Audi RS Q3 - pierwsza jazda

Audi z rodziny RS nie kojarzy się już tylko z ekspresowym kombi. Z czasem dołączyły do niej kolejne modele i warianty nadwoziowe. Teraz czas na pierwszego SUV-a.

Debiut RS Q3 wywołuje dziś podobne emocje, co premiera BMW X5 i X6 M kilka lat temu. Czy SUV zasługuje na emblemat RS? Szefowie Audi długo zwlekali z podjęciem decyzji o dopuszczeniu modelu do produkcji (prototyp pokazano dwa lata temu), jednak i tak są o krok przed konkurencją. BMW nie oferuje w Europie równie mocnej X-jedynki (w USA dostępna jest wersja o mocy 306 KM), a Mercedes dopiero pracuje nad konkurencyjnym GLA 45 AMG.

Nowe terytorium

RS Q3 otrzymało wszystkie atrybuty zarezerwowane dla najmocniejszych Audi. Jego możliwości zdradzają imponujące wloty powietrza w zderzaku i obręcze o średnicy 19 lub 20 cali. W kabinie również panuje sportowa atmosfera - są fotele z dodatkowym podparciem, spłaszczona kierownica i listwy z aluminium lub włókna węglowego.

Reklama

Wszelkie wątpliwości co do przynależności do rodziny RS rozwiewa pierwsze wciśnięcie startera. Turbodoładowany, 2,5-litrowy silnik generuje moc 310 KM i 420 Nm maksymalnego momentu, dostępne już przy 1500 obr./min. Towarzyszy mu przy tym znakomita ścieżka dźwiękowa - soczysty pomruk 5 cylindrów i dyskretny syk turbosprężarki. RS Q3 błyskawicznie osiąga trzycyfrowe prędkości, w czym pomaga szybka, 7-biegowa skrzynia S tronic.

Na krętych drogach Audi prowadzi się dość neutralnie, i to mimo ciężkiego przodu - napęd na obie osie (Haldex) potrafi w razie potrzeby skierować większość siły napędowej na koła tylnej osi. Przechyły nadwozia ograniczono kosztem sztywniejszego i obniżonego o 25 mm zawieszenia.

Zaburzenia tożsamości?

Oczywiście, natura RS Q3 - bardziej użytkowa niż sportowa - wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Przywyknąć trzeba do wysokiej pozycji za kierownicą czy sporego kąta pochylenia samej kolumny. Projektanci Audi przyznają zresztą, że model stanowi kompromis pomiędzy osiągami a funkcjonalnością SUV-ów. Jego zawieszenie względnie kulturalnie wygasza nierówności, układ kierowniczy nie stawia przesadnego oporu, a dźwięk wydechu nie wpływa negatywnie na komfort jazdy na autostradzie.

Ten kompromis ma swoją cenę - RS Q3 jest o ponad 60 tys. zł droższe od szybszego S3 Sportback z 300-konnym silnikiem 2.0 TFSI i przekładnią S tronic. Czy klienci będą skłonni rezygnować z hot hatcha na rzecz hot SUV-a? Według Audi owszem, zwłaszcza ci z Państwa Środka.

Modele Audi z rodziny RS

Dane techniczne: Audi RS Q3

Silnikbenz., turbo
Pojemność skokowa2480 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20
Moc maksymalna310 KM/5200
Maksymalny moment obrotowy420 Nm/1500
Osiągi
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*8,8
Cena234 280 zł
*dane fabryczne

Tekst: Marcin Sobolewski; zdjęcia: Audi, autor

Audi R8 5.2 FSI quattro - TEST

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy