Magiczna liczba

323 - tę liczbę znamy już od bardzo dawna i zawsze kojarzy się nam z jedną marką - Mazdą! Podczas paryskiego salonu samochodowego, japoński producent zaprezentował najnowszą wersję tego auta. Premiera nowej mazdy 323 zgromadziła wielu zainteresowanych którzy przyszli zobaczyć restylizowane wersje 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego hatchbacka.


Zewnętrzne zmiany stylistyczne nadwozia - a przede wszystkim nowa osłona chłodnicy z pięciokątnym grillem, charakterystycznie przetłoczona pokrywa silnika i przednie reflektory o gładkich szkłach - nawiązują do innych modeli produkowanych przez Mazdę, nadając jednocześnie autu bardziej agresywnego i wyrazistego wyglądu.

Zbudowana na podwoziu modelu 626, a więc modelu o "numer" większego, mazda 323 wyraźnie podąża w kierunku zapewnienia klientom jak najlepszego komfortu. Widać to w zmianach wyposażenia samochodu i wystroju wnętrza, w którym zastosowano wiele wykończeń z prawdziwej skóry i lepsze gatunkowo materiały. Sportive, Exclusive i Comfort - tak teraz nazywają się wersje wyposażeniowe mazdy 323. Poza wszystkimi elementami wspomagania pracy kierowcy (kierownica, lusterka, szyby itd.) oraz bezpieczeństwa biernego i czynnego, z systemem zamocowania fotelików dziecięcych ISOFIX włącznie - stosowanymi już niemalże powszechnie w samochodach klasy średniej wyższej - w opcji dostępny jest także system nawigacji satelitarnej.

Reklama

Ciekawostką jest modułowy New Concept Audio system, który pozwala właścicielowi w każdym momencie (tzn. przed zakupem lub w trakcie eksploatacji samochodu) dowolnie konfigurować zestaw audio i uzupełniać o najnowsze osiągnięcia techniki w tej dziedzinie. Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy zastosowano także standardowo specjalny filtr kabinowy eliminujący szkodliwe dla zdrowia aldehydy.

Bardzo istotne zmiany zostały dokonane pod maską mazdy 323. W miejsce benzynowego silnika 1,5 o mocy 66kW (90KM) zastosowano nową jednostkę 1,6 o mocy 72kW (100KM) zapewniającą przyśpieszenie 0-100 km/h w 11,6 sekundy, a zamiast silnika 1,8 o mocy 85kW (115KM) zastosowano silnik o pojemności 2 litrów i mocy 96kW (131KM), który pozwala rozwinąć prędkość 100 km/h w czasie 9,7 sek. Zwiększenie pojemności i mocy nie oznacza zwiększenia zużycia paliwa, gdyż obydwa silniki pracują na uboższej mieszance, a nad prawidłowym przebiegiem procesu spalania mieszanki czuwają specjalne czujniki spalania stukowego. Zwiększenie pojemności zapewniło spokojniejszą i cichszą pracę silników, a także zmniejszenie drgań i wibracji przenoszonych na nadwozie, co dodatkowo podniosło komfort podróżowania samochodem. Obydwa silniki mogą współpracować z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 4-stopniową automatyczną. W przypadku zastosowania tej drugiej czasy rozpędzania samochodu 0-100 km/h wydłużają się odpowiednio do 14,2 i 11,7 sekundy.

Niezmieniono natomiast 2-litrowego silnika wysokoprężnego o bezpośrednim wtrysku paliwa, ale zastosowano w nim nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Uzyskana moc 74 kW (100KM), zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 12,2 s (silnik diesla oferowany jest tylko z manualną skrzynią biegów).

Bezpieczeństwo to nie tylko poduszki powietrzne czołowe i boczne, nadwozie odpowiednio amortyzujące skutki kolizji i bardzo sztywna konstrukcja kabiny pasażerskiej, ale także wzmocnione hamulce. Teraz zarówno przednie jak i tylne to hamulce tarczowe. Zastosowano klocki o zwiększonym współczynniku tarcia, zwiększono średnice tarcz hamulcowych dla wersji z silnikiem 2,0, a układ ABS jest zintegrowany z systemem EBD (rozdziału siły hamowania). Opcjonalnie dostępny jest układ dynamicznej kontroli stabilności pojazdu (DSC) skutecznie zapobiegający niekontrolowanym poślizgom samochodu na wyjątkowo śliskich nawierzchniach.

Mazda 323 jest nie tylko bezpieczniejsza niż poprzednio, ale także lepiej zabezpieczona. Wzmocniono konstrukcję zamków drzwiowych przez dodanie osłon z hartowanej stali oraz wzmocniono zamocowanie zewnętrznych klamek, a system dezaktywacji zamków Super Lock uniemożliwia otwarcie samochodu od wewnątrz, w przypadku gdyby intruz dostał się do niego przez wybitą szybę.

Nowa mazda 323 będzie wprowadzona do sprzedaży masowej w Europie na przełomie 2000 i 2001 roku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy