Krótkie audi

Gdyby nie dwa najnowsze modele Audi: A2 oraz TT, egzemplarz oznaczony symbolem A3 byłby najmniejszy w ofercie niemieckiego producenta. Istniejący od 1996 roku model przeznaczony jest dla tych, którzy cenią sobie solidność wyrobów Audi, ale niekoniecznie chcą, aby ich samochód był samochodem dużym.


Audi A3 występuje w trzech różnych odmianach nadwoziowych: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej (weszła na rynek w 1999 roku) oraz trzydrzwiowej oznaczonej symbolem S3 (sportowa wersja quattro). Dodatkowo istnieją trzy wersje wyposażeniowe: ambiente, ambition oraz attraction. Karoseria o wymiarach: 4152/1847/1423 mm otrzymała ostatnio dodatkową parę drzwi, tak aby samochód mógł pełnić także rolę auta rodzinnego (wielkość bagażnika A3 wynosi odpowiednio 350/1111 litrów).

Jak każdy inny model firmowany przez Audi, A3 charakteryzuje się solidnością wykonania i dbałością o szczegóły (ta ostatnia widoczna jest zwłaszcza w kokpicie samochodu). Seryjne wyposażenie wszystkich trzech wersji obejmuje: ABS, dwie poduszki powietrzne (kierowca + pasażer), centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka boczne, elektrycznie podnoszone szyby oraz wspomaganie układu kierowniczego. W opcji, czyli po uiszczeniu stosownych dopłat A3 może zostać dodatkowo wyposażone w: boczne poduszki powietrzne, klimatyzację oraz radioodtwarzacz. W topowej wersji A3 z silnikiem 1.8 turbo, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów i napędem 4x4 w skład wyposażenia standardowewgo wchodzi także system stabilizujacy tor jazdy ESP.

Reklama

W audi A3 kilka rodzajówj skrzyń biegów: zwykłe pięciostopniowe manualne, czterostopniowe automatyczne, bądź ręczne "szóstki".

Pod maską audi A3 montowanych jest aż sześć różnych rodzajów jednostek napędowych. Najsłabsza, ośmiozaworowa wersja posiada pojemność skokową 1595 cm.sześc, moc 101 KM oraz moment obrotowy 145 Nm. Wyposażone w ten rodzaj silnika A3 od 0 do setki przyspiesza w ciągu 11 sekund i osiąga prędkość maksymalną 188 km/godz. Wersja 1.8 to 1781 cm.sześc. pojemności skokowej, 125 KM mocy, 170 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie osiągane w 9,7 sekundy oraz prędkość maksymalna 202 km/godz.

Ten sam silnik, ale wyposażony w turbodoładowanie osiąga moc makymalną 150 KM, moment obrotowy 210 Nm, przyspiesza do setki w 8,2 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 217 km/godz, zaś jego mocniejsza, montowana w topowej odmianie A3 wersja legitymuje się mocą 180 KM, momentem obrotowym 235 Nm, przyspieszeniem osiąganym w 7,5 sekundy oraz prędkością maksymalną 228 km/godz.

Oprócz wyżej wspomnianych i opisanych "benzyniaków" istnieją jeszcze dwa turbodiesle. Pierwszy o mocy 90, drugi 110 mechanicznych koni. Pierwszy przyspiesza do setki w 12,4 sekundy, drugi czyni to o 2 sekundy szybciej.

Kilka osobnych zdań należy się audi S3. Oczywiście samochód zbudowany został na bazie modelu A3 i posiada dokładnie taką samą jak on karoserię. Elementami wyróżniającymi S3 od reszty rodziny i podkreślającymi jego sportowe zacięcie są wloty powietrza w przednim i tylnym zderzaku oraz siedemnastocalowe, aluminiowe felgi kół. Mały, niepozorny znaczek na masce, pokrywie bagażnika, a także na tablicy przyrządow informuje nas, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko z kompaktowym samochodem rodzinnym.

Prawdziwy "sportowiec" drzemie jednak pod blachami karoserii S3: twardsze zawieszenie, napęd na wszystkie cztery koła oraz supermocny silnik to jego główne cechy. Benzynowy, rzędowy, dwuwałkowy, wyposażony w wielopunktowy wtrysk paliwa oraz turbosprężarke silnik S3 posiada pojemność skokową 1781 cm.sześć, maksymalną moc 210 KM przy 5800 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm osiągany w przedziale od 2100 do 5000 obr./min. Setkę S3 rozwija już po 6,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi aż 238 km./godz.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama