307, Corolla i Stilo

Mimo olbrzymiego spadku sprzedaży nowych samochodów producenci starają się jak mogą, by przyciągnąć klienta. Peugeot zaprezentował kilka miesięcy temu następcę 306-tki, model 307, któremu przyznano prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2002, Toyota - całkowicie zmienioną Corollę, natomiast u Fiata, miejsce Bravy i Bravo zajęło Stilo. Ambicją każdej z trzech firm jest zdobycie dominującej pozycji w segmencie C. Przyjrzyjmy się więc, jak prezentują się wymienione wyżej modele w zestawieniu ze sobą. Niedawno do samochodów tego segmentu dołączyło również Renault Megane II, ale o tym aucie pisaliśmy już TUTAJ.


Nadwozia
Samochody te mają dosyć zbliżone do siebie kształty zewnętrzne. Olbrzymi przedział pasażerski kontrastuje z krótką, stromo opadającą pokrywą silnika, ładnie skomponowaną z dużymi (w Corolli ogromnymi) reflektorami i masywnym, lakierowanym zderzakiem. Peugeot nawiązuje do linii zapoczątkowanej przez 206-tkę, Corolla przypomina trochę Yarisa, natomiast Stilo charakteryzuje się zupełnie nowym wzornictwem, a o tym, że mamy do czynienia z Fiatem, dowiadujemy się tylko dzięki znaczkowi firmowemu umieszczonemu nad zderzakiem. Nadwozie każdego z opisywanych samochodów może się podobać, gdyż, co tu kryć - wszystkie trzy auta są ładne. Niezbyt przypadł nam do gustu jedynie tył pięciodrzwiowego Fiata Stilo, który mógłby być trochę ciekawszy.

Reklama


Silniki

Podstawową jednostką napędową Peugeota 307 jest benzynowy, 75-konny silnik o pojemności 1360 ccm, jednak dla ważącego ponad 1200 kg samochodu, sensownym rozwiązaniem wydaje się mocniejszy, 110-konny motor 1,6. Dla bardziej wymagających producent przewidział silnik 2,0 l. (138 KM), rozpędzający auto do 100 km/h w 9.8 sekundy. Klienci, którzy chcą jednak jeździć oszczędnie, powinni się zdecydować na nowoczesną, turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną z wtryskiem bezpośrednim common rail, o pojemności 1398 ccm (70 KM) lub 1997 ccm (90 i 110 KM). Według danych producenta zużycie paliwa dla 90-konnego diesla wynosi: w mieście 6,9 litra, a w cyklu pozamiejskim 4,3 litra na 100 kilometrów.

Gama benzynowych silników Fiata Stilo rozpoczyna się od jednostki 1.2 l. (80 KM), poprzez 1.6 l. (103 KM), 1.8 l. (133 KM), a dla osób lubiących bardzo dynamiczną jazdę zarezerwowano motor pięciocylindrowy 2.4 l. o mocy 170 KM i imponującym momencie obrotowym 221 Nm osiąganym przy 3500 obr/min. Włoska firma oferuje również dwa silniki diesla z wtryskiem common rail o pojemności 1.9 l. i mocy 80 i 115 KM.

Wszystkie benzynowe jednostki Toyoty posiadają nowoczesny system sterowania pracą rozrządu VVT-i pozwalający osiągnąć dużą moc z niewielkiej pojemności. Dzięki VVT-i zmniejsza się również zużycie paliwa oraz wydzielanie spalin. Klienci mogą nabyć Corollę z silnikiem 1.4 o mocy 97 KM, 1.6 (110 KM) lub dieslem common rail o pojemności 2.0 l. i mocy 90 lub 110 KM. W wersji trzydrzwiowej T-SPORT, dostępny jest też motor benzynowy VVTL-i 1.8 l. (192 KM).


Wnętrza

W każdym z samochodów zarówno kierowca, jak i pasażer siedzący z przodu mają do dyspozycji bardzo dużo miejsca. Gorzej wygląda sytuacja z tyłu. Zarówno Stilo, Corolla jak i 307 oferują dużo miejsca nad głową, jednak nie polecamy podróżowania w trójkę na tylnej kanapie. Gdy kierowca przesunie maksymalnie do tyłu swój fotel, miejsca na nogi pasażerów w Fiacie i Toyocie nie pozostaje zbyt wiele. Trochę lepiej jest w aucie francuskim. Peugeot może pochwalić się również bardzo wygodnymi i świetnie wyprofilowanymi fotelami. Najłatwiej za to zająć miejsce na tylnym siedzeniu w Toyocie Corolli.

Ważną rzeczą dla nabywców jest wygląd tablicy rozdzielczej. W tej kwestii, niestety, Japończyk zostaje w tyle. Mimo ciekawego rozwiązania, o nazwie Optitron, polegającego na tym, że wszystkie wskaźniki, łącznie z obrotomierzem i prędkościomierzem, stają się widoczne dopiero po przekręceniu kluczyka, kokpit Corolli jest szary i nieciekawy. Dużo lepiej pod względem kolorystyki prezentuje się Peugeot 307, gdzie klient może sobie wybrać barwę górnej części poszycia tablicy przyrządów. Zaskoczyła nas jednak niska jakość twardych plastików dolnej części kokpitu oraz fatalne spasowanie tych elementów. Po kilku tysiącach kilometrów, przejechanych po polskich drogach, zapewne drażnić zaczną kierowcę i pasażerów stuki i piski dochodzące z konsoli środkowej. Najlepsze wrażenie zrobiła na nas tablica rozdzielcza Fiata Stilo. Jest nie tylko ładna ale i materiały użyte do jej wykonania są miękkie i przyjemne, a część z nich stosowana jest w Alfie 147. Górne poszycie dobrano tak, by nie odbijało się w przedniej szybie. No cóż, jeżeli Fiat pragnie walczyć o klienta z Golfem, musi stawiać na wysoką jakość wykonania.

Widoczność do tyłu w żadnym z opisywanych modeli nie jest idealna, do czego przyczyniają się małe szyby tylne, a w Peugeocie, dodatkowo, mikroskopijne lusterka zewnętrzne, przypominające te z Opla Vectry B.

Najmniejszy bagażnik posiada Toyota - tylko 289 litrów, na drugim miejscu jest Peugeot z pojemnością 341 litrów. Najwięcej miejsca jest w bagażniku Fiata Stilo. Standardowe 370 litrów można w zależności od potrzeb powiększyć do 410 lub zmniejszyć do 335 litrów. Jest to możliwe (za dopłatą) dzięki przesuwanej tylnej kanapie, a dzieje się, niestety, kosztem przestrzeni pasażerskiej.


Wyposażenie i ceny

Najtańsza wersja 5-drzwiowa Peugeota - XR - kosztuje w salonie 46 900 złotych. Klient za tę kwotę otrzymuje auto z silnikiem 1,4 l. wyposażone m. in. w elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS wraz z systemem wspomagania hamowania awaryjnego, dwie poduszki powietrzne, elektrycznie opuszczane szyby, centralny zamek, regulowany na wysokość fotel kierowcy. Jak zapewniono nas w salonie, dużo większym zainteresowaniem cieszy się trochę droższa wersja, z silnikiem 1.6 l. (110 KM), która kosztuje 50 900 złotych. W wersji XR dopłaty wymaga m.in. radioodtwarzacz (od 1100 zł.), klimatyzacja ręczna (4400 zł.).

Klient chcący jeździć nową Corollą, musi posiadać przynajmniej 47 900 złotych, na zakup auta z silnikiem 1.4 ze standardowym wyposażeniem (wersja Base). Jego samochód wyposażony będzie m. in. w: ABS, EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania), dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz, komputer pokładowy, regulację wysokości fotela kierowcy i 14-calowe koła. Za większe obręcze trzeba dopłacić. Zarówno Peugeot jak i Fiat posiadają seryjnie koła 15-calowe.

Najtańszy, 5-drzwiowy Fiat Stilo 1.2 ACTUAL kosztuje 47 500 złotych. Lista wyposażenia podstawowego jest znacznie obszerniejsza od rywali i obejmuje: ABS, EBD, ASR (system kontroli trakcji), MSR (system kontroli przeciwpoślizgowej kół napędzających w trakcie zwalniania), sześć poduszek powietrznych, sterowane elektrycznie i podgrzewane lusterka, radio, elektryczne szyby, centralny zamek, immobilizer, komputer. Dopłata do klimatyzacji wynosi 4500 złotych.


Podsumowanie

Każdy z zaprezentowanych samochodów jest ciekawy i wart uwagi. Ceny są porównywalne więc możemy wybierać w zależności od gustu między rzucającym się w oczy Peugeotem 307, intrygującą i mocną Toyotą Corollą, a najlepiej wyposażonym Fiatem Stilo.

Po krótkich jazdach testowych nasz wybór kieruje się w stronę produktu włoskiego. Samochód ten wyróżnia się ładnym nadwoziem, niezłymi właściwościami jezdnymi, wysoką jakością wykonania i bogatym wyposażeniem. Choć i on nie jest pozbawiony wad. Mamy nadzieję, że zapalająca się co jakiś czas, w trakcie jazdy, kontrolka poduszki powietrznej, była niegroźną wadą wyłącznie auta testowego.

Podobnie niezbyt przyjemną przypadłością Toyoty, było zbyt wolne schodzenie z obrotów w trakcie szybszej zmiany biegów. Po puszczeniu pedału gazu i wciśnięciu sprzęgła silnik zbyt długo pozostawał na wysokich obrotach.

Opisane wady występują jednak rzadko, a i one zostaną szybko wyeliminowane by nie psuły przyjemności z jazdy tymi udanymi i atrakcyjnymi, aczkolwiek nie tanimi, samochodami.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy