Przyszłość Saturna

Coraz większa liczba producentów patrzy w przyszłość i próbuje stworzyć samochód, który spełniłby oczekiwania klienta XXI wieku. Kolejnym przykładem takiego działania jest projekt należącej do koncernu General Motors firmy Saturn. Marka ta zaproponowała pojazd o unikatowym kształcie z wielorakim zastosowaniem. Czy CV1, bo tak nazwano prototyp saturna, będzie modelem, jakim poruszać się będziemy po drogach za dwadzieścia lat? Przekonajmy się o tym.


CV1 - pierwszy prototyp Saturna (Concept Vehicle 1) - jest wielozadaniowym pojazdem z systemem all-wheel-drive, który może pomieścić w swoim wnętrzu 5+2 osoby. Dzięki konfiguracji siedzeń i nowemu pomysłowi - podwójnie składających się drzwi, zarówno w momencie wsiadania, jak i w podróży, pasażerowie znajdą dużo wolnego miejsca.

Reklama

Nasz pomysł wprowadza w życie wszystkie wcześniejsze założenia - chcieliśmy, by był to świeży, nowoczesny pojazd z mnóstwem wygodnych rozwiązań, które ułatwią podróżowanie, a które powstały w wyniku naszego dialogu z odbiorcą. Chcąc spełnić oczekiwania klienta musieliśmy spędzić mnóstwo czasu w pokojach projektowych i jeszcze więcej podczas konstruowania poszczególnych podzespołów CV1 - powiedziała szefowa firmy Cynthia Trudell. Ten pojazd łączy w sobie cechy trzech zupełnie różnych aut: sedana, minivana i samochodu typu SUV (sport-utility vehicle) - dodała główna projektantka CV1, Kate Zak.

Wyjątkowość prototypu Saturna polega na jego małych rozmiarach. Przy długości 4496 mm, CV1 jest o 28 mm krótszy od małego sedana - saturna SL. Od toyoty camry (sedan) jest krótszy o ponad 29 cm, od minivana Hondy - odyssey o 61,5 cm, a od mitsubishi montero (SUV) o ponad 24 cm. Podczas gdy te rozmiary pozwalają na łatwe manewrowanie i dużą zwrotność, CV1 w swoim wnętrzu pomieści pięcioro dorosłych i dwójkę dzieci. Tylna kanapa jest ruchoma, dzięki czemu możemy zyskać więcej miejsca na nogi (gdy przesuniemy ją do tyłu) lub więcej miejsca na bagaż (gdy kanapa powędruje do przodu). Jeśli potrzebujemy jeszcze większej przestrzeni bagażowej, możemy złożyć wszystkie (po za siedzeniem kierowcy) fotele. W ten sposób do dyspozycji mamy całe wnętrze o równej podłodze.

Aby umiejętnie wykorzystać tak dużą przestrzeń projektanci zapewnili nowe rozwiązania w konstrukcji drzwi. Tylna klapa (w stylu hatchbacka) podnosi się do góry, podczas, gdy krawędź bagażnika możemy rozłożyć do tyłu. Uzyskujemy wtedy płaską platformę do przewożenia np. mebli lub innego rodzaju długiego bagażu. Boczne drzwi tylne to jeszcze większe zaskoczenie. Są one podwójnie łamane i otwierać je można zarówno przesuwając do przodu, jak i do tyłu. Kiedy przesuniemy je do przodu uzyskamy lepsze dojście do tylnych siedzeń, zwłaszcza, gdy te również są umieszczone maksymalnie z tyłu. Gdy drzwi otworzymy do tyłu, okaże się, że dużo łatwiej będzie nam ulokować torby z zakupami lub walizkę bezpośrednio za przednimi fotelami. Podwójnie łamane drzwi wymagają również mniej miejsca na zewnątrz, przez co wsiadanie nawet na zatłoczonym parkingu nie będzie dla nas problemem.

CV1 napędzany będzie czterocylindrowym, 2,2-litrowym silnikiem, który zaliczany jest do najbardziej ekologicznych produktów Saturna. Poszczycić się on może również niezłymi osiągami. Napęd o mocy 137 KM uzyskiwanej przy 5800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 147 Nm przy 4400 obr/min w połączeniu czterostopniową, komputerowo sterowaną, automatyczną skrzynią biegów, zapewnia przyjemność z jazdy w każdych niemal warunkach.

Firma Saturn rozpoczęła swoją obecność na rynku jako producent małych samochodów. Z czasem modele Saturna stawały się coraz większe, aż powstały serie LS - sedan oraz LW - wagon. Obecnie marka oferuje samochody typu sedan, kombi oraz coupe. W przyszłości planuje się stworzenie samochodu typu SUV, aby wypełnić lukę wśród aut średniego segmentu, które w dalszym ciągu są najchętniej kupowane w Stanach Zjednoczonych.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje