Specjalny pojazd sprawdza wytrzymałość dróg

Wygląda jak zwykła ciężarówka, lecz w rzeczywistości to zaawansowane laboratorium - po śląskich drogach jeździ tzw. ugięciomierz laserowy TSD (Traffic Speed Deflectometer), czyli nowoczesne urządzenie badające wytrzymałość nawierzchni.

Wygląda jak zwykła ciężarówka, lecz w rzeczywistości to zaawansowane laboratorium - po śląskich drogach jeździ tzw. ugięciomierz laserowy TSD (Traffic Speed Deflectometer), czyli nowoczesne urządzenie badające wytrzymałość nawierzchni.

Jak podał urząd marszałkowski w Katowicach, pojazd przebada nośność dróg całej sieci dróg administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW).

Dotychczasowe badania polegały na odnotowywaniu ugięcia nawierzchni po wywołanym w sposób sztuczny nacisku na jezdnię, co w przybliżony sposób odzwierciedlało zachowanie konstrukcji podczas przejazdu samochodu.

Teraz, przy użyciu TSD, można badać rzeczywiste ugięcia konstrukcji drogi, ponieważ całe laboratorium zainstalowane jest w naczepie ciężarówki nazywanej popularnie TIR-em. Dzięki laboratorium, przy zastosowaniu laserów, bada się rzeczywistą reakcję nawierzchni przy przejeździe tego typu pojazdu.

Reklama

Badania dróg wojewódzkich przez TSD rozpoczęły się na początku września. Ich wyniki znane będą w grudniu. Na tej podstawie stworzony zostanie ranking kolejności wykonania remontów. Zarząd dróg od 2005 r. prowadzi badania nośności nawierzchni. Poprzednio używany sprzęt umożliwiał jedynie pomiary punktowe. "Urządzenie musiało zatrzymać się na drodze, odpowiedni ciężar uderzał w drogę i na tej podstawie czujnik mierzył ugięcia drogi. Pomiar był robiony co 100 metrów. Teraz wszystko to odbywa się w ruchu, a dzięki czajnikom laserowym pomiar jest ciągły" - wyjaśnił dyrektor ZDW w Katowicach Zbigniew Tabor.

W ten sposób przebadana zostanie cała licząca 1,2 tys. km sieć dróg administrowanych przez ZDW. Zebrane informacje o nieprawidłowościach w konstrukcji drogi pozwolą na lepsze przygotowanie ewentualnych remontów. "Będziemy wiedzieli, na których odcinkach potrzeba będzie całkowita wymiana gruntu, a gdzie na przykład tylko wzmocnienie istniejącej konstrukcji" - dodał Tabor.

Laboratorium TSD skonstruowano w Danii i dotychczas używane było w kilku krajach Europy i w Australii. ZDW w Katowicach, przy współpracy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie oraz ZDW w Łodzi, jako pierwszy zarząd dróg przeprowadzi takie badanie na całej swej sieci dróg.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: drogi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy