Nowe autobusy elektryczne pojawią się w Warszawie

W następne wakacje na ulicach Warszawy pojawi się 10 nowych autobusów elektrycznych - w środę miasto podpisało umowę z przedstawicielami Ursusa. Koszt kontraktu to niemal 25 mln zł.

Nowością jest to, że autobusy będą wyposażone w podwójny system ładowania. Będzie można je ładować tak jak tradycyjne "elektryki", czyli poprzez wtyczkę plug-in, ale również poprzez pantograf - to specjalne urządzenie, który służy do pobierania prądu z ładowarek umieszczonych na przystankach.

Dzięki temu autobusy będą mogły być ładowane bez konieczności zjeżdżania z trasy do zajezdni. Pierwszy z takich punktów ładowania ma pojawić się przy ul. Spartańskiej. Kolejne są planowane na osiemnastu pętlach linii przebiegających przez Trakt Królewski.

Reklama

Elektryczne autobusy dostarczy konsorcjum Ursus S.A., AMZ Kutno i Ursus Bus.

"Warszawa potrzebuje ekologii. Warszawa jest na oczach całej UE, musimy sporo nadrobić" - przekonywała wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska podczas konferencji zorganizowanej w Wydziale Zarządzania Przewozami Miejskimi ZTM na Żoliborzu.

"Dla nas jest to wielki priorytet, aby właśnie nasze pojazdy jeździły po ulicach Warszawy" - deklarował Jan Wielgus z zarządu Ursusa.

10 elektrycznych autobusów miejskich o wartości ponad 2 mln zł każdy ma być gotowych za 245 dni od podpisania umowy. Zasięg autobusu elektrycznego wynosi 120 km; może wzrosnąć o kolejne 40 km w zależności od rodzaju ładowania.

Jak poinformowało miasto, do 2020 r. Miejskie Zakłady Autobusowe planują zakup kolejnych ponad 130 elektrycznych autobusów (w większości przegubowych), dzięki czemu z Traktu Królewskiego znikną zupełnie autobusy napędzane olejem napędowym. W zakupie przyszłych 130 autobusów dla Warszawy władzom stolicy pomóc mają fundusze unijne - mówiła Kaznowska.

Z informacji biura prasowego stołecznego ratusza wynika, że od 2007 roku na ulice Warszawy wyjechało 1067 nowych niskopodłogowych autobusów za ponad miliard złotych; w tym 49 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi: 35 gazowych Solbusów oraz dziesięć autobusów elektrycznych i cztery hybrydy Solarisa.

Przy okazji środowej konferencji dziennikarzom zaprezentowano nową centralę ruchu MZA. Nowa sala dyspozytorska wyposażona jest w nowoczesny system GPS monitorujący ruch wszystkich autobusów na mapie miasta i pozwalający na błyskawiczne komunikowanie problemów i zdarzeń. 

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy