Opel kontra opel

Ostatnie lata przyniosły w motoryzacji duże zmiany. Przykładem może być Golf I, który pod koniec lat siedemdziesiątych mając 382 cm wyznaczał standard długości wśród kompaktów (segment C). Dzisiaj identyczną wielkość nadwozia ma większość "maluchów", czyli pojazdów segmentu B. Rozwinięciem zmian jest też powstanie nowej klasy - "samochodów typowo miejskich". Większy wybór nie ułatwił jednak decyzji o zakupie. Wielu kupujących zastawia się: czym różnią się pojazdy segmentu B, traktowane dotychczas jako miejskie maluchy, od samochodów nowej klasy? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w salonie Opla, wybierając agilę lub corsę.


Karoseria i wnętrze
Obecna corsa, produkowana od połowy roku 2000, jest już trzecią generacją "małego opla". Powstała po przeanalizowaniu sugestii klientów używających samochodów tej klasy. Według nich pojazd taki jest traktowany zwykle jako drugi w rodzinie i w związku z tym częściej jest środkiem transportu w mieście, niż pomocnikiem w dłuższych wyjazdach. Stąd też długość (382 cm) i szerokość (165 cm) bardziej uwzględniają swobodną jazdę i parkowanie. Nie oznacza to, że nie zadbano o wygodę wnętrza. Rozstaw osi wynosi 249 cm i jest to o 3 cm więcej niż w punto, 5 cm więcej niż w peugeocie 206 i 2 cm więcej niż w clio. Oznacza to, że wielkość przestrzeni pasażerskiej i komfort pasażerów siedzących na tylnej kanapie jest identyczny, a nawet lepszy niż w pojazdach konkurencji.

Reklama

W tym samym czasie co corsa, do salonów trafił też opel agila. Kształt karoserii i wymiary zewnętrze, wskazują iż jest to mały van. Ma bowiem znaczną wysokość (169,5 cm, podczas gdy corsa 144 cm), przez co siedzenia są umieszczone wyżej niż w klasycznych pojazdach. Takie proporcje powodują, iż mimo długości 350 cm i rozstawowi osi 236 cm (13 cm mniej niż corsa), komfort pasażerów jadących z tyłu jest bardzo wysoki. Szerokość wnętrza jest tylko o 3 cm mniejsza niż w corsie, więc z tyłu jest prawie identyczna ilość miejsca. Na marginesie warto zaznaczyć, że wprawdzie obydwa pojazdy są pięcioosobowe, ale przewóz trzech dorosłych osób z tyłu, nie był zamierzeniem konstruktorów.


Silniki

Jednostki używane w obydwu wersjach spełniają wymagania stawiane przez producenta. Agila oferowana jest tylko z dwoma silnikami: 1000 ccm (58 KM) i 1200 ccm (75 KM). W obu najistotniejsze jest minimalne spalanie, a prędkość maksymalna i przyspieszenie są aspektami drugorzędnymi. Corsa ma natomiast znacznie lepsze osiągi (prędkość maks. dla silnika 1200 ccm jest większa niż w agili o 15 km/h), a oprócz wersji 1000 ccm i 1200 ccm oferowane są też silniki: 1400 ccm (90 KM) i dwa diesle 1700 ccm (65 KM i 75 KM).


Ceny

Porównania dotyczyły tylko wersji silnikowych 1000 ccm i 1200 ccm czyli identycznych w obu samochodach. Dodatkowo aby wybór był bliższy rzeczywistości przyjęto, iż corsa musi - jak każda agila - mieć pięć drzwi. Obydwa pojazdy mają identyczne wyposażenie standardowe oznaczone jako "start", a różnicą są tylko seryjnie lakierowane zderzaki w corsie, co agila oferuje dopiero w wersji comfort. Oprócz tego mamy jeden airbag, instalację radiową (tylko instalacja, nie radio), pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa itp. Modele te kosztują obecnie 29 650 zł za agilę 1,0 (cena katalogowa jest obniżona o 2500 zł) i 33 750 zł za corsę 1,0 (obniżka to 1000 zł). Gdy pojazd ma posiadać wspomaganie kierownicy to koszt wzrasta do 30 650 zł za agilę 1,0 club (agila 1,2 club jest droższa od wersji 1,0 o 2000 zł i kosztuje 32650 zł). Dla corsy najtańszy model ze wspomaganiem to 1,2 start za 37 150 zł.

Kolejny pakiet wyposażeniowy to "comfort" w którym oprócz wspomagania zamontowano centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb przednich, radio, a dla corsy także drugą poduszkę powietrzną. Agila z takim wyposażeniem dostępna jest tylko z silnikiem większym i kosztuje 35 200 zł. Corsa 1,0 comfort to wydatek 39 750 zł, a 1,2 comfort 42 150 zł. Gdybyśmy dodatkowo zażyczyli sobie klimatyzację to koszt wzrośnie o 4500 zł (tyle kosztuje taka opcja). Gdybyśmy chcieli zakupić pojazd z seryjnie zamontowaną klimatyzacją to trzeba się liczyć z kosztem 37 100 zł (agila 1,2 comfort + AC) lub 46 850 zł za corsę 1,2 elegance.

Wynika stąd, iż najkorzystniejsza ofertą dla samochodu typowo miejskiego jest agila 1,2 club, która posiada wspomaganie kierownicy i dynamiczny silnik 75 KM. Ma niewielkie wymiary, dużą zwrotność, bagażnik prawie identyczny jak corsa (agila 240 litrów, corsa ? 260 litrów) i oferuje podróżnym wysoki komfort jazdy. Jeżeli jednak kupujący potrzebuje samochodu spełniającego namiastkę "pojazdu rodzinnego", to nie warto zawracać sobie głowy agilą. Lepiej za 4500 więcej kupić corsę 1,2 start, która sprawdzi się w ruchu miejskim i spełni oczekiwania poza miastem. Zanim wybierzemy, warto więc zastanowić się gdzie i jak często używamy samochodu.

Bogusław Korzeniowski

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy