Czym różni się wyścigowy Lexus RC od auta drogowego?

Już w ten weekend na włoskim torze w Misano odbędzie się kolejny wyścig serii Blancpain GT – Sprint Cup. Wystartują w nim specjalnie przygotowane Lexusy RC F GT3 zespołu Emil Frey Racing, który po niedawnych sukcesach plasuje się na drugim miejscu klasyfikacji zespołowej. Zobaczmy, czym różni się wyścigowe auto od seryjnego Lexusa RC F.

Wyścigowego Lexusa RC oparto na dostępnej w salonach, wyczynowej wersji RC F. To luksusowe auto sportowe napędza wolnossący, pięciolitrowy silnik V8 o mocy maksymalnej wynoszącej 477 KM i osiąganej przy 7100 obr.min i maksymalnym momencie obrotowym 520 Nm w zakresie 4800-5600 obr./min. Z takim zapasem mocy pod maską seryjne coupe Lexusa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 270 km/h.

Dysponując taką bazą zespół konstruktorów Lexusa pod kierownictwem głównego inżyniera Yukihiko Yaguchi stworzył auto specjalnie przygotowane do startów w wyścigach. Dążąc do uzyskania jak najlepszych parametrów, inżynierowie musieli jednocześnie spełnić surowe wymagania określone przez Fédération Internationale de l’Automobile dla kategorii GT3, aby uzyskać konieczną do startów w wyścigach homologację FIA. 

Reklama

Areodynamiczna konstrukcja z kompozytów

Zmiany w stosunku do oryginału widoczne są już na pierwszy rzut oka. Nadwozie wyścigowego Lexusa zyskało poszerzone błotniki, mieszczące szerokie, wyścigowe koła o rozmiarze 13x18 z centralną śrubą, umożliwiającą ich szybka wymianę. Karoserię zmodyfikowano pod kątem aerodynamiki z szerokim wykorzystaniem lekkich i bardzo wytrzymałych kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, z których wykonano prawie wszystkie elementy zewnętrzne. Samochód zyskał kompozytową pokrywę silnika, dach, pokrywę bagażnika, panele drzwi, poszerzone zderzaki, przedni spojler, dopasowane do szerokości błotników progi, tylny dyfuzor i pokaźne skrzydło z tyłu. Większość zewnętrznych elementów nadwozia, nawet drzwi, można szybko wymienić w pit stopie. Kompozytowy jest także airbox, tablica przyrządów i wykończenie wnętrza, które w niczym nie przypomina luksusowej kabiny seryjnego Lexusa RC. Szklane szyby zastąpiono poliwęglanowymi. Dzięki wszystkim tym zabiegom masę samochodu udało się obniżyć w stosunku do standardowego RC F aż o 495 kilogramów - do 1300 kg.

Cztery komputery na pokładzie

Modyfikacje wprowadzono również pod maską. W Lexusie RC F GT3 zastosowano silnik V8 o pojemności skokowej 5,4 litra, osiągający moc przekraczającą 500 KM, z którym współpracuje sportowa, sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna. Praca zespołu napędowego i wielu innych systemów nadzorowana jest przez cztery komputery sterujące z magistralą CAN bus. Kierowca może podczas jazdy zmieniać np. mapy parametrów pracy silnika i skrzyni biegów, a dane o stanie systemów przesyłane są telemetrycznie do stanowiska inżynierów. Rozwiązania te umożliwiają lepszą optymalizację ustawień z uwzględnieniem specyfiki toru i pozwalają ekipie szybciej reagować na rozwój sytuacji lub nieprzewidziane zdarzenia.

Lexus RC F GT3 w drodze po kolejne sukcesy

Czerwcowe zwycięstwo na torze Paul Ricard w Le Castellet na południu Francji, miejsce na podium zdobyte w maju w Silverstone i punktowany wynik w brytyjskim Brands Hatch dowodzą znakomitych możliwości RC F GT3 i rosnącej formy szwajcarskiej ekipy Lexusa. Kolejne wyścigi serii Blancpain GT to Sprint Cup, rozgrywany w dniach 22-24 czerwca we włoskim Misano oraz 24 Hours of Spa-Francorchamps w Belgii (Endurance Cup), który odbędzie się 26-29 lipca.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy