Honkery na emeryturę! Co je zastąpi?

To już pewne. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi informacjami Ministerstwo Obrony Narodowej skierowało do publikacji ogłoszenie dotyczące zamówienia publicznego na dostawę „samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności”.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa w latach 2016 - 2022 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności w ilości 882 sztuk w wersjach nieopancerzonej i opancerzonej. Pojazdy te sukcesywnie zastępować mają eksploatowane obecnie w Siłach Zbrojnych RP "Honkery".

Jakie wymagania stawia przed nowymi pojazdami Ministerstwo Infrastruktury? Samochody muszą mieć napęd 4x4 i - w wersji nieopancerzonej - przewozić osiem osób plus kierowcę. Odmiana opancerzona ma być w stanie zabrać na pokład czterech żołnierzy (plus kierowca). Ministerstwo planuje zakup 841 wozów nieopancerzonych i 41 egzemplarzy w wersji opancerzonej.

Reklama

Wersja pozbawiona pancerza nie może ważyć więcej niż 3,5 tony, by mógł prowadzić ją żołnierz dysponujący jedynie prawem jazdy kategorii B. Ładowność samochodów w wersji nieopancerzonej nie powinna być mniejsza niż 1000 kg, a wersji z pancerzem - 600 kg.

Źródłem napędu mają być silniki o zapłonie samoczynnym - wskaźnik mocy nie może być niższy niż 35 kW (47 KM) na tonę. Auta muszą legitymować się głębokością brodzenia nie mniejszą niż 50 cm (bez przygotowania i 65 cm z przygotowaniem) i muszą mieć na wyposażeniu wyciągarkę (o sile nie mniejszej niż DMC pojazdu) z liną o długości co najmniej 25 m.

Wykonawcy chcący starać się o lukratywny państwowy kontrakt zobowiązani są do wpłacenia wadium w wysokości 3 mln zł. Firmy muszą też posiadać - co najmniej cztery - autoryzowane przedstawicielstwa na terenie Polski, co zapewniać ma należytą obsługę pojazdów w trakcie trwania gwarancji. Termin składania wniosków mija 8 września bieżącego roku.

Jak już informowaliśmy, o kontrakt ma zamiar starać się m.in. marka Ursus, która zamierza zainteresować Inspektorat Uzbrojenia MON pojazdem Storm 3 będącym izraelską, militarną wersją obecnego Jeepa Wranglera. Polska firma chce budować pojazdy izraelskiej Automotive Industries ltd. na licencji w Lublinie.

Niewykluczone, że w przetargu wystartuje również słynąca ze swoich militarnych konstrukcji firma AMZ Kutno,  której inżynieowie - oprócz samochodów wojskowych i zabudów specjalistycznych - opracowują właśnie współczesne, nowe, wcielenie Syreny.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Honker | Ministerstwo Obrony Narodowej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy