Astra kontra focus

Walka o klienta na rynku samochodowym trwa. Ilość produkowanych dzisiaj aut dość poważnie narusza proporcje między podażą a popytem (na niekorzyść tej pierwszej), dlatego liczy się każdy sprzedany egzemplarz. Szczególnie ostra rywalizacja ma miejsce wśród przedstawicieli najpopularniejszej klasy, jaką niewątpliwie jest segment C. Badania dowodzą, że aż 40 procent skupowanych dzisiaj aut to pojazdy niższej klasy średniej, trudno się więc dziwić, że producenci traktują te statystyki z wielką powagą.

Aby zaistnieć dzisiaj na rynku w segmencie C i stać się na nim widocznym, konieczny jest duży, zarówno finansowy, jak i technologiczny wysiłek. Konkurencja zmusza do ciągłego podnoszenia poprzeczki i samochody, które teoretycznie i zgodnie z nazwą klasy, do jakiej przynależą winny zaspokajać średni zakres wymagań, gwarantują komfort i rozwiązania techniczne przynależne niegdyś limuzynom.

Spośród wielu konstrukcji, jakie funkcjonują w ofercie rynkowej segmentu C, na szczególną uwagę zasługują: opel astra II oraz ford focus. Pierwszy powstał z myślą O nawiązaniu rywalizacji z lokalnym konkurentem, volkswagenem golfem IV, drugi zaś to odpowiedź, a zarazem próba przełamania niemieckiej dominacji na rynku w tej klasie aut.

Trudno się dziwić, że oba samochody to wiodące konstrukcje segmentu C, skoro zaprojektowano je i wykonano z niezwykłą starannością. Zarówno astra, jak i focus to pojazdy na wskroś nowoczesne, wykorzystujące wszystkie współczesne osiągnięcia techniki motoryzacyjnej. Są to także auta bardzo chętnie kupowane przez naszych rodaków i choćby z tego względu warte bliższej uwagi i porównania.

Na początek o karoserii. Opel przejawia w tym względzie zamiłowanie do tradycji. Linia stylizacyjna astry II, choć nie pozbawiona pewnej agresji, wyraźnie optuje za harmonią. Focus wręcz przeciwnie. Dominacja trójkątnych form występujących praktycznie wszędzie nadaje nadwoziu niepowtarzalny, a zarazem odrobinę niepokojący charakter. To, który samochód podoba się bardziej, zależy jednak od indywidualnych gustów i preferencji, dlatego kwestie estetyczne pozostawmy bez komentarza.

O wiele ważniejsze w porównaniu obu aut okażą się zapewne parametry nadwozi. I tak astra II to bryła o wymiarach: 4111 x 1709 x 1431 mm i wadze 1070 kilogramów, zaś focus o wymiarach: 4178 x 1702 x 1481 mm i wadze 1190 kg. Bardzo zbliżoną pojemność posiadają bagażniki obu aut, przy czym niewielką przewagę w standardzie wykazuje opel, zaś po rozłożeniu oparć tylnej kanapy ford. Elementy nadwozia tak astry, jak i focusa wykonane z blach odpornych na korozję (12 lat gwarancji na perforację) po mistrzowsku przylegają do siebie, bowiem o perfekcji montażu decyduje precyzyjny komputer.

Wnętrza pojazdów to kontynuacja idei przyświecających stylistom nadwozi. W astrze znajdziemy doskonale "skrojoną", czytelną ale pozbawioną życia tablicę przyrządów. Niczego w niej nie brakuje, ale tchnie ona niemieckim chłodem i precyzją.

Reklama

Focus, wierny swojej zewnętrznej kanciastości, proponuje równie funkcjonalną ale pełną polotu i ciekawych pomysłów deskę rozdzielczą. Oba kokpity obszerne i wygodne zapewniają nie tylko komfort, ale także duże bezpieczeństwo podróży. W seryjnym wyposażeniu astry znajdziemy wszystkie dostępne współcześnie rodzaje poduszek powietrznych, regulowane wygodne fotele, zagłówki, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (z przodu i z tyłu), chowane pedały (zabezpieczenie nóg kierowcy w razie ewentualnej kolizji), wspomaganie układu kierowniczego, filtr przeciwpyłkowy, podnoszone elektrycznie szyby oraz bogato wyposażony wyświetlacz.

W focusie standardowo zamontowano: poduszkę powietrzną dla kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, elektryczny podnośnik szyb, centralny zamek, sprzęt hi-fi oraz trzypunktowe pasy na tylnej kanapie. Nie trzeba dodawać, że w obu kokpitach jest dość miejsca dla pięciu dorosłych osób, które nie będą miały powodów do narzekań na ciasnotę czy niewygodę podróżowania.

O komforcie jazdy w astrze i focusie decyduje nie tylko bardzo wysoka jakość wykończenia poszczególnych detali, ale także w dużej mierze solidność zawieszeń. I w tym przypadku Opel zdecydował się na tradycyjne (co nie oznacza, że, złe) rozwiązania w postaci wahaczy poprzecznych, stabilizatorów i amortyzatorów z przodu oraz wahaczy wleczonych, sprężyn śrubowych i amortyzatorów z tyłu.

Ford poszukał, wydaje się, nieco ciekawszych patentów, bowiem zastosował z tyłu nowatorską oś wielowahaczową amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe i stabilizator, zaś z przodu kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe i stabilizator. W opinii fachowców, oba samochody zachowują się lepiej niż dobrze, ale zawieszenie forda, nieco bardziej sztywne, a przez to i twardsze pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Na korzyść brytyjskiego produktu przemawia także szerokość rozstawu osi, który w przypadku focusa wynosi 2615 mm, zaś w przypadku astry 2614 mm. Pod względem ilości silników astra nieznacznie wyprzedza focusa, ma bowiem do dyspozycji aż siedem jednostek napędowych (przy pięciu forda). Są to silniki o pojemności: 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz diesle: 1.7 TD i 2.0 Dl 16V. Ponieważ motor 1.6 16V uznaliśmy za standardowy, podajemy jego parametry. Z pojemności 1598 cm sześc., czterech cylindrów i szesnastu zaworów jednostka astry osiąga maksymalną moc 100 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3600 obr./min, od O do stu przyspiesza W 11,5 sekundy, rozpędza się do szybkości 188 km/ godz. oraz zużywa średnio 7,4 litra benzyny na sto.

Focus proponuje pięć jednostek napędowych o pojemności: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz 1.8 Dl. Aby porównanie silnika forda z silnikiem astry wypadło wiarygodnie, podajemy parametry jednostki o pojemności 1.6. Jest to motor o czterech cylindrach, szesnastu zaworach, pojemności 1596 cm sześc, mocy maksymalnej 100 KM przy 6000 obr./min, maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszeniu od O do stu w ciągu 11 sekund, szybkości maksymalnej 188 km/godz. oraz średnim zużyciu paliwa 8,7 litra na setkę.

O nowoczesności obu samochodów niech świadczy fakt, że tak w jednym, jak i w drugim przypadku układy hamulcowe wzbogacone są o ABS, zaś ford dodatkowo może być wyposażony w systemy EBD (podział siły hamowania: przód - tył), TCS (trakcja antypoślizgowa) oraz ESP (system zachowywania stateczności samochodu).

Zarówno opel astra, jak i ford focus mogą występować w wielu wersjach. Niemcy oferują swój produkt pod nazwami: comfort, elegance, sportive i eco. Są to oczywiście pojazdy trzy- i pięciodrzwiowe oraz sedan i kombi. Ford nazywa swoje odmiany: turnier, ambiente, ghia i trend. I tutaj mamy do czynienia z nadwoziami trzy- oraz pięciodrzwiowymi, jak i z wersjami sedan i wagon.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy