Samochody Abarth FCA Heritage w Targa Florio

Od 4 do 7 października na Sycylii odbywać się będą „Targa Florio Classica", cykliczne zawody samochodów zabytkowych, które nawiązują do najstarszych na świecie wyścigów samochodowych, pierwotnie planowanych, finansowanych i organizowanych przez magnata z Palermo Vincenza Florio, którego celem było ustanowienie „praktycznego i dokładnego kryterium do oceny samochodu podróżnego". Zawody, w różnych formach, odbywały się od 1906 roku. Organizowana przez AC Palermo, we współpracy z Automobile Club d'Italia, tegoroczna edycja sponsorowana jest przez markę Abarth, którą łączy wyjątkowa więź z tymi wyścigami.

FCA Heritage, dział Grupy zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek FCA, wybrał trzy egzemplarze Abartha z własnej kolekcji, by ścigały się na Targa Florio Classica. Są to: Abarth 2400 coupé (1964), Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974) oraz Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu nowej "skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595". Każdy z tych samochodów reprezentuje jedną z trzech dużych "kategorii" samochodów cywilnych produkowanych przez markę. I tak, 2400 z nadwoziem Alleman, jest konkretnym przykładem Abartha, jako samodzielnego konstruktora samochodów granturismo najwyższej klasy; "charakterna" A112 przypomina o wejściu Abartha do działu wyścigów Fiata, po przejęciu Abartha w 1971 roku. Wreszcie, zwinny Fiat 500 stuningowany został przy użyciu nowej skrzyni tuningowej 595 stworzonej przez FCA Heritage, jako wyraz hołdu dla wspaniałego okresu, w którym Abarth stworzył słynne wersje tuningowe samochodów Fiata o małej pojemności.

Ponadto, by uświetnić 110. rocznicę urodzin Carlo Abartha (Wiedeń,15 listopada 1908-23 października 1979), w sycylijskim wydarzeniu uczestniczyć będą dwie osobistości, które mają symboliczne znaczenie dla marki: Anneliese Abarth, która otworzy imprezę za kierownicą 2400 Coupé, należącego kiedyś do jej męża oraz Eris Tondelli, legendarny kierowca i technik testujący Abartha, który pracował nad projektem 595 w latach 60. i który poprowadzi Fiata 500, stuningowanego przy użyciu repliki skrzyni tuningowej. Ponadto, na placu Verdi w Palermo wystawiana będzie aktualna gama marki Abarth, a w znanym Mondello można będzie przetestować niektóre modele z logo Skorpiona.

Reklama

Równocześnie z Targa Florio, a dokładnie na dni 1, 2 i 3 października, FCA Heritage zorganizował w Motor Village Palermo specjalną sesję certyfikacji autentyczności, skierowaną do wszystkich sycylijskich właścicieli zabytkowych samochodów Abarth i Lancia. Eksperci tego działu będą do dyspozycji kolekcjonerów i miłośników chcących lepiej poznać działalność i usługi świadczone przez Heritage.

Abarth 2400 coupé (1964)

Pod projektem tego wspaniałego coupé podpisał się Michelotti, a zostało ono zaprezentowane w Genewie w 1959 roku. Jest to wersja Gran Turismo Fiata 2100, który był produkowany w zakładach karoserii Allemano w latach 1962-1964, najpierw pod nazwą 2200 coupé, a w ostatnim roku - kiedy zostało stworzone na bazie Fiata 2300 - jako 2400 coupé. 6 cylindrów w rzędzie 2400, rozwijającego moc 140 KM, pozwoliło osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Samochód należał do samego Carlo Abartha.

Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974).

Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1969 roku, Autobianchi A112 to wygodny, luksusowy samochód użytkowy, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom idealnie nadający się do miasta.  Bardzo interesujący jest schemat mechaniczny tego auta: zamontowany z przodu 4-cylindrowy silnik oparty był na jednostce wykorzystywanej w Fiacie 850  i umieszczony został poprzecznie; napęd był na przód, a zawieszenia były z niezależnymi kołami. W 1971 roku zadebiutowała zaprojektowana we współpracy z marką Abarth sportowa wersja A112 Abarth, która mogła poszczycić się zwiększoną pojemnością, mocą i momentem obrotowym. Oczywiście, odbiło się to pozytywnie na osiągach: A112 Abarth przekraczał 150 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w nieco powyżej 12 sekund. Również estetyka samochodu została zmieniona tak, by wyglądał bardziej sportowo: w środku zestaw wskaźników został wzbogacony o obrotomierz, amperomierz, manometr i termometr oleju. We wnętrzu znajdowały się ponadto wygodne fotele oraz aluminiowa, trójramienna kierownica. Niedawno zakupiony przez FCA Heritage egzemplarz biorący udział w Targa Florio Classica pochodzi z drugiej serii.

Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu "skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595".

W sycylijskich zawodach weźmie udział również legendarny Fiat 500 stuningowany przy pomocy "skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595". 500 - prawdziwe "laboratorium na kółkach", specjalnie przystosowany przez FCA Heritage do przetestowania repliki skrzyni tuningowej - będzie testowany przez niezwykłego eksperta: kierowcę Erisa Tondelli, który pracował nad projektem tych samochodów w latach 60.. Skrzynia tuningowa jest repliką takiego samego zestawu, który tworzył historię Abartha i ustanowił go marką, która wynalazła zestawy tuningowe do samochodów przeznaczonych do masowej produkcji. W nowym zestawie znajdują się: tuleje i tłoki o średnicy 73,5 mm, sprężyny zaworowe, wałek rozrządu, uszczelka głowicy, miska olejowa, gaźnik Weber 28, kompletny wydech oraz wsporniki mocujące. Wszystkie elementy umieszczone są w specjalnej, drewnianej skrzyni z grafiką inspirowaną oryginałem i z plombą Abarth Classiche, która gwarantuje, że produkt został zaprojektowany i stworzony zgodnie ze sportową tradycją marki z logo Skorpiona.

Nierozerwalna więź pomiędzy Abarthem a wyścigami.

Abarth może poszczycić się tradycją odnoszenia sukcesów na Targa Florio, w tym wieloma zwycięstwami w różnych kategoriach, szczególnie dzięki Abarthom 1000 SP, idealnie czującym się na drogach Le Madonie, które pozwoliły wielu kierowcom osiągnąć imponujące wyniki również w klasyfikacji ogólnej. Na szczególną uwagę zasługują również zwycięstwa Abarthów 124 Rally w ostatnich edycjach lat 70.. Od kiedy w 1978 roku Targa Florio przekształciła się z wyścigów na czas w rajd, Abarth odniósł wiele zwycięstw w ogólnej klasyfikacji: dwa Abarthem 131 Rally w 1979 roku z Adartico Vudafieri za kierownicą i w 1980 z Mario Pasettim; dwa Fiatem Punto Super 1600, w 2003 i 2004 roku, prowadzonym przez Paolo Andreucci, który powtórzył swój sukces również w 2006 roku, jadąc Abarthem Grande Punto S2000. W 2009 roku ten sam model, jako pierwszy przekroczył linię mety z Lucą Rossettim za kierownicą. Również pracy Abartha można przypisać 9 pierwszych miejsc zajętych przez Lancię Rally i Lancię Deltę S4 i Integrale, samochody zaprojektowane przez inżynierów marki z logo Skorpiona. Wreszcie, należy przypomnieć, że w ostatnich dwóch edycjach Targa Florio udało się odtworzyć emocje z tamtych lat, dzięki powrotowi do wyścigów Abartha 124 rally, stworzonego, by przywrócić widowiskowość w tej dyscyplinie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy