Moje auto jest ekologiczne

Ogniwo paliwowe, napęd hybrydowy, gaz ziemny, propan-butan - to alternatywne sposoby napędzania samochodów, nad którymi pracuja światowe koncerny. Do użytku takie auta wchodząa jednak bardzo wolno. Powód? Pieniądze.

Czy samochód może być ekologiczny? Producenci aut nieustannie próbują pogodzić ogień z wodą. Najbardziej rynek samochodów ekologicznych rozwinięty jest w USA. W Polsce, niestety, nadal mocno ograniczony.

Reklama

Hybryda motoryzacyjna

Najnowocześniejszym, ale jednocześnie najbardziej skomplikowanym i kosztownym źródłem energii jest ogniwo paliwowe. W nim - przy pomocy reakcji chemicznej - z wodoru powstaje energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Wszystko jest jeszcze w fazie prób i na razie tylko Honda zdecydował.a się sprzedawać taki samochód. W USA już można kupić model FCX. Sprzedaż jest symboliczna, dotychczas nabywców znalazł.o kilkanaście sztuk auta. Powszechniejsze są samochody hybrydowe. Koncern PSA Peugeot Citroën opracował wersję citroena C4 z napędem dieslo-elektrycznym, ale najlepiej udało się opanować tę technologię Japończykom. Wytwarzana seryjnie od 1997 r. toyota prius sprzedała się dotychczas w liczbie 110 tys. sztuk. Toyota jest tak pewna swojej technologii, że daje na układ hybrydowy aż 8 lat gwarancji lub 160 tys. km przebiegu. Prius przyspiesza do setki w10,9 s, osiąga prędkość 170 km/h i spala 4,3 l benzyny na 100 km. Prius wygląda i  zachowuje się jak normalny samochód. Jedynie niewielki ekran, na którym pokazywany jest aktualny system pracy napędu, wprowadza smaczek nowoczesności. Hybrydowa toyota kosztuje ok. 103 tys. złotych, czyli ok. 20 proc więcej niż porównywalny model avensis.

Także w terenie

Inna hybryda ze stajni Toyoty jest lexus RX 400h, czyli luksusowy SUV. Pod jego maska pracuje silnik benzynowy V6, połączony z dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy odbydwu osiach. Toyota opracowała także sportowy samochód volta charakteryzujący się przyspieszeniem do setki w 4,05 s. Konkurent - Honda - sprzedaje w Europie jedynie model civic hybrid. Ceny zaczynają się od 22 tys. euro. Civic ma silnik benzynowy o poj. 1,3 l i mocy 93 KM i elektryczny o mocy 20 KM. Auto spala 4,6 l benzyny, przyspiesza do setki w12,1 s i potrafi się rozpędzić do 185 km/h. W USA oferta Hondy jest większa. Oprócz civica mamy tam jeszcze accord hybrid (od 30 tys. dol., silnik 3,0 l V6 o mocy 253 KM) i insight - 3-drzwiowe auto z silnikiem o poj. 1,0 l i mocy 67 KM, które kosztuje 19 tys. dolarów.

Trochę czyściej

Honda oferuje także hondę civic GX (za ok. 20 tys. dol.) napędzana gazem ziemnym, razem z leasingiem urządzenia do tankowania. Auto napędzane jest silnikiem o poj. 1,7 l współpracującym z automatyczną skrzynia biegów. Zasięg to ok. 320-350 km. Civica GX można tankować w domu. Urządzenie do tankowania podłącza się na kilka godzin do domowej instalacji gazowej.

W Polsce w swojej ofercie samochody z fabryczna instalacja CNG ma tylko Fiat - są to dostawcze doblo i ducato. W Europie Zachodniej kilka koncernów oferuje samochody z podobną instalacją. Najwięcej Fiat (punto, multipla, doblo, ducato), a także Volvo, Opel, Citroën, Peugeot. W Polsce jest ok. 17 stacji napełniania, więc trudno mówić o atrakcyjności tego rodzaju paliwa.

A gdzie tu ekologia? Przy założeniu, że rocznie przejedziemy hybrydą 20 tys. km, to w tym czasie prius wyemituje o tonę mniej dwutlenku węgla niż porównywalny model diesla. Ponadto prius w90 proc. nadaje się do recyclingu.

Dowiedz się więcej na temat: napęd | ogniwo | Auta | USA | samochody | silnik | napęd hybrydowy | ekologia | auto

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje