Golf, Astra czy Focus - kompaktowa wojna!

Nie od dziś wiadomo, że segment, który budzi największe zainteresowanie wśród klientów, a wśród producentów prowadzi do zaciekłej rywalizacji to klasa "C", czyli tak zwane "kompakty". W tej grupie znajdują się auta-legendy, które na światowych rynkach od lat spijają śmietankę popularności oraz modelowe nowości, które przebojem wdzierają się w serca i portfele klientów.


Do tej pierwszej grupy należą z pewnością dwa niemieckie pojazdy: Opel Astra i Volkswagen Golf, które wspólnie zadebiutowały w zeszłym roku ze swoimi najnowszymi generacjami. W przypadku Astry jest to numer 3, natomiast Golf doczekał się już swojej piątej odmiany.

Reklama

Obok Golfa i Astry do weteranów segmentu C zaliczyć można jeszcze Audi A3, BMW serii 3, Hondę Civic, Toyotę Corollę, Nissana Almerę, Citroena Xsarę i Renault Megane. Wszystkie te nazwy brzmią bardzo znajomo, jednak obecnie dostępne na rynku modele są również nowoczesnymi i bardzo świeżymi samochodami (no może z małymi wyjątkami). Wśród kompaktowych nowości ostatnich lat wymienić należy Forda Focusa, Fiata Stilo, Alfę 147, Peugeota 307 i Mazdę3, która debiutuje właśnie na światowych rynkach.

Co łączy wszystkie te pojazdy? Otóż wszystkie razem tworzą najliczniejszy i najlepiej sprzedawany segment aut na świecie. Dla jednych kompaktowy samochód jest idealnym pojazdem miejskim, dla innych to doskonałe rozwiązanie dla całej rodziny, dla jeszcze kolejnych wygodne narzędzie w pracy. Tak wieloraka możliwość zastosowania pojazdów tego typu skłania producentów do wciąż nowych poszukiwań w tym temacie.

Jesteśmy właśnie świadkami kolejnej bitwy o tę bardzo ważną część rynku. W zeszłym roku zaprezentowano, a w tym roku są dostępne w salonach Astra III i Golf V. Zaledwie rok później na ten atak odpowiada Ford, który w Paryżu, po sześciu latach produkcji dotychczasowego modelu, przedstawi Focusa II.

Golf nie okazał się tak wielkim sukcesem, jak można się spodziewać. Chłodniejsze przyjęcie spowodowało m.in. konieczność zatrzymania linii produkcyjnej. Kryzys jednak minął i konserwatywny w swojej stylistyce Golf nadal ma mocną pozycję na rynku.

Opel dopiero wszedł do sprzedaży i nie można jeszcze jej oceniać. Na pewno jednak jest większym krokiem w stosunku do poprzednika niż Golf.

Focus II, którego design został ujawniony dopiero kilka dni temu wzbudził kontrowersje. Gdy debiutowała jego poprzednia wersja szokowała odważną stylistyką, dzięki czemu samochód niemal się nie zestarzał. Stąd Ford opracowując Focusa II nie chciał całkowicie zrywać z pierwowzorem. Co z tego wyszło? Trudno jeszcze powiedzieć. Nie brak jednak głosów krytyki.

Olbrzymie zmiany nastąpiły również pod maskami modeli. Podstawową jednostką, która będzie montowana w oplu jest 1,4-litrowy silnik ECOTEC o mocy 80 KM. Obok niego w ofercie znajdą się 4 jednostki benzynowe o mocach do 200 KM oraz trzy turbo-diesle. Nowością w gamie jest 1,9-litrowy silnik wysokoprężny CDTI o mocy 150 KM oraz 2,0-litrowe jednostki benzynowe z turbodoładowaniem o mocy 170 KM i 200 KM (ten drugi napęd pojawi się w astrze w 2005 roku). W standardowym wyposażeniu mocniejszych wersji znajdzie się sześciostopniowa, ręczna skrzynia biegów. W pozostałych wersjach standardem będzie pięciobiegowa, ręczna przekładnia, a jako opcję zamówić będzie można automatyczną, lub zautomatyzowaną skrzynię typu Easytronic.

Volkswagen Golf w momencie wprowadzenia na rynek był dostępny z czterema silnikami - dwoma benzynowymi (55 kW/75 KM) i 1.6 FSI 85 kW/115 KM oraz dwoma silnikami TDI (77 kW/105 KM lub 103 kW/140 KM). Następnie paleta silników zostanie uzupełniona o cztery nowe jednostki napędowe, w tym dwa silniki FSI i jeden SDI. Obecnie klienci mogą wybierać spośród czterech silników benzynowych (moce 75 - 115 KM) i trzech diesla (75 - 140 KM).

Ford Focus II oferowany będzie z czterema silnikami benzynowymi oraz dwoma wysokoprężnymi. Wśród benzyniaków całkowitą nowością jest 1.6-litrowa jednostka Duratec Ti-VCT. Wyposażony on jest w układ zmiennych faz rozrządu, niezależnie dla obu wałków. Nowy silnik uzupełnia gamę dotychczas dostępnych jednostek benzynowych: 1,4-litrowej (o mocy 80 KM), 1,6-litrowej (100 KM) oraz 2-litrowej (145 KM ). Nowy Focus będzie dostępny również z silnikami diesla, które znane są z C-Maxa: o pojemności 1,6 litra i mocy 109 KM oraz 2 litrów (135 KM).

Nie wiadomo na razie jak prezentować się będą ceny Focusa II. Przypomnijmy natomiast, ze Golf V w wersji podstawowej kosztuje 58 740 zł, a Astra - 58 500 zł (ceny Eurotax Polska nie uwzględniają promocji dealerów). Są to ceny pojazdów z silnikami 75-konnymi, które siłą rzeczy nie mogą zachwycać dynamiką. Focus II z 80-konnym silnikiem, chcąc liczyć się na rynku, nie może w znaczący sposób od tych cen odbiegać.

Który samochód odniesienie w Polsce największy sukces? Wszyscy konkurenci są siebie warci. O konkretnym wyborze decydować będzie więc cena lub sentyment do konkretnej marki.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje