Celica po raz siódmy

Nowe coupe Toyoty, jak na wieloletnią tradycję przystało, zachowuje swój sportowy charakter. Posiada dynamiczną sylwetkę, nowy silnik i sześciostopniową skrzynię biegów. Zaprezentowana niedawano toyota celica jest siódmą generacją tego udanego coupe.


Samochód znany powszechnie z racji swoich rajdowych sukcesów (tytuły mistrzów świata w kategorii producentów za lata 1993-94) przeszedł gruntowne przeobrażenia Przede wszystkim nadano mu zupełnie nową linię stylizacyjną, po drugie, skrócono nadwozie, po trzecie, zwiększono rozstaw osi (zmniejszenie przedniego i tylnego zwisu), wreszcie po czwarte - przesunięto nieco ku przodowi kabinę. W ten sposób powstał samochód na wskroś sportowy, o dynamicznej sylwetce i dużych walorach estetycznych. Nowa celica to przestronne i komfortowe coupe w stylu 2+2.

Reklama

Auto skonstruowane zostało w Kalifornijskim Instytucie Projektowym Calty Research. Koncepcja przesunięcia do przodu kabiny oraz rozstawienia kół na samych narożach samochodu wzięła się wprost z występującego pod nazwą GT-One bolida Toyoty. Zaowocowały więc zebrane na torach całego świata doświadczenia. Karoseria o wymiarach: 4335/1735/1315 mm może się podobać. Pięknej, wysmukłej sylwetce urody dodają liczne przetłoczenia j wgłębienia znajdujące się na masce, na pokrywie bagażnika i biegnące wzdłuż obu burt. Ale nadwozie nowej toyoty to nie tylko uroda. To także bezpieczeństwo.

Samochód posiada kilka efektywnie pochłaniających energię uderzenia stref kontrolowanego zgniotu. Przedni zderzak, progi oraz poprzeczki płyty podłogowej wykonane są z wysoko wytrzymałej stali, podobnie zresztą jak belki boczne w drzwiach. Do tego ABS, EBD, poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia oraz specjalny sposób zamocowania pedału hamulca (minimalizacja skutków uderzeń czołowych, w czasie których na poważne niebezpieczeństwo narażone są stopy kierowcy). Jak na sportowe coupe przystało, nowa celica posiada wyśmienicie zestopniowane zawieszenie. Jest to udanie osiągnięty kompromis pomiędzy wymaganą od sportowego auta sztywnością a prawidłowym "wybieraniem" nierówności. Przednie zawieszenie celiki to kolumny Mc Phersona z podwójnymi wahaczami, tylne zaś to sprężyny śrubowe i amortyzatory. Zadbano także o to, aby podwozie toyoty nie czyniło zbyt dużo hałasu.

Wyposażenie wnętrza celiki to standard obowiązujący w samochodach wyższej klasy. Wśród dostępnych na terenie Europy opcji klient nabywający samochód może liczyć na: klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, skórzaną tapicerkę czy otwierany dach. Oczywiście nie brak w kokpicie celiki elementów świadczących niezbicie o jej sportowym charakterze. Są to: specjalne, ażurowe nakładki na pedały, duży, czytelny obrotomierz na tablicy przyrządów oraz doskonale "przełożona", sześciostopniowa, ręczna skrzynia biegów. Nowa celica oferowana będzie z dwoma rodzajami silników. Oba o tej samej pojemności 1,8 litra, ale każdy o innej mocy (140 i 180 KM). Inżynierowie Toyoty przy konstruowaniu jednostek napędowych nowego auta poszli inną niż zazwyczaj drogą. Zamiast uzyskiwać lepsze parametry silnika poprzez tradycyjne zwiększanie jego pojemności skokowej, zastosowali w relatywnie niedużym motorze najnowsze osiągnięcia technologiczne (na przykład "Inteligentny System Regulacji Faz Rozrządu VVTi). Podstawowa wersja silnikowa cel iki to czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka napędowa typu DOHC o pojemności skokowej 1794 cm sześc., maksymalne mocy 140 KM przy 6400 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm przy 4200 obr./min. Silnik ten pozwala na osiągnięcie przyspieszenia od zera do stu .kilometrów na godzinę w ciągu 8,7 sekundy oraz szybkości maksymalnej 205 km/god2 Dzięki zmniejszeniu wagi nadwozia, skonstruowaniu nowoczesnego silnika oraz nadaniu samochodowi niskiego współczynnika oporu powietrza (0.31) motor celiki zużywa średnio tylko 7,7 litra benzyny na sto.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy