Connect - przyszłość? Nie, teraźniejszość...

"Przy okazji" premiery pięciodrzwiowej wersji Alfy Romeo 147 zaprezentowano zebranym dziennikarzom absolutną nowość - system Connect, w który mają być wyposażane wszystkie auta należące do koncernu, a więc zarówno alfy jak i fiaty i lancie. Zdarzyło się wam zgubić drogę? A nie potrzebowaliście informacji o hotelach w pobliżu i wolnych w nich miejscach? Nie wiedziałeś gdzie w pobliżu jest stacja benzynowa? Dzięki Connect możesz zostawić w domu wszystkie mapy i przewodniki. System doprowadzi Cię za rączkę tam gdzie chcesz...


Ci, którzy mieli okazję korzystać z auta wyposażonego w system GPS żachną się i powiedzą - znamy to już. Jednak Connect istotnie różni się od zwykłego GPS. GPS jest oczywiście jego częścią, ale o wiele chyba ważniejsze jest to, że 24 godziny na dobę, 365 dni w roku do Twojej dyspozycji są żywi ludzie, którzy pomogą Ci na drodze. Możesz się ich zapytać o korki w mieście, możesz zapytać o repertuar najbliższego kina, możesz zasięgnąć porady lekarskiej, wezwać policję, pomoc drogową.

Reklama

Connect - to sprzęt, ludzie i technologia. W każdym aucie wyposażonym w Connect znajduje się komputer klasy 486DX z 8 MB pamięci typu Flash i 32 MB pamięci RAM. Częścią systemu jest również 5 calowy monitor z aktywną matrycą. W Call Center systemu Connect zlokalizowanym w Arese w pobliżu Mediolanu pracuje już 800 osób, w tym kilka mówiących po polsku, bo Polska jest jednym z 14 krajów, w którym system ma działać.

Technologia? Nad Connect pracowano przez 5 lat. Efekt? Stworzono system, który jest prosty w obsłudze, niemal intuicyjny. Usługę uruchamia się wciskając jeden przycisk. W ten sposób wysyłamy SMS-a, który jest odbierany w Call Center i po kilku chwilach telefonistka dzwoni do nas pytając w czym może pomóc. Telefonistka wie już kim jesteśmy i w którym dokładnie miejscu się znajdujemy. Baza informacji, którymi dysponuje jest całkiem spora i ma się stale powiększać. Prócz tych o których już napisaliśmy znajdziemy tam więc informacje o pogodzie, informacje turystyczne, o wydarzeniach sportowych itp.

Ile to będzie kosztować? Hm... niemało - za samo urządzenie w najlepszej wersji trzeba zapłacić równowartość 1500 euro, a do tego dochodzi jeszcze abonament roczny w kwocie 200 euro. W tańszej wersji będzie to kosztować 600 euro. Fiat zakłada, że do końca 2002 roku z systemu korzystać będzie około 100 tysięcy użytkowników.

Kiedy będzie dostępne w Polsce? Nie wiadomo. Wszystko zależy od tego kiedy powstaną dokładne mapy cyfrowe, które pozwolą precyzyjnie zlokalizować auto i jego otoczenie. Przedstawiciel Fiata powiedział naszemu reporterowi, że jest szansa, by system zaczął działać u nas w przyszłym roku. System jest umiejscowiony między pasażerem i kierowcą i może być łatwo obsługiwany przez każdego z nich. Jest zintegrowany z radiem, telefonem, komputerem pokładowym i systemem GPS.

Podczas jazdy reporter INTERIA.PL miał okazję zapoznać się z działaniem zarówno GPS jak i skorzystać z usługi Connect. W obu przypadkach informacje okazywały się szybkie i precyzyjne. Wypada więc czekać na cyfrowe mapy Polski i... odkładać pieniądze.

Odwiedź galerię zdjęć, które wykonał we Włoszech reporter INTERIA.PL

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama