Muzeum Techniki nie sprzeda swoich eksponatów

Jedyna w Polsce kolekcja wszystkich modeli motocykla Sokół, szkoleniowy przekrój „Malucha”, perełki polskiej motoryzacji, unikatowe koncepty, do tego dziesiątki rowerów, motocykli, pierwsze automobile i jedyne ocalałe podwozie oraz silnik polskiego samochodu CWS – żaden z eksponatów likwidowanego Muzeum Techniki w Warszawie nie trafi na sprzedaż.

- Choć muzeum jest w stanie likwidacji, nie będziemy wyprzedawać naszych zbiorów. To nie do pomyślenia - usłyszeliśmy w Naczelnej Organizacji Technicznej, która zarządza muzeum i dba o jego zbiory. - Cały czas szukamy nowej formuły działania muzeum, nowych partnerów oraz pomysłu, jak moglibyśmy dalej funkcjonować — tłumaczy Mariusz Płaczkiewicz, dyrektor biura NOT. - Mam nadzieję, że w maju będę miał dla wszystkich dobre informacje, a do tego czasu muzeum jest otwarte, działa i cały czas zarabia. To jednak wpływy niewspółmierne z długami - dodaje.

Reklama

Te Płaczkiewicz szacuje dzisiaj na 7 milionów złotych. Składają się na nie pensje i odprawy dla 72 pracowników oraz zaległy czynsz, który nie został uregulowany. To właśnie cofnięcie dotacji z Ministerstwa Kultury w biegłym roku spowodowało gigantyczny dług. Od tego czasu rozpoczęły się kłopoty muzeum.

Najpierw wymieniono setki pism. Z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, później Ministerstwem Gospodarki, a po jego likwidacji z Ministerstwem Rozwoju. Na końcu negocjacje odbywały się z Ministerstwem Kultury. Planowano przekształcenie muzeum w placówkę państwową ze stałym źródłem finansowania. Ostatecznie jednak z planów powołania Narodowego Centrum Techniki nic nie wyszło i ani instytucje państwowe, ani samorządowe nie chciały przejąć muzeum, zbiorów i pracowników wraz z długami. Wobec tego NOT podjął decyzję o likwidacji muzeum.

Historia Muzeum Techniki rozpoczęła się w 1875 od powstania Muzeum Przemysłu i Rolnictwa. W 1929 roku przekształcono je w Muzeum Techniki i Przemysłu. Niestety niewiele eksponatów przetrwało II wojnę światową. W 1952 roku rozpoczęto reaktywację muzeum, czym zajęła się Naczelna Organizacja Techniczna. W 1955 roku w nowo powstałym Pałacu Kultury i Nauki przygotowano siedzibę dla muzeum. Od tego czasu Muzeum Techniki i Przemysłu kolekcjonowało zbiory ze wszystkich tych dziedzin. Zebrano kolekcję motocykli ze słynnymi motocyklami marki Sokół, odbiorników radiowych, głównie pochodzących z krajowej produkcji, instrumentów geodezyjnych, przyrządów techniki biurowej, mechanizmów grających, maszyny latające, drukarskie i górnicze, a także setki mniejszych eksponatów świadczących o naszym codziennym życiu.

Wartość kolekcji, która rozrzucona jest po kilku placówkach na terenie całego kraju, szacuje się na 13 mln zł.

Zk

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy