonana z aluminium, fotele z zespolonymi pasami bezpieczeństwa, brak środkowego słupka oraz panoramiczny, otwierany dach - są innowacjami zastosowanymi po raz pierwszy razem w jednym i tym samym samochodzie - dodaje Rémi Deconinck.

Nowoczesnej konstrukcji towarzyszy śmiały design, który wyraźnie odróżnia Avantime od propozycji konkurencji. Dwoje drzwi, linia nadwozia i zdecydowanie męski charakter wnętrza Avantime wskazują wyraźnie na cechy typowego coupé, jednak jego kształty są dalekie od form klasycznych.

Wydłużona linia nadwozia, zaostrzone krawędzie pionowe i wyraźnie zarysowane linie okalające karoserię są odzwierciedleniem nowej stylistyki przyszłych modeli Renault. Avantime, którego kształt jest bardzo zbliżony do prototypu o tej samej nazwie, zaskakuje kontrastami zachowując jednocześnie prostotę i czystość formy. Niespotykane dotąd proporcje nadwozia sprawiają, że Avantime jest samochodem intrygującym - podkreśla Anthony Grade, Dyrektor d/s Design'u i Gamy Samochodów, i dodaje: Chcieliśmy, by osoba oglądająca samochód chodząc wokół niego była cały czas zaskakiwana. Chodzi o to, że gdy patrzymy na przód pojazdu, trudno jest odgadnąć jak wygląda jego tył, i odwrotnie?. Forma modelu Avantime jest więc grą przeciwieństw między drapieżnym przodem a przysadzistym, dynamicznym i potężniejszym tyłem nadwozia. Agresywny przód modelu Avantime wyraża dynamizm podkreślany zarysem reflektorów w kształcie litery V i formą wlotów powietrza. Dynamiczny charakter samochodu zaznacza duża, półokrągła tylna szyba, cofnięta względem klapy bagażnika. Kontrast jest również zarysowany między dolną częścią nadwozia - solidną i mocną, a częścią górną - lekką i przeszkloną, dzięki widocznej z zewnątrz aluminiowej konstrukcji, obejmującej panoramiczny, szklany dach. Niespotykana proporcja między płaszczyznami przeszklonymi a resztą nadwozia jest zaakcentowana wprowadzeniem drugiego koloru - aluminiowych słupków przedniej szyby i obramowania szyb bocznych oraz słupków tylnych. W sumie, design samochodu jest bardzo zbliżony do prototypu Avantime, w którym wprowadzono jedynie zmiany kształtu nadwozia związane z jego aerodynamiką. W ten sposób uzyskano zmniejszenie współczynnika SCx o 17% i jego wartość sprowadzono do 0,87, natomiast współczynnik Cx wynosi 0,34, co jest doskonałym wynikiem biorąc pod uwagę konstrukcję nadwozia.

Oryginalne zorganizowanie przestrzeni wnętrza, dobór i wykończenie materiałów oraz kolorystyka tworzą harmonijną kompozycję wyglądu wewnętrznego i zewnętrznego pojazdu. - Podobnie jak linie nadwozia, wystrój wnętrza zaznacza się kontrastami w doborze kolorów rozjaśniających kabinę: górna część deski rozdzielczej jest ciemna, jako materiały wykończeniowe użyto skóry i matowego aluminium, co sprawia, że design deski rozdzielczej jest lekki i prosty. Starano się, by wystrój wnętrza miał zdecydowanie męski charakter i jednocześnie w pełni oddawał styl Renault, czyli zapewniał wygodę, przestrzeń, funkcjonalność i dużo światła - wyjaśnia Patrick Le Quément, Dyrektor d/s Design Przemysłowego. Zauważalna, wysoka jakość produktu określa miejsce modelu Avantime wśród samochodów klasy S: precyzyjne dopasowanie elementów, dobór wysokiej klasy materiałów, matowych, przyjemnych w dotyku i wizualnie odznaczających się najwyższą jakością. Wyraźna jest dbałość o szczegóły o niezwykle czystej linii, pod pewnymi aspektami przywodząca na myśl rozwiązania stosowane w meblach, jak na przykład centralny schowek w formie szuflady w desce rozdzielczej.

Niespotykana dotychczas koncepcja coupé o podwyższonej konstrukcji nadwozia sprawia, że Avantime oferuje wyjątkową funkcjonalność nieznaną dotąd w samochodach typu coupé. Łatwy dostęp do kabiny, duże przeszklone płaszczyzny zapewniające dostęp światła dziennego, przestronne wnętrze, to cechy niespotykane dotychczas w samochodach tej kategorii. Wyrafinowany wystrój wnętrza oraz komfortowe wyposażenie samochodu zachęcają do podróżowania, a silnik V6 3.0 24V zwiększa przyjemność jazdy.

Podwyższone nadwozie Avantime'a w połączeniu z wyeliminowaniem środkowego słupka umożliwiło uzyskanie szerokiego dostępu do kabiny dla pasażerów podróżujących z przodu jak i z tyłu. Wyjątkowo długie drzwi boczne (1,40 m) mogłyby sprawiać wrażenie, że ich otwieranie będzie mało praktyczne, dlatego też opracowano system dwuosiowego otwarcia drzwi, który znacznie ułatwia dostęp do wnętrza. Oprócz tradycyjnego ruchu wokół jednej osi, drzwi Avantime'a otwierają się dwuosiowo - druga oś obrotu odsuwa je od nadwozia. Układ ten opracowany został w oparciu o najnowsze technologie; wykorzystuje on przeguby z profili aluminiowych, które gwarantują wysoką funkcjonalność drzwi samochodu: łatwe otwieranie i zamykanie, zabezpieczenie drzwi przed otwarciem na wypadek silnego podmuchu wiatru lub w przypadku samochodu stojącego na pochyłym terenie. Właściwą funkcjonalność drzwi uzyskano mimo znacznej długości tego elementu nadwozia oraz jego ciężaru wynoszącego około 55 kg, co wynikało z zastosowanych wzmocnień konstrukcyjnych. Aby zapewnić prawidłowe prowadzenie szyb drzwi bocznych utrudnione brakiem obramowania, drzwi są wyposażone w system prowadnic z rolkami o samoczynnej kompensacji luzu. Dla uzyskania optymalnego wyciszenia kabiny oraz uszczelnienia drzwi, szyby boczne wsuwają się pod uszczelkę umieszczoną w krawędzi dachu. Poza ułatwionym wsiadaniem do samochodu, drzwi boczne zapewniają niespotykanie szeroki dostęp światła dziennego do wnętrza, dzięki znacznej powierzchni przeszklonej.

Szklany dach panoramiczny, o wymiarach niespotykanych w dostępnych na rynku samochodach, a także wyeliminowanie środkowego słupka pozwoliły uzyskać wyjątkowo dużą i nieprzerwaną płaszczyznę przeszkloną, co zapewnia niespotykany dostęp światła dziennego do wnętrza kabiny oraz znakomitą widoczność. Całkowita powierzchnia przeszklona dachu (szyba ruchoma + szyba stała) osiągnęła rekordową wielkość 1,7m2. Dach panoramiczny, którego otwierana powierzchnia jest jedną z największych na rynku (0,5m2), może być całkowicie zasłonięty żaluzjami, z których przednie są sterowane elektrycznie. Funkcja plenerowa umożliwia jednoczesne otwarcie wszystkich szyb i otwieranego dachu. Korzystając z niej, pasażerowie w kabinie Avantime'a mają zapewniony wysoki komfort podróżowania z przodu jak i z tyłu przy zachowaniu wszystkich wrażeń zarezerwowanych generalnie dla użytkowników kabrioletów. Optymalnie ukierunkowany strumień powietrza oraz niski poziom szumu umożliwiają prowadzenie rozmowy bez podnoszenia głosu w czasie komfortowej jazdy z prędkością wyższą, niż byłoby to możliwe w klasycznym kabriolecie. Po zamknięciu, dach panoramiczny gwarantuje wystarczający dostęp światła przy optymalnym zatrzymywaniu promieni podczerwonych, dzięki zastosowaniu przyciemnianych szyb typu Vénus 35 o grubości 5 mm, produkcji firmy Saint-Gobain. Otwieranie i zamykanie dachu następuje po wciśnięciu przełącznika impulsowego. Urządzenie wyposażono w system zapobiegania przycięciu palców w trakcie zamykania, co gwarantuje bezpieczeństwo eksploatacji. Wreszcie wysoko umieszczony fotel kierowcy oraz brak środkowego słupka nadwozia zapewniają panoramiczną widoczność prowadzącemu pojazd oraz pasażerom w kabinie.

Do charakterystycznych zalet samochodu coupé Avantime dodaje wysoką funkcjonalność kabiny: w samochodzie może komfortowo podróżować 5 osób z bagażem. Szerokość kabiny nad podłokietnikami z przodu wynosi 1466 mm i 1433 mm z tyłu, co jest rekordem w tej kategorii pojazdów, a wysokość kabiny może zadowolić nawet najwyższych użytkowników. Objętość bagażnika do wysokości tylnej półki wynosi 530 litrów, zaś różnego rodzaju schowki i kieszenie w kabinie mają łączną objętość 27 litrów. Oprócz bocznych kieszeni w drzwiach i z tyłu, kieszeni w oparciach przednich foteli oraz w centralnym podłokietniku przednim, na uwagę zasługuje szuflada wbudowana w centralną konsolę z przodu o objętości 3 litrów, oświetlany schowek w górnej części deski rozdzielczej zamykany na klucz (7 litrów) oraz schowek dla pasażera z uchwytem na okulary i długopis (2 litry).

Avantime oferuje też funkcję rzadko spotykaną w tym segmencie pojazdów. Jest to składane tylne siedzenie, dzielone w proporcji1/3-2/3 (siedzenie + oparcie), które umożliwia uzyskanie przestrzeni bagażowej o objętości 900 dm3. Oryginalnie skonstruowana tylna półka może być zamocowana na dwóch wysokościach, co pozwala na zmianę objętości bagażnika zależnie od potrzeb oraz uzyskanie całkiem płaskiej podłogi. Ponadto w podłodze bagażnika umieszczono cztery zaczepy do mocowania siatki zabezpieczającej bagaż przed przemieszczaniem się z czasie jazdy.

Wystrój wnętrza Avantime jest również cechą wyróżniającą ten model spośród tradycyjnych samochodów luksusowych. W wersji Privilege, obicia tapicerskie ze skóry są oferowane w dwóch odcieniach: jasnym (beżowa skóra) i ciemnym (czarna skóra), przy czym w obu tonacjach kolorystycznych utrzymano kontrastowe zestawienie beżu i czerni na desce rozdzielczej oraz tapicerce drzwi. Ponadto, połączenie skóry gładko wyprawianej ze skórą porowatą stwarza w kabinie przytulną atmosferę.

Skórzane obicie deski rozdzielczej ożywia i rozjaśnia kabinę. Kontrastowe zestawienie kolorów przeniesione na tapicerkę drzwi zamyka wnętrze i przedłuża deskę rozdzielczą na boki. Listwy ozdobne są koloru czarnego lub w odcieniu matowego aluminium. Są one elementem graficznym ożywiającym wnętrze i kojarzącym się z wysoką technologią.

W wersjach wyposażonych w otwierany dach panoramiczny, Avantime proponuje indywidualne rozwiązania spełniające wymagania klientów szczególnie wyczulonych na estetykę odróżniającą ich auto od innych. W zależności od koloru nadwozia, proponowanych jest sześć wersji kolorystycznych wnętrza - Czerwony Inca, Niebieski Taquile, Zieleń Amazonie, Szary Perle, Szary Cendré i Szary Volcan*. W opcjach tych, zwanych Pakietami Exception, dostępne będą dwa poziomy wyposażenia. W pierwszym, deska rozdzielcza oraz tapicerka drzwi są pokryte skórą w wybranym kolorze, zaś tapicerka dachowa jest w kolorze szarym. Listwy ozdobne w kabinie są wykonane z ciemnego, matowego aluminium. W drugim poziomie wyposażenia, do wymienionych elementów dochodzi dwukolorowe, skórzane pokrycie kierownicy oraz dwukolorowa, skórzana tapicerka foteli.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy