Rosja starymi ładami stoi? No, nie do końca...

Białe niedźwiedzie, wilki na łańcuchach, oraz drogi, na których asfalt spotkać można równie rzadko, co współczesny samochód. Tak, w powszechnej opinii, wygląda motoryzacyjny obraz militarnej potęgi - Rosji.

Czy stereotypy dotyczące naszego wschodniego sąsiada mają coś wspólnego z prawdą?

Nie ulega wątpliwości, że w rosyjskim rynku drzemie ogromny potencjał.  Wg danych agencji "Autostat" po lokalnych drogach porusza się obecnie około 43 mln samochodów osobowych. Niemało, ale - dla porównania - wg danych CEPiK w Polsce zarejestrowanych jest dziś 22,1 mln "osobówek". Oznacza to, że w naszym kraju jeden samochód przypada na 1,7 mieszkańca. W Rosji na jedno auto osobowe przypada 3,3 obywatela. Wniosek? Zapotrzebowanie jest ogromne, ale dużym problemem pozostaje siła nabywcza obywateli.

Reklama

Jakie auta najczęściej spotkać można na lokalnych drogach? Zdecydowanie przeważają sedany. Tego rodzaju nadwozie ma aż 19 mln zarejestrowanych w Rosji aut, czyli około 44 proc. ogółu.

Najpopularniejszym modelem (nie tylko wśród sedanów, ale też w ogóle) jest produkowana przez rekordowo długi czas Łada 2107, czyli popularna "siemiorka" (ponad 1,72 mln sztuk). Drugą pozycję zajmuje jej poprzednik - Łada 2106 (około 1,54 mln. rejestracji), trzecią następca - model VAZ 2110, czyli Łada 110 (ponad 826 tys. rejestracji). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze kolejną wariację nt. "siemiorki" - Ładę 2105  (726,9 tysięcy sztuk) i Ładę 21099, czyli popularną Samarę ze stopniowanym tyłem (663,2 tysięcy sztuk).

Nie sposób przeoczyć, że wspomniane pięć modeli lokalnego producenta to blisko 30 proc. wszystkich zarejestrowanych w Rosji sedanów. Najpopularniejszym "zagranicznym" autem z trójbryłowym nadwoziem jest... Renault Logan (blisko 655 tys. rejestracji).

Dominację Łady widać również w zestawieniu najpopularniejszych hatchbacków. W sumie ich liczba określana jest przez "Autostat" na około 8,5 mln (niespełna 20 proc. rynku). Tutaj zdecydowanym liderem jest Łada Samara (model 2109). Po lokalnych drogach porusza się blisko 850 egzemplarzy tego modelu. Kolejne cztery pozycje również należą do produktów VAZ. Zajmują je kolejno: Łada 2114 (774 tys. sztuk), Łada 2112  (blisko 470 tys. sztuk), Łada Oka (401 tys. sztuk) i Łada 2108. Jako najpopularniejszego hatchbacka zachodniej marki wymienia się... Renault Sandero (288 tys. sztuk).

Patrząc z takiej perspektywy, w stereotypach dotyczących rosyjskich dróg można doszukać się ziarnka prawdy. Z drugiej strony prezentowane liczby świadczą o ogromnym potencjale lokalnego rynku. W takim kontekście o świetlanej przyszłości mówić może zwłaszcza alians Nissan-Renault-Mitsubishi. Przypominamy, że w 2008 roku motoryzacyjny potentat odkupił 25 proc. udziałów w Ładzie. W 2012 roku w rękach aliansu było już blisko 75 proc. udziałów. Biorąc pod uwagę, że w kolejnych 10-15 latach Rosjanie zmuszeni będą wymienić blisko 5,5 mln sedanów i 2,5 mln hatchbacków (mowa wyłącznie o tych wyprodukowanych przez Ładę!), dealerów lokalnej marki czekają wkrótce złote czasy.

Na koniec warto wspomnieć, że... dane liczbowe nie muszą do końca odpowiadać w prawdzie. Podobnie jak w polskim CEPiK-u, również w rosyjskich bazach zapewne figuruje wiele samochodów, które już dawno zniknęły z dróg, tylko nigdy nie zostały wyrejestrowane.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy