Rosjanin bogatszy od Polaka? Wielu z nich ma lepsze auta!

Większości z nas Rosja kojarzy się dziś z zacofanym, pogrążonym w kryzysie ekonomicznym molochem, za wszelką cenę starającym się utrzymać status światowego mocarstwa.


Okazuje się jednak, że - przynajmniej w dziedzinie motoryzacji - w zarządzanym twardą ręką Putina kraju nie jest wcale tak źle, jak mogłoby się wydawać.

Badająca lokalny rynek agencja "Autostat" poinformowała właśnie, że pomimo skokowego załamania sprzedaży nowych pojazdów średni wiek samochodu osobowego w Rosji wynosi obecnie... 12,5 roku. To mniej więcej taki sam wynik jak w Polsce. Słów "mniej więcej" używamy celowo. Korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie sposób bowiem uzyskać wiarygodnych danych w tym zakresie...

Reklama

Problem z określeniem średniego wieku pojazdu w Polsce powodują tzw. martwe dusze. Przykładowo: wg danych CEPiK, w naszym kraju wciąż zarejestrowanych jest po kilkadziesiąt tysięcy Syren czy Żuków. W CEPiKu figuruje dziś około 30 mln samochodów. Aż 7 mln z nich to pojazdy "nieaktywne", czyli takie, które nie występują w bazach danych ubezpieczycieli i nie odwiedzają diagnostów celem dokonania przeglądów. Z danych CEPiKu wynika, że średni wiek pojazdu w Polsce przekracza 15 lat. Wg ekspertów, wynosi między 11 a 12 lat.

Rosjanom udało się znacznie odmłodzić park maszynowy dzięki dopuszczeniu do rynku producentów z Chin. Wg statystyk, pojazdy chińskich marek są obecnie najmłodsze wśród samochodów poruszających się po lokalnych drogach. Ich średni wiek wynosi zaledwie 5 lat. Kolejne w zestawieniu, ze średnim wynikiem 6,4 roku, są auta producentów z Korei. Stosunkowo młodym wiekiem - średnio 8,3 roku - legitymują się też pojazdy marek amerykańskich (głównie Chevroleta).

Wśród samochodów zagranicznych marek najstarsze są pojazdy pochodzące z Europy Zachodniej (średnio 10 lat) i Japonii (średnio 12 lat), co świadczyć może również o ich wyższej jakości...

Najstarsze, podobnie zresztą jak w Polsce, są auta lokalnych producentów. Średni wiek Łady na rosyjskich drogach to 15,1 roku. Jeszcze starsze - średnio 15,6 roku - są pojazdy marki UAZ. Wiek pozostałych modeli lokalnych producentów to - zdaniem "Autostatu" - przeszło 21 lat.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rosja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy