Masz w samochodzie gaz? Przeczytaj!

Produktów przygotowanych z myślą o autach z LPG jest wiele. Oto 6 najbardziej popularnych.

Konia z rzędem temu, kto autorytatywnie oceni, czy wszystkie produkty do aut zasilanych LPG rzeczywiście spełniają swoją rolę, czy są jedynie owocem kreatywnych działów marketingu. O ile efekt działania preparatów czyszczących benzynowy układ paliwowy (zapieczone wtryskiwacze) możemy wyraźnie odczuć, o tyle w rolę specjalnych olejów silnikowych czy środków konserwujących gniazda zaworowe musimy po prostu uwierzyć producentom.

Żadnych wątpliwości nie budzi natomiast stosowanie specjalnych świec zapłonowych, czy przewodów wysokiego napięcia "do LPG". To generalnie produkty najwyższej możliwej jakości, którą bezlitośnie weryfikuje praca silnika.

Reklama

Na szczęście zdecydowana większość produktów (za wyjątkiem środków konserwujących gniazda zaworowe) nie wymaga od kierowcy przesadnych inwestycji. Koszt zakupu specjalnych świec, przewodów czy oleju nie odbiega znacznie od produktów "zwykłych" o porównywalnie wysokiej jakości.

Świece zapłonowe do LPG

Mieszanka powietrza z LPG utrudnia jonizację w cylindrze, a podczas spalania płomień dłużej niż zwykle oddziałuje na izolator świecy. Świece "do LPG" mają mniejszy odstęp między elektrodami (ułatwia to przeskok iskry) i podwyższoną wartość cieplną (zmniejsza to ryzyko spalania stukowego). Zwykle cechują się też wydłużoną żywotnością (szczególnie platynowe). Kupić można zarówno produkty polskie (np. Iskry), jak i renomowanych światowych producentów (np. NGK). Jak widać, nie tylko polskie firmy traktują temat LPG poważnie.

Przewody zapłonowe do LPG

Jeśli oryginalne przewody zapłonowe są wysokiej jakości, zastosowanie przewodów do LPG niewiele zmieni. Przewody zapłonowe przeznaczone do LPG to po prostu najwyższej jakości przewody w ofercie każdego producenta. Są szczególnie starannie zabezpieczone przed przebiciami, a także odporne na wilgoć, sól sypaną na drogi, oleje, paliwo i niskie temperatury. Wybrane modele redukują emisję zakłóceń radiowych.

Warto pamiętać, że przewody do LPG nie mogą mieć ani niższej, ani wyższej rezystancji od fabrycznych, ponieważ może to zaburzać pracę silnika.

Oleje silnikowe do aut z LPG

Silniki zasilane LPG są bardziej obciążone pod względem termicznym. Ponadto autogaz ma większą zawartość siarki niż benzyna, co przyspiesza zużycie dodatków uszlachetniających w olejach.

Niektórzy producenci deklarują, że do LPG nadają się wszystkie oleje przeznaczone do silników benzynowych, inni wprowadzają na rynek specjalne preparaty do silników z instalacją autogazu.

Niestety, użytkownik samochodu nie może samodzielnie zweryfikować tego, czy olej "do LPG" jest lepszy od oleju uniwersalnego. Trzeba po prostu uwierzyć w zapewnienia producenta.

Dodatki do benzyny

Eksploatacja auta na LPG sprawia, że wtryskiwacze benzynowe wykorzystywane są rzadko (w zasadzie tylko podczas rozruchu silnika i przez pierwsze kilka minut jego pracy). Sprzyja to zapiekaniu końcówek wtryskiwaczy. Dodatki do benzyny mają za zadanie temu przeciwdziałać.

Można je stosować profilaktycznie lub doraźnie w razie problemów z układem wtryskowym. Aby efekt był odczuwalny, warto przez kilkanaście dni jeździć wyłącznie na benzynie, by preparat mógł działać. Ewentualna poprawa jakości pracy silnika "na benzynie" jest potwierdzeniem skuteczności preparatu.

Dodatek do mieszanki paliwowej

Jest to płyn, który wprowadzony do układu dolotowego chroni przed zużyciem gniazda zaworowe oraz grzybki zaworów. Zbiorniczek z płynem jest na stałe montowany pod maską samochodu. Razem z nim zakłada się aplikator podciśnieniowy, który łączy zbiorniczek z kolektorem ssącym (koszt zestawu z montażem - ok. 380 zł). Przez wykonany w kolektorze specjalny otwór płyn dostaje się do układu dolotowego razem z mieszanką paliwową. Płyn wystarcza na 10 tys. km.

Oceniając skuteczność działania środka musimy bazować na zaufaniu do producenta.

Dodatek do gazu LPG

Jedna z niemieckich firm opracowała alternatywny sposób ochrony gniazd zaworowych. Specyfik o nazwie Micrologic 164 (cena ok. 110 zł) sprzedawany jest w opakowaniu pod ciśnieniem. Aplikuje się go bezpośrednio do zbiornika z LPG przez zawór do tankowania (co 10 tys. km), w sposób podobny do "nabijania" syfonu czy zapalniczki. Uzupełnieniem "kuracji" jest środek Micrologic 163 (cena ok. 90 zł), który wlewamy do baku z benzyną. Opakowanie wystarcza na ok. 80 l paliwa. W kwestii skuteczności produktu musimy zawierzyć producentowi.

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy