Stracili pieniądze na 16 mercedesów sprinterów

Celnicy zwrócili Brukseli 1,6 mln euro dotacji, bo unijni audytorzy stwierdzili, że używali zakupiony sprzęt niezgodnie z przeznaczeniem - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Kontrolerzy wzięli pod lupę kupno 16 mercedesów sprinterów, które miały służyć celnikom do sprawniejszego wprowadzenia w życie układu z Schengen. Jak mówi jeden z celników, nie spodobało im się, że w autach są np. narzędzia do rozkręcania samochodów, a także testery do badania paliwa. "Dla nas to niezrozumiałe. Narzędzia do rozkręcania samochodów musimy mieć nie po to, aby szukać przemytu papierosów, tylko ludzi. Dziś nielegalni imigranci przekraczają granicę Schengen w przemyślnych, montowanych w samochodach skrytkach" - tłumaczy celnik.

Reklama

Jak ustalił dziennik, tylko w pierwszym półroczu polskie instytucje straciły około 80 mln zł unijnych dotacji przeznaczonych na dostosowanie do układu z Schengen. "Część z tych kar jest w pełni uzasadniona, bo np. zamówienia rozdawano po znajomości, bez organizowania przetargów. Ale w przypadku celników naprawdę nie wiem, kto stracił zdrowy rozsądek i czy przypadkiem nie Bruksela" - mówi urzędnik MSWiA.

1,6 mln euro, które musieli zwrócić celnicy to efekt audytu, który zleciła KE na losowo wybranych, a zakończonych już projektach finansowanych z funduszu Schengen - potwierdza Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów.

Wcześniej był on kilkukrotnie weryfikowany przez krajowe instytucje i nie wzbudził żadnych wątpliwości. "Projekt prześwietlały dotąd wewnętrzne służby Ministerstwa Finansów, Najwyższa Izba Kontroli, a także Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie" - wylicza Stelmachowska.

Jednak od decyzji KE nie ma już odwołania, a przelew na rachunek Komisji został już wykonany.

Dowiedz się więcej na temat: Mercedes Sprinter

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje