Co jest najczęstszym powodem usterek akumulatora?

Gdy na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka akumulatora, nie wróży to nic dobrego. Zazwyczaj przyczyną jest awaria alternatora. Jakie usterki zdarzają się najczęściej w tym podzespole?

Dlaczego alternator jest tak ważny?

- Odpowiedź na to pytanie jest prosta - mówi Karol Filarski z firmy Autos, dystrybutora części zamiennych do pojazdów użytkowych. - Alternator odpowiada za zasilanie całego osprzętu elektrycznego, a także za doładowywanie akumulatora. Jest prądnicą prądu przemiennego, która przekształca energię mechaniczną w elektryczną - dodaje.

Jak wiadomo, akumulator jest niezbędny do uruchomienia samochodu, kiedy silnik nie pracuje. Jest potrzebny również w trakcie jazdy, ponieważ zasila poszczególne elementy auta, takie jak światła, klimatyzacja czy inne znajdujące się w pojeździe podzespoły. Gdy kontrolka akumulatora się zaświeci, najprawdopodobniej mamy problem z alternatorem, czyli ładowaniem. W takiej sytuacji, gdy będziemy jechać dalej, w pewnym momencie po prostu zabraknie nam prądu.

Reklama

Zerwanie paska, spalony regulator

Najczęstszą przyczyną awarii akumulatora jest zerwany pasek. Łączy on alternator z wałem korbowym. Kiedy problem tkwi wyłącznie w samym pasku, ponieważ był on stary lub został uszkodzony w trakcie montażu, wystarczy go wymienić. Czasem jednak możemy mieć do czynienia z czymś poważniejszym, np. zablokowaniem jakiegoś elementu układu albo uszkodzeniami mechanicznymi. W każdym przypadku przyczyna naderwania paska musi być wykryta przez mechanika, który następnie ją usunie. Drugim powodem jest spalenie regulatora. Gdy płyta diodowa jest nienaruszona, usterka została spowodowana zalaniem przez wodę, olej lub inny płyn eksploatacyjny. Wtedy należy znaleźć źródło wycieku.

Innym razem problem będzie wynikiem błędów montażowych, które przy nagłym zwarciu przyczyniają się do zniszczenia regulatora i spalenia diod prostownika. Zdarza się również, że spaleniu ulega stojan, czyli element alternatora, w którym wytwarza się prąd. Powodem tej sytuacji jest zwykle duże obciążenie alternatora, przez co niszczy się izolacja. W takim przypadku wcześniej mogło dochodzić do intensywnego korzystania z osprzętu (np. świateł lub nawiewu) albo po prostu alternator był już przestarzały i w złym stanie.

Zużyte koło zapasowe, łożyska lub uszkodzony wirnik

Awarie często są spowodowane zużyciem części alternatora w wyniku normalnej eksploatacji: łożysk (gdy materiały, z których je wykonano, są słabej jakości), albo koła zapasowego (które wyciera się lub niszczeje w wyniku np. niesprawnego układu napinającego pasek). Równie ważnym elementem jest wirnik, którego awaria jest związana zazwyczaj ze zużyciem komutatora, a więc elementu, dzięki któremu przepływa prąd. Problemem mogą być również błędy w montażu. Niektóre elementy warto wymienić. Należy unikać wybiórczej naprawy. Czasem wymiany wymaga sam alternator. Najlepiej szukać części u sprawdzonych dostawców.

Jeśli rozładowany akumulator jest nagminnym problemem naszego auta, mamy powody do zmartwień. Zgodna z normami eksploatacja pojazdu nie może tworzyć zaburzania bilansu energetycznego. Zadbana bateria będzie sprawna niezależnie od pory roku i związanych z nią warunków atmosferycznych. Warto co pewien okres kontrolować stan naszego akumulatora i przeprowadzać niewymagające zbyt dużego wkładu konserwacje, aby nie dopuścić do awarii w tym podzespole. Gdy zaczniemy interesować się jego stanem dopiero w momencie, gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka i pojawią się problemy z uruchomieniem silnika, na proste zabiegi może być już niestety za późno.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: akumulator
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy