Diesel kontra benzyna (2)

Diesel jest bardziej elastyczny czy benzyna? Ten temat wywołał wiele kontrowersji. Oto kolejny głos w dyskusji (list, który dotarł do redakcji).

Szanowna "INTERIO". Jestem jeszcze dość młodym inżynierem mechanikiem, ponadto fascynatem motoryzacji i nie mogę się zgodzić z Waszym artykułem.

Wzięliście za najważniejszą "wytyczną" dla swojego artykułu, wartość bezwzględną maksymalnych obrotów silnika. Takie rozumowanie jest błędne. Wartość bezwzględna tychże obrotów niczego nie obrazuje! Należało raczej przyjąć, iż wartość maksymalnych obrotów silnika (lub raczej wartość obrotów mocy maksymalnej!) dla każdego silnika z osobna wynosi 100%. Wartość obrotów "momentu maksymalnego" należało przyjąć jako procent tej wartości dla każdego silnika z osobna. Dla takich założeń ewentualne wnioski będą już zupełnie inne, dużo, dużo korzystniejsze dla doładowanych silników diesla.

Różnicę prędkości maksymalnych, dla różnych silników, w konkretnych samochodach kompensują zazwyczaj inne przełożenia przekładni głównej i/lub inne zestopniowania skrzyń biegów. Jeżeli chodzi natomiast o sam silnik, najistotniejszy jest fakt zastosowania i odpowiedniego zestrojenia turbiny silnika z samym silnikiem i jego "oprogramowaniem" a nie rodzaj stosowanego paliwa!

Niestety argumenty dotyczące "stosowanych" skrzyń biegów dla różnych rodzai silników, również nie są poprawne! Głównymi czynnikami powodującymi zwiększanie ilości biegów we współczesnych samochodach jest rozwój technologiczny który daje możliwość obniżenia prędkości obrotowych silnika dla prędkości podróżnych (często powyżej 130km/h).

Jest to możliwe dzięki dużym wartościom momentu obrotowego dla niskich prędkości obrotowych w silnikach diesla. Dzięki temu, poza wyraźnym spadkiem poziomu hałasu w samochodzie uzyskujemy dodatkowy wyraźny spadek zużycia paliwa (ekonomika podróżowania samochodem jest zawsze najkorzystniejsza w "okolicach" prędkości momentu maksymalnego).

Zgadzam się oczywiście z suchą teorią, którą zamieściliście w artykule. Niestety interpretacja tej teorii jest błędna. Uprzejmie proszę o zamieszczenie mojej krótkiej wypowiedzi jako kontr-artykuł dla waszego błędnie napisanego artykułu "krzyczącego dodatkowo na czerwono" jawną nieprawdę.

Jeśli zajdzie taka potrzeba bardzo chętnie mogę rozwinąć ten temat. Proszę o przedstawienie w równie "eksponowany" sposób jak wasz artykuł, moich kontrargumentów obrazujących "pojedynek" diesel-benzyna.

Moje argumenty potwierdza również aktualna tendencja coraz częstszego stosowania turbin w silnikach benzynowych, które zbliżają przebieg krzywych mocy i momentu do rozpowszechnionych już doładowanych silników diesla. Dzieje się tak dzięki rozwojowi szeroko pojętej inżynierii materiałowej i technologii wytwarzania. Jak zapewne wiecie jeszcze kilka lat temu nie było możliwości stosowania z równie wysoką niezawodnością turbin w silnikach benzynowych. Temperatura spalin silnika benzynowego jest wyższa od temperatury spalin diesla!

Pozdrawiam mgr inż. Paweł

Portal INTERIA.PL

Reklama
Dowiedz się więcej na temat: benzyna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama