Porsche Panamera ma już 10 lat. Ale jej historia jest znacznie dłuższa

W kwietniu 2009 roku Niemcy pokazali pierwszą generację Panamery - samochodu, który miał łączyć komfort luksusowej limuzyny z osiągami godnymi znaczka Porsche. Do tej pory model znalazł 235 tys. nabywców.

Prezentacja Panamery odbiła się głośnym echem w świecie motoryzacji, pomimo  tego, że nie było to pierwsze odejście Porsche od tworzenia aut stricte sportowych. Po szoku, jakim była prezentacja Cayenne w 2002 roku, dynamiczna limuzyna nie wydawała się być już taką sensacją.

Dla wielu osób, również fanów marki, niemałym zaskoczeniem może być fakt, że Porsche niemal od samego początku rozważało uzupełnienie oferty o bardziej praktyczne modele. Już w latach 50. powstał  czteroosobowy prototyp bazujący na 356, czyli pierwszym seryjnie produkowanym przez markę samochodzie. Miał on wydłużony rozstaw osi, większe drzwi i wyżej poprowadzoną linię dachu.

Reklama

Później przyszedł czas na czterodrzwiowy koncept bazujący na 911 oraz powstały w latach 80. przedłużony wariant 928. Jednym z egzemplarzy tego drugiego jeździł nawet Ferry Porsche, używając go jako swój codzienny środek transportu.

Po raz pierwszy Panamera mogła zaistnieć już w latach 90. - Porsche intensywnie pracowało wtedy nad pojazdem o oznaczeniu 989. Miał on pięciodrzwiowe nadwozie o sylwetce w stylu coupe oraz umieszczony z przodu silnik V8. Niestety z przyczyn ekonomicznych zawieszono jego rozwój w 1992 roku. Wykorzystano jednak jego stylistykę, którą można było zobaczyć w 911 szeregu 993.

Pomysł stworzenia sportowej limuzyny powrócił na początku nowego tysiąclecia i tym razem była w tym mocna determinacja, aby doprowadzić projekt do końca. Porsche przeprowadziło badania rynku, przyglądnęło się bliżej potencjalnym konkurentom i zadecydowało, że stworzenie pięciodrzwiowej limuzyny o sylwetce coupe jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Powstały więc trzy modele studyjne - Mirage, Meteor oraz Phantom. Samochód, który ostatecznie powstał, wykorzystywał elementy ze wszystkich tych konceptów, ale najwięcej miał wspólnego z Miragem.

Nowy model Porsche został nazwany Panamera - od meksykańskiego wyścigu długodystansowego Carrera Panamericana. Samochód po raz pierwszy zaprezentowano na konferencji prasowej w Szanghaju, która odbyła się 19 kwietnia 2009 roku. Samochód spotkał się z ciepłym przyjęciem, chociaż pojawiły się też komentarze, określające jego stylistykę "kontrowersyjną". Gama silnikowa składała się z wolnossących jednostek V6 3,6 l i V8 4,8 l. Na szczycie gamy stanęło doładowane V8 generujące nawet 550 KM (w Turbo S). Alternatywami dla spokojniej jeżdżących kierowców był diesel 3,0 l (250 i 300 KM) oraz hybryda plug-in (333 KM). Auto dostępne było z napędem na tylną oś lub 4x4, a także z manualną skrzynią biegów (najczęściej było wybierane oczywiście 7-biegowe PDK).

W 2013 roku Panamera przeszła face lifting, który przyniósł trochę kosmetycznych zmian (np. nowe reflektory), nowy doładowany silnik V6 (w wersji S) oraz przedłużoną wersję nadwoziową, nazwaną Executive. Jednostki napędowe dostały też dodatkowy zastrzyk mocy i topowe Turbo S rozwijało 570 KM.

Druga generacja Panamery zadebiutowała w 2016 roku. W jej gamie próżno szukać wolnossących jednostek i manualnych skrzyń, ale są za to dwie hybrydy (w tym topowe Turbo S E-Hybrid o mocy 680 KM), a przez pewien czas dostępny był także diesel V8. Auto otrzymało takie dodatki jak masaż wszystkich foteli, wyświetlacz head-up, czy zupełnie nowe, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne. W 2017 do gamy dołączyła odmiana Sport Turismo, czyli kombi, dostępne w konfiguracji czteroosobowej lub 4+1 (z bardzo "awaryjnym" miejscem pośrodku tylnej kanapy).

Obecnie w gamie Panamery nie znajdziemy diesla, ale za to klienci bardzo chętnie kupują wersje hybrydowe. W minionym roku odmiany 4 E-Hybrid oraz Turbo S E-Hybrid stanowiły 67% sprzedaży modelu w Europie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy