Od 240 Z do 300 ZX

Już niebawem w sprzedaży pojawi się nowy sportowy nissan. Będzie to kolejna wersja auta, które po raz pierwszy pojawiło się w sprzedaży w 1969 roku. Warto prześledzić losy tego interesującego auta...


1966r. Nissan rozpoznaje rynek dla nowego rodzaju sportowych samochodów. Projektanci firmy tworzą wizję zwinnego kompaktu GT, którego możliwości i komfort jazdy znacznie przewyższają standard, na który wskazywałaby jego cena. Inżynierowie Nissana rozpoczynają pracę nad prototypowym modelem, który w przyszłości zasłynie jako 240Z.

1969r. 22 października 240Z trafia do sprzedaży w USA. Jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,4 litra i mocy 150 KM, prędkość 60 mil na godzinę (ok. 100 km/h) osiąga w czasie poniżej dziewięciu sekund, a wszystko to za jedyne 3 526 USD.

1970r. W niecały rok po debiucie 240Z, popyt na ten model jest tak duży, że wartość używanych aut wyceniono na 4 000 USD.

Datsun 240Z bierze udział w zawodach Amerykańskiego Klubu Samochodów Sportowych (SCCA) - prowadzony przez Johna Mortona wygrywa narodowy puchar w kategorii C-Production, w Brock Racing Enterprises.

Reklama

1971r. John Morton po raz drugi wygrywa C-Production.

1972r. Bob Sharp prowadzi 240Z podczas pierwszych z dwóch kolejnych krajowych mistrzostw C-Production.

1973r. Po czterech latach obecności 240Z na rynku sprzedaż od pojawienia się auta na rynku wynosi 116 712 sztuk.

W 1974 roku wprowadzone zostaje również nadwozie typu 2 + 2, ze składanymi tylnymi siedzeniami. W pierwszym roku swojej obecności na rynku 260Z ustanawia rekord sprzedaży modeli Z, z wynikiem 63 963 sztuki.

Walt Moses umacnia pozycję Datsuna Z zdobywając mistrzostwo C-Production.

1975r. Aby sprostać jeszcze większym ograniczeniom w dopuszczalnej emisji spalin, Nissan potrzebuje nowocześniejszej technologii i decyduje się na zastosowanie wersji silnika o pojemności 2,8 litra z wtryskiem L-Jetronic firmy Bosch, co w efekcie prowadzi do powstania modelu 280Z. Moc silnika zwiększa się do 149 KM.

W zawodach IMSA GTU, Sharp wygrywa osiem razy i zdobywa mistrzostwo. Po raz trzeci triumfuje również w zawodach SCCA, zdobywając puchar C-Production.

1977r. W modelu 280Z zostaje zastosowana pięciobiegowa skrzynia biegów, a moc silnika wzrasta do 170 KM. W porównaniu z poprzednimi latami rok ten jest najlepszy pod względem sprzedaży, z rezultatem 67 331 sprzedanych aut.

1979r. Pojawia się całkowicie nowa generacja aut Z, debiutująca jako 280ZX. Nowy model zapewnia wyższy komfort jazdy, spełniając rosnące wymagania klientów.

280ZX zostaje wybrany "Importowanym Samochodem Roku" 1979 w plebiscycie Motor Trend i ustanawia rekord sprzedaży, który wynosi 86 007 sztuk.

Model Z zdobywa po raz dziesiąty krajowe mistrzostwo C-Production w kolejnych zawodach SCCA. Kolejny tytuł IMSA GTU wygrywa dla Datsuna Don Devendorf.

1980r. Wprowadzona zostaje nowa wersja dachu typu T-bar. Całkowita sprzedaż aut Z w Ameryce wynosi 500000 sztuk.

1981r. Po raz pierwszy w modelu 280ZX zostaje wykorzystany silnik z turbodoładowaniem

1982r. Devendorf i jego załoga zdobywają pierwsze w historii Datsuna mistrzostwo w IMSA GTO.

1984r. Debiutuje trzecia generacja aut Z, całkowicie nowy model 300ZX. Charakteryzuje się on nową stylizacją i jest wyposażony w nowoczesny silnik V6 o pojemności 3l, co jeszcze bardziej podnosi osiągi i możliwości auta. W wersji podstawowej moc silnika wynosi 160 KM, a z turbodoładowaniem 200 KM.

Model ten zajmuje drugie miejsce w historii pod względem wyników sprzedaży - 73 652 sztuki.

1985r. Paul Newman, dzieląc czas pomiędzy starty z wyścigach zawodowców i zawodach amatorskich, ustanawia 10 rekordów toru w swoim 280ZX Turbo. Prowadzi w krajowych mistrzostwach i zdobywa swój trzeci tytuł.

1986r. Newman zdobywa drugi puchar SCCA GT-1.

1988r. Scott Sharp, syn legendarnego kierowcy rajdowego Datsuna, zdobywa drugie mistrzostwo SCCA w kategorii GT-1, które jest jednocześnie jego trzecim tytułem, jaki kiedykolwiek zdobył. Pod koniec lat 80-tych rynek aut sportowych przeżywa zastój w wyniku rosnącego popytu konsumentów na samochody wielofunkcyjne, takie jak minivany. Dla Nissana jest to okres, w którym rozwój modeli Z planuje się w oparciu o wzrost jakości wykonania.

1990r. Odpowiedzią na oczekiwania rynku jest czwarta generacja modeli Z - intrygujący 300ZX, którego wygląd staje się bardziej agresywny, przy zachowaniu ściślejszych proporcji. Nowy silnik DOHC 3 dm3 daje moc 222 KM w wersji podstawowej i 300 KM w 300ZX Turbo.

300ZX Turbo zwycięża w plebiscycie organizowanym przez Motor Trend na "Importowany Samochód Roku". Znajduje się również na liście dziesięciu najlepszych pod względem jakości wykonania modeli.

Modele 300ZX i 300ZX Turbo zwyciężają w plebiscycie Automobile Magazine na stylizację roku, a 300ZX Turbo zostaje umieszczony na "Liście Gwiazd" magazynu. Magazyn Road&Track ogłasza 300ZX Turbo "jednym z 10 najlepszych samochodów świata"Magazyn Car and Driver uznaje 300ZX Turbo za "jeden z najlepszych 10 samochodów".

Amerykańska sprzedaż modeli Z sięga miliona sztuk - jest to absolutny rekord w kategorii aut sportowych.

1991r. Model 300ZX Turbo ponownie trafia na listę "10 najlepszych" magazynu Car and Driver oraz "Listę Gwiazd" Automobile Magazine.

1994r. Rajdowy model Z zwycięża w 24 godzinnym wyścigu Daytona i 12 godzinnym w Sebring. Wygrywa w klasie GTS 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, stając się tym samym jedynym samochodem, któremu udało się ustanowić taki rekord w jednym roku.

1995r. Model Z obchodzi 25 rocznicę powstania. Zdobywa kolejną nagrodę magazynu Car and Driver, gdyż już po raz szósty trafia na listę 10 najlepszych aut.

1996r. Jest to ostatni rok, w którym Nissan importuje model Z do USA. Ostatni samochód Z, który przybył do Stanów Zjednoczonych zostaje ofiarowany przez Morrie Sage'a z Universal City Nissan miastu Los Angeles i trafia do Petersen Automotive Museum, gdzie jest udostępniony dla zwiedzających.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy