Lexus LS - od pierwszego projektu, do najnowszej generacji

Gdy w 1989 roku zaprezentowano pierwszą generację LSa 400, świat dowiedział się o istnieniu nieznanej wcześniej marki Lexus. Obecna, piąta generacja modelu jest godnym następcą pierwowzoru, a jednocześnie znakomicie ilustruje zmiany, które w ciągu ponad ćwierćwiecza dokonały się w klasie premium.

Prace nad pierwszym Lexusem LS rozpoczęły się już w roku 1983, gdy szefowie koncernu Toyota postanowili stworzyć samochód wykorzystujący najdoskonalsze rozwiązania techniczne dla zapewnienia maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa jazdy, a przy tym dającego satysfakcję z prowadzenia. W przedsięwzięcie zaangażowano 60 designerów i 1400 konstruktorów pracujących w 24 zespołach oraz 2300 techników i 200 pracowników pomocniczych.

Od podstaw

Specjalnie dla nowego samochodu stworzono od podstaw wolnossący, czterolitrowy silnik V8, podczas konstruowania którego przetestowano 873 prototypy. W efekcie powstała dynamiczna jednostka o świetnej kulturze pracy. Aby ograniczyć do minimum wibracje towarzyszące pracy silnika, wiele wysiłku włożono w idealne wyważenie jego podzespołów, obniżono też tolerancje wykonania elementów o 50%. Praktycznie całkowite wyeliminowanie drgań układu napędowego osiągnięto dzięki zamontowaniu silnika na poduszkach hydraulicznych pod niewielkim kątem, pozwalającym poprowadzenie wału napędowego w linii prostej do tylnego mostu. Efekt tych starań doskonale ilustrował reklamowy film, na którym piramida kieliszków ustawiona na masce Lexusa LS utrzymywała się bez najmniejszego drgnienia w całym zakresie obrotów silnika.

Reklama

Samochód zaopatrzono w automatyczną skrzynię biegów, wyposażoną w oddzielny komputer, który komunikując się z elektronicznym sterownikiem silnika zapewniał optymalną współpracę obu jednostek i doskonale płynną zmianę przełożeń.

Wielowahaczowe zawieszenie wszystkich kół otrzymało dodatkowe elementy tłumiące, a na życzenie klienta mogło być wyposażone w sterowany mikroprocesorem układ pneumatyczny.

Przełomowe było także nadwozie, do którego budowy zastosowano szlachetne materiały, takie jak stal nierdzewna, a podczas produkcji po raz pierwszy wykorzystano spawanie laserowe, dzięki czemu uzyskano sztywność półtora raza większą, niż w porównywalnych samochodach. Pomysłowe technologie pozwoliły umieścić między warstwami blachy dodatkowe wygłuszenia.

Duży nacisk położono na bezpieczeństwo czynne i bierne, co znalazło odzwierciedlenie zarówno w konstrukcji nadwozia i podwozia, jak i kabiny. Zastosowane rozwiązania sprawdzono podczas crash-testów, w których przebadano 100 prototypów.

Proces produkcyjny wzbogacono o 300 dodatkowych procedur kontrolnych, dzięki czemu wytwarzająca model LS fabryka uzyskała pierwsze miejsce w świecie pod względem niezawodności produktów.

Powtórzyć sukces

Sukces i doskonała reputacja marki spowodowały, że twórcy drugiej generacji flagowej limuzyny Lexusa stanęli przed nie lada wyzwaniem: musieli dać klientom auto jeszcze wygodniejsze i dające więcej zadowolenia z jazdy, a przy tym nawiązujące do pierwowzoru. W efekcie nowy LS, którego wprowadzono na rynek w 1994 roku, był zewnętrznie bardzo podobny do poprzednika, choć 90 procent elementów przeprojektowano lub zaprojektowano od nowa. Przy jeszcze większej sztywności nadwozia i rozstawie osi większym o 35 mm samochód był o 95 kg lżejszy od pierwszej generacji. W połączeniu z obniżeniem współczynnika oporu powietrza Cx do rekordowej w segmencie wartości 0,28 oraz usprawnieniami silnika, przełożyło się to na lepszą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa.

Wiele uwagi przywiązano do zwiększenia komfortu kabiny. Zoptymalizowano konstrukcję foteli, usprawniono klimatyzację wnętrza, system audio wzbogacono o pierwszy w świecie zmieniacz na 6 płyt CD. Dodano również poduszkę powietrzną pasażera i wzmocnienia boczne w drzwiach, wyprzedzając wymagania przepisów o dwa lata, a później także boczne poduszki powietrzne.

W połowie okresu produkcji drugiej generacji, silnik Lexusa LS wyposażono w pierwszy w jednostkach V8 mechanizm zmiennych faz rozrządu VVT-i.

LS po raz trzeci

Prezentując trzecią generację modelu LS w roku 2000 na salonie samochodowym w Genewie Lexus zapowiedział, że nowe auto będzie jeszcze szybsze, cichsze i bardziej komfortowe od poprzedników. Tak się też stało, a Lexus LS 430 stał się najcichszym i najdoskonalszym aerodynamicznie pojazdem w swojej klasie.

Wyposażono go w nowy silnik V8 o pojemności skokowej powiększonej do 4,3 l, który przy większej mocy (290 KM) wyróżniał się mniejszym zużyciem paliwa i emisją CO2 spełniającą przyszłą normę Euro IV.

Nadwozie o bardziej nowoczesnych kształtach starannie przebadano w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu współczynnik oporu udało się obniżyć do 0,26.

Pasażerowie tylnych siedzeń zyskali więcej miejsca dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 75 mm. Fotele wyposażono w elektryczną regulację z pamięcią ustawień, system ogrzewania i chłodzenia, a także masażu. Klimatyzację wzbogacono o funkcję automatycznego zamykania obiegu powietrza po wykryciu szkodliwych substancji na zewnątrz pojazdu.

W Lexusie LS trzeciej generacji wprowadzono również pierwszy w świecie system przeciwzderzeniowy PCS, pomagający uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki.

Czas na hybrydę

Zwiastunem czwartej generacji modelu LS był zaprezentowany na Tokyo Motor Show 2005 koncepcyjny Lexus LF-Sh z napędem hybrydowym. Efekt prowadzonych od 2001 roku prac nad projektowanym od podstaw autem przedstawiono w roku 2006 na North American International Auto Show. Najdroższy w historii koncernu projekt opłacił się - dziennikarze motoryzacyjni wybrali Lexusa LS Samochodem Roku 2007.

Dla Lexusa LS 460 skonstruowano zupełnie nowy, lekki silnik V8 o pojemności 4,6 l z komputerowo sterowanym mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Pozwoliło to uzyskać moc większą o 35 procent i moment obrotowy większy o 30 procent, niż w poprzedniej jednostce 4,3 l przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji niepożądanych substancji.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano pierwszą w świecie ośmiobiegową przekładnię automatyczną, wyróżniającą się bardzo cichą pracą. Poziom hałasu zmierzony podczas testów kompletnego układu napędowego nie przekraczał 10 decybeli, czyli głośności normalnego oddechu.

W konstrukcji nadwozia zastosowano aż 40 procent wysokowytrzymałej stali, osiągając wysoką sztywność przy małej masie. Maskę, elementy nadwozia znajdujące się w strefach zgniotu czy elementy podwozia wykonano ze stopów aluminium.

Nowy samochód wyposażono w inteligentną sieć integrującą wszystkie systemy zarządzane elektronicznie - od silnika, skrzyni biegów i aktywnego zawieszenia, przez hamulce i wspomaganie kierownicy, po zwiększające bezpieczeństwo jazdy czujniki udoskonalonego systemu PCS, w tym radar i kamery.

Po raz pierwszy w historii modelu LS Lexus zaoferował klientom całą gamę wariantów. Do modelu podstawowego dołączył wkrótce LS 600h z napędem hybrydowym - pierwsza hybryda w segmencie samochodów luksusowych - potem wariant LS 460 z napędem na cztery koła, a następnie wydłużony o 12 cm LS 600hL.

W roku 2010 Lexus LS czwartej generacji został poddany delikatnemu face liftingowi, a w roku 2012 gruntownemu odświeżeniu, otrzymując charakterystyczną dla współczesnych Lexusów osłonę chłodnicy w kształcie klepsydry. Wtedy też wprowadzono fabrycznie tuningowaną wersję F Sport.

Piąty LS - turbinowa rewolucja

W styczniu tego roku na wystawie North American International Auto Show Lexus zaprezentował piątą generację swej flagowej limuzyny, w której wprowadzono największe zmiany w całej historii modelu.

Widać to już na pierwszy rzut oka - nowy Lexus LS zyskał dynamiczną sylwetkę przypominającą coupe, odpowiednią dla imponujących osiągów i własności jezdnych, zachowując jednak przestronność i komfort wnętrza luksusowej limuzyny. Samochód jest dłuższy i szerszy od poprzednika, a przy tym o 15 mm niższy, co nadaje mu wygląd przyklejonego do nawierzchni. O 3 cm obniżono też maskę, a pokrywę bagażnika o 4 cm, poprawiając widoczność z kabiny.

Największe zaskoczenie kryje się jednak pod maską - zamiast wolnossącego V8, który w różnych wersjach napędzał cztery dotychczasowe generacje Lexusa LS, zastosowano sześciocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoładowaniem, skonstruowany od podstaw. Rozwija on moc 415 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 600 Nm - parametry znacznie lepsze, niż pięciolitrowy V8 - zapewniając jednocześnie mniejsze zużycie paliwa. Z silnikiem współpracuje pierwsza w segmencie luksusowych limuzyn 10-biegowa przekładnia automatyczna (wypróbowana wcześniej w sportowym coupe Lexus LC), odznaczająca się czasami przełączania biegów porównywalnymi ze skrzyniami dwusprzęgłowymi. Układ napędowy zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie rzędu 4,5 sekundy.

Lexus LS piątej generacji został zbudowany w oparciu o nowatorską architekturę GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles), zastosowaną po raz pierwszy w sportowym LC - tu z rozstawem osi 3124 mm, o 33 m większym, niż w wydłużonej wersji poprzedniej generacji, LS 600h L.

Wykorzystanie nowej platformy, a także stali o zwiększonej wytrzymałości oraz stopów aluminium umożliwiło zwiększenie sztywności nadwozia, a jednocześnie zmniejszenie jego masy o ponad 90 kg w stosunku do poprzedniej generacji. Obniżono przy tym położenie środka masy pojazdu, co łącznie z większą sztywnością struktury korzystanie wpływa na własności jezdne samochodu.

Większej stabilności i precyzji prowadzenia sprzyja też nowe, wielowahaczowe zawieszenie ze stopów lekkich. Podobnie jak w sportowym LC, wyposażono je w podwójne sworznie wahaczy, optymalizujące geometrię zawieszenia w całym zakresie pracy. Nad stabilnością i precyzją prowadzenia czuwa też ulepszony elektroniczny system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), nadzorujący pracę hamulców, układu kierowniczego, napędu i zawieszenia w sposób zapewniający optymalną przyczepność oraz sterowność, a zatem i komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Własności jezdne dodatkowo poprawiają aktywne drążki stabilizujące i system LDH (Lexus Dynamic Handling) z niezależnym sterowaniem przednich i tylnych kół.

Elektroniczną tablicę przyrządów zaopatrzono w wyświetlacz nawigacyjny o przekątnej 12,3 cala, a istotne dla kierowcy informacje mogą być też wyświetlane w polu widzenia kierowcy przez największy w historii, kolorowy wyświetlacz projekcyjny HUD o przekątnej 24 cali.

Wysoka kultura pracy silnika i dopracowana aerodynamika nadwozia zapewniają bardzo niskie natężenie hałasu w kabinie, którą dodatkowo wyposażono w aktywny, elektroniczny system wyciszenia.

Nowy Lexus LS odznacza się podwyższonym poziomem bezpieczeństwa - zarówno biernego, wynikającego m.in. z zastosowania platformy GA-L, jak i czynnego, wspomaganego przez ulepszony Lexus Safety System+. Zaawansowany pakiet bezpieczeństwa udostępnia m.in. inteligentną funkcję zapobiegania potrąceniu pieszych - po wykryciu pieszego przed samochodem system rozpoczyna hamowanie, a jeśli to konieczne, stara się go ominąć, nie opuszczając pasa ruchu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy