Dwa pokolenia: scenic kontra xsara

Do sylwetki tego pierwszego zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Mimo ostatnio wprowadzonych zmian uważany jest za weterana i prekursora swojej klasy. Ten drugi pojawił się na rynku niedawno i od razu zwrócił na siebie uwagę odbiorców nowoczesnymi trendami stylistyki i odważnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Porównajmy zatem dwóch głównych przedstawicieli rodziny kompaktowych vanów, wywodzących się z dwóch różnych pokoleń - renault scenic i citroena xsarę.


Już pierwsze spojrzenie pozwala nam dostrzec spore różnice w linii nadwozia scenica i xsary. Renault zachowuje pewną klasyczną godność i umiar (jedynie przednie lampy nawiązują do najświeższych trendów), natomiast citroen to nieposłuszne dziecko współczesnego designu - pełne futuryzmu i krzykliwości.

Wymiary obu modeli są bardzo zbliżone, choć xsara nieco wygrywa pod względem długości (dłuższa o 150 mm), szerokości (o 50 mm) i stabilności (niższa o 40 mm). Masa francuskich pojazdów jest zależna od stosowanych silników. Xsara waha się pomiędzy 1240 - 1300 kg, zaś scenic od 1250 - 1290 kg. Citroen posiada również nieco szerszy rozstaw osi, 2760 mm, przy 2580 w renault.

Wnętrza obu samochodów, podobnie jak i linie nadwozia, odzwierciedlają różnice pokoleniowe. Scenic oferuje sprawdzoną na przestrzeni lat, a uporządkowaną i schludną tablicę przyrządów. Picasso jest nieco odważniejsza. Świadczą o tym choćby umieszczone centralnie wskaźniki, czy też osadzona w konsoli dźwignia zmiany biegów. W citroenie łatwiej nam będzie przyzwyczaić się do specyficznego kąta ułożenia koła kierownicy względem pedałów. Wspólnymi cechami wnętrz obu modeli jest z pewnością wrażenie przestrzeni, możliwość wielorakiej aranżacji poprzez ustawienie foteli, dobre wyposażenie seryjne oraz duża liczba pomysłowych schowków na szpargały.

Mocną stroną scenica jest jego oferta silnikowa. Pod maską rodzinnego renault znaleźć możemy aż pięć różnych jednostek napędowych. Począwszy od benzynowego silnika o pojemności 1390 ccm i mocy 95 KM, przez benzynowy 2,0 l o mocy 136 KM, na turbodieselu DTi o pojemności 1870 ccm i mocy 107 KM skończywszy. Citroen oferuje trzy jednostki napędowe do swojego modelu. Pierwsza z nich to benzynowy silnik o pojemności 1587 ccm i mocy 90 KM. Drugi o pojemności 1749 ccm osiaga moc 116 KM. Trzeci silnik to turbodiesel HDi o pojemności 1997 ccm i mocy 90 KM.

Wybór pomiędzy renault, a citroenem, wobec bardzo zbliżonych parametrów obu modeli, jest wyborem pomiędzy stylistyką nadwozia oraz odpowiednim silnikiem. Jeżeli ktoś jest zwolennikiem tradycji i klasycznych rozwiązań powinien skłonić się ku renault. Jeśli zaś jego gusta bliższe są nowatorstwu i oryginalności, lepszym wyjściem będzie zakup xsary. Każdy jednak musi zdecydować sam.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama