Peugeot 308 w "drodze budowania ekskluzywności"

Wzrost sprzedaży o 12,3 procent - do ponad 1,9 mln sztuk. Nowe, obsypywane nagrodami modele. Sukcesy w motosporcie. Perspektywa rychłego przejęcia Opla. Teraźniejszość jest jasna, a przyszłość świetlana.

Przynajmniej tak wynika z wypowiedzi przedstawicieli koncernu PSA podczas dziennikarskiej międzynarodowej prezentacji odświeżonego Peugeota 308. Pojazdu, który w chwili  premiery został obwołany wielką nadzieją tej francuskiej marki. I trzeba przyznać, że rzeczywiście te oczekiwania spełnił. Otrzymał tytuł Samochodu Roku 2014, ale co ważniejsze - do dnia dzisiejszego sprzedał się w liczbie z górą 760 tys. egzemplarzy.

Przystępując do modernizacji bestsellera trzeba zachować daleko idącą ostrożność. Bodaj najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w stylistyce Peugeota 308 jest zatem przeniesienie logo marki - słynny lew przewędrował z pokrywy silnika na środek osłony chłodnicy.

Reklama

Maska jest teraz umieszczona nieco bardziej poziomo, grill ma nowy wzór, wprowadzono dwie wersje zderzaków (zależnie od poziomu wyposażenia auta), zmodyfikowano układ świateł (w GT i GTi - full LED). Do tego dorzucono parę innych, jeszcze mniej dostrzegalnych dla postronnego obserwatora modyfikacji. Samochód zachował zatem swój dotychczasowy charakter. Co prawda specjaliści od wizerunku Peugeota chętnie sięgają po takie słowa jak: dynamika, ekspresja, wyrazistość, atletyzm, jednak naszym zdaniem do stylistyki 308 wciąż bardziej pasuje określenie: stonowana, ponadczasowa elegancja.

Nisko zamontowana kierownica o wyjątkowo małej średnicy, panel wskaźników umieszczony w nietypowym miejscu, bo u szczytu deski rozdzielczej, na linii wzroku kierowcy (z obrotomierzem, którego wskazówka wychyla się od prawej do lewej, czyli w kierunku odwrotnym od ogólnie przyjętego), ograniczona do minimum liczba przycisków i pokręteł... Tzw. i-Cockpit kompaktowego peugeota był swego czasu prawdziwą sensacją. A skoro spodobał się użytkownikom i sprawdził w praktyce, więc najwidoczniej uznano, że nie ma sensu go ulepszać.

Jedyną poważniejszą zmianą jest wprowadzenie nowego, bardziej czułego na dotyk ekranu, za pośrednictwem którego steruje się większością funkcji samochodu. Można teraz na nim wyświetlać obraz ze smartfonów. Istnieje możliwość obsługi głosowej. Nowa nawigacja TomTom korzysta na bieżąco z informacji z Internetu. O jej działaniu mogliśmy przekonać się podczas naszych dziennikarskich jazd na pograniczu Niemiec i Austrii. Początkowo trasa obejmowała odcinek autostradowy, ale ostrzeżenie o korkach spowodowało, że zostaliśmy skierowani na zwykłe, mniej zatłoczone drogi.

W odświeżonym 308 zaadaptowano wiele nowoczesnych rozwiązań wcześniej zastosowanych w modelach 3008 i 5008. Dotyczy to zwłaszcza systemów wspomagających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo podróżowania. Do najciekawszych nowości należy Active Safety Brake, który chroni przed kolizją z innym samochodem lub najechaniem na pieszego. Gdy kierowca nie zareaguje odpowiednio na sygnał o niebezpieczeństwie, automatycznie uruchamiane jest awaryjne hamowanie. Niestety, system nie wykrywa rowerów, motocykli, zwierząt ani przedmiotów leżących na jezdni.

Nowością jest także aktywny tempomat z możliwością dostosowania naszej prędkości nie tylko do prędkości poprzedzającego pojazdu (w wersjach 308 z automatycznymi skrzyniami biegów Dynamic Cruise Control działa aż do zatrzymania, w autach z "manualem" do 30 km/godz.), ale też do jej ograniczeń uwidocznionych na mijanych znakach.

Ponadto są dostępne systemy: aktywnego monitorowania pasa ruchu (gdy uzna, że ma do czynienia z niezamierzonym przekroczeniem linii na jezdni, sam skoryguje tor jazdy; aby się temu przeciwstawić należy mocniej przytrzymać kierownicę lub włączyć kierunkowskaz; niewątpliwą zaletę tego udogodnienia stanowi możliwość jego... dezaktywacji), monitorowania martwego pola, automatycznej zmiany świateł, wykrywania zmęczenia kierowcy. Jest asystent parkowania i możliwość wywołania symulowanego  obrazu samochodu widzianego z góry.

Gama silnikowa odświeżonego Peugeota 308 obejmuje trzy jednostki benzynowe o mocach od 100 do 205 KM oraz 5 wysokoprężnych (110 - 180 KM). Wszystkie, podobnie jak skrzynie biegów, zostały zmodyfikowane z myślą o ograniczeniu ich masy, zwiększenia sprawności, a przede wszystkim pod kątem wymogów ochrony środowiska. Producent chwali się, że czyni to z wyprzedzeniem, już teraz dopasowując się do limitów, które będą obowiązywać za kilka lat.

Nowej generacji silnik benzynowy PureTech 130 - i to jest informacja, która nie ucieszy wielu przyszłych jego użytkowników w Polsce - został wyposażony w filtr cząstek stałych GPF. Układ oczyszczania spalin w dieslach nowego 308 będzie odtąd wymagał dodawania płynu AdBlue (umieszczenie jego wlewu obok wlewu paliwa sprawiło, że kryjąca je klapka nie jest już okrągła, lecz prostokątna; jest to jedna ze zmian stylistycznych, podkreślanych przez Peugeota).

W ofercie modelu 308 pojawi się nowy diesel BlueHDI 130 KM. W porównaniu z poprzednikiem stracił on 61 ccm pojemności, za to zyskał 10 KM mocy, jednocześnie ma wykazywać też nieco mniejszy apetyt na olej napędowy.

Obiecywane przez producenta kilkuprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa są oczywiście nie do sprawdzenia podczas krótkiego, dziennikarskiego testu. Na drogach w okolicach austriackiego Salzburga i w niemieckiej Bawarii, m.in. na malowniczej trasie, biegnącej obok Berghofu, dawnej siedziby Adolfa Hitlera, przekonaliśmy się jednak, że Peugeot 308 pozostaje samochodem, który prowadzi się bardzo przyjemnie i pewnie, a jego silniki pracują z dużą kulturą. Nie będzie zaskoczeniem, gdy powiemy, że najwięcej frajdy zapewniają te najmocniejsze (nie licząc wersji GTi): benzynowy THP 1.6 205 KM oraz wysokoprężny BlueHDI 2.0 180 KM. Ten ostatni współpracuje z nową japońską automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów. Została ona zaprojektowana wyłącznie metodami cyfrowymi, jest elektronicznie sterowana  i w ogóle bardzo wyrafinowana technicznie, co każe się zastanawiać, co będzie, gdy kiedyś ulegnie awarii. Na razie jednak sprawia dobre wrażenie. Działa szybko i sprawnie.

Pomimo rosnącej popularności SUV-ów i crossoverów, wśród 67 mln sprzedanych w ubiegłym roku na całym świecie samochodów osobowych  ponad jedną trzecią stanowiły kompakty. Odnowiony 308 ma duże szanse, by zachować swoją dotychczasową, mocną pozycję w ich gronie. Jego polskie ceny nie są jeszcze ustalone. Jak się dowiedzieliśmy, zapewne trochę wzrosną, a to dlatego, że Peugeot chce podążać w kierunku marek Premium. Oficjalnie mówi się o "drodze budowania ekskluzywności". Francja - elegancja.                      

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy