"308", wielka chluba i wielka nadzieja koncernu PSA

​22 spośród 58 europejskich jurorów przyznało mu maksymalne noty. Łącznie zebrał 307 punktów, bijąc na głowę całą flotę groźnych konkurentów. W ten sposób nowy Peugeot 308 został "Samochodem roku 2014"...

Jakie cechy powinien wykazywać pojazd, aby zasłużyć na ten zaszczytny tytuł? Po pierwsze - nowatorstwo techniczne. Po drugie - realne szanse na znaczący sukces rynkowy. Trzeba przyznać, że 308, wielka chluba i wielka nadzieja koncernu PSA, spełnia oba te warunki. I to zarówno jako klasyczny hatchback, jak i kombi, oznaczone symbolem SW. Właśnie z autem w tej ostatniej wersji mieliśmy okazję zapoznać się bliżej...

Nowy Peugeot 308 został zbudowany na nowej, modułowej płycie podłogowej EMP2, która daje konstruktorom dużo swobody w ustalaniu wymiarów opartych na niej samochodów. To dlatego kombi może być dłuższe od hatchbacka aż o 33 cm przy zachowaniu zgrabnych proporcji nadwozia. Sylwetka SW, nakreślona przy dominującej roli linii prostych, z ładnie zarysowanym kształtem reflektorów i lamp tylnych, jest elegancka i stonowana. Taka stylizacja, nazywana często ponadczasową, gwarantuje, że auto z pewnością szybko się nie opatrzy i nawet po kilku latach będzie wciąż wyglądało atrakcyjnie.

Reklama

Z zewnątrz nowy Peugeot 308 może się naprawdę podobać, a jak jest w środku? W chwili premiery tzw. i-Cockpit francuskiego kompaktu okrzyknięto prawdziwą  sensacją.

Zaskoczenie nr 1: panel wskaźników umieszczony w nietypowym miejscu, u szczytu deski rozdzielczej, na linii wzroku kierowcy.

Zaskoczenie nr 2: nisko zamontowana, spłaszczona w dolnej części kierownica o wyjątkowo małej średnicy (zaledwie 35 cm).

Zaskoczenie nr 3: wskazówka obrotomierza, wychylająca się z prawej do lewej, czyli w kierunku odwrotnym od ogólnie przyjętego.

Zaskoczenie nr 4: ograniczona do minimum liczba przycisków i pokręteł; większością funkcji steruje się za pomocą dużego (przekątna 9,7 cala) ekranu dotykowego, lekko zwróconego w kierunku kierowcy; pod nim, obok dyskretnej szczeliny na płyty kompaktowe, znajduje się jedno jedyne pokrętło (głośności systemu audio) i zaledwie pięć przycisków: ryglowania zamków drzwiach, nadmuchu na przednią szybę, ogrzewania szyby tylnej, włącznika świateł awaryjnych i zamkniętego obiegu powietrza. To wszystko, nie licząc elementów sterujących na kierownicy (audio i telefon) oraz trzech znajdujących się przy niej dźwigni (jedna z nich służy do ustawiania tempomatu).

Skrajnie minimalistyczny wystrój wnętrza Peugeota 308 uznano za nowatorski, kontrowersyjny i wymagający przyzwyczajenia od użytkownika.

Nowatorski - niewątpliwie. Kontrowersyjny - być może. Wymagający przyzwyczajenia - i owszem, z tym, że nam proces ten zajął jakieś... półtorej minuty.

Warto podkreślić bardzo dobrą jakość materiałów i nienaganne spasowanie poszczególnych elementów kabiny. Nic tu nie skrzypi, nic nie trzeszczy. Całość sprawia niezwykle solidne wrażenie, co we francuskich samochodach nie jest przecież regułą.

Pochwalić też trzeba wyjątkowo pojemny schowek przed pasażerem na przednim siedzeniu, podłokietnik o regulowanej wysokości oraz fotele. Przyjemnie twarde, dobrze wyprofilowane, z zakresem regulacji, umożliwiającym nawet naprawdę wysokiemu kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce za kółkiem. A propos miejsca - w przedniej części auta jest go mnóstwo, w tylnej... Cóż, szału nie ma, ale tragedii też nie. Wszystko zależy od gabarytów podróżnych. Wysokiemu pasażerowi za wysokim kierowcą będzie ciasnawo, przeciętnemu pod względem postury za równie przeciętnym - baaaardzo przestronnie.      

Ważną częścią każdego kombi jest bagażnik. Ten w Peugeocie 308 SW może śmiało stanowić wzorzec. 610 litrów pojemności (do wysokości rolety) to dokładnie tyle, ile mieści kufer Skody Octavii Combi, uchodzącej za transportowy wzorzec w segmencie C. Do tego znakomita funkcjonalność: regularne kształty, przydatne schowki w nadkolach, płaska powierzchnia powstająca po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy, nisko poprowadzona krawędź załadunku.

Pod maską testowanego Peugeota 308 SW znajdował się silnik wysokoprężny 1.6 HDi  o mocy 92 KM. Prawdę powiedziawszy, początkowo potraktowaliśmy tę jednostkę trochę nieufnie. Czy da sobie radę ze sprawnym napędzaniem sporego bądź co bądź auta? Nasze obawy okazały się zupełnie nieuzasadnione. Wspomniany silnik pracował kulturalnie, bez turbodziury, ładnie "zbierał się od samego dołu", zapewniając Peugeotowi dynamikę subiektywnie lepszą, niż wynikałoby to z obiektywnych danych o jego osiągach. Według producenta ten model z takim silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ciągu 11,9 sekundy i potrafi rozpędzić się do 180 km/godz. Wykazuje przy tym umiarkowany apetyt na paliwo. Zmierzona przez komputer pokładowy w naszym teście średnia 5,9 l/100 km to co prawda  więcej niż obiecywane przez fabrykę 3,5 l/100 km, ale jednak wynik bardzo przyzwoity. Warto zwrócić uwagę na wydłużenie do 25 000 km okresu międzyprzeglądowego w obecnie oferowanych dieslach Peugeota.

Wspomniany silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią biegów. Na tyle dobrze zestopniowaną, że brak "szóstki" zupełnie w jej przypadku nie przeszkadza. Na "piątce" przy autostradowej prędkości 140 km/godz. obroty silnika wynoszą zaledwie 2500 obr./min. W kabinie przy takiej jeździe jest cicho.

Nowe francuskie kompaktowe kombi prowadzi się pewnie i przyjemnie, z dojmującym poczuciem lekkości. Faktycznie, szerokie wykorzystanie w jego budowie aluminium i materiałów kompozytowych sprawiło, że Peugeot 308 SW jest o 140 kg lżejszy od poprzednika, ale nie jest to jedyne źródło wspomnianego wrażenia. Swój udział ma też dopracowanie poszczególnych układów samochodu.  

Doceniliśmy to w mieście. Łatwość manewrowania, żadnych kłopotów ze zmianą biegów, które "wchodzą" precyzyjnie i lekko (pozytywne wrażenie z użytkowania skrzyni biegów potęguje poręczne umieszczenie lewarka i jego dopasowane do dłoni zwieńczenie). Trudno też zgłaszać jakiekolwiek zastrzeżenia do dobrze tłumiącego nierówności nawierzchni i cicho pracującego zawieszenia.

*

Nowoczesny, funkcjonalny, dopiero od niespełna roku obecny na rynku a już wielokrotnie wyróżniany w rozmaitych plebiscytach i konkursach samochód (oprócz tytułu Car of the Year 2014 otrzymał też osiem  innych ważnych nagród, m.in. Red Dot Award 2014 za najlepszy design). Peugeot 308, również w wersji kombi, to auto, które już mocno zamieszało w kluczowym segmencie kompaktów. I z pewnością jeszcze namiesza...                   

Ceny Peugeota 308 SW 1.6 HDi 92 KM Active (środkowy standard wyposażenia) zaczynają się w Polsce od 79 700 zł.           

 

 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy