98 zamiast 95? Opłaca się?

Czym różni się paliwo wyczynowe, stosowane w rajdach czy Formule 1 od benzyn wysokooktanowych dostępnych na stacjach?

Czym różni się paliwo wyczynowe, stosowane w rajdach czy Formule 1 od benzyn wysokooktanowych dostępnych na stacjach?

Paliwa sportowe mają podniesioną liczbę oktanową do wartości 102. Biorąc pod uwagę fakt, że tzw. paliwa lotnicze dysponują LO na poziomie około 130 - różnica liczby oktanowej pomiędzy paliwem wyczynowym, a tym dostępnym na stacjach nie jest więc duża.

Paliwa sportowe mają inne mieszanki węglowodorów, gdyż tu nikt nie oczekuje własności płuczących czy dobrego smarowania elementów układu paliwowego, lecz samej mocy. Ważną zmianą jest większa zawartość tlenu w paliwie wyczynowym. I właśnie ten fakt powoduje, że paliwo sportowe nie nadaje się do seryjnych silników, bez przeprogramowania sterownika wtrysku. Gdyby (po odpowiednich zmianach elektroniki) nalać paliwo wyczynowe do seryjnego silnika o mocy 100 KM, to jego moc podniosłaby się do około 102 KM.

Reklama

Biorąc pod uwagę fakt, iż litr paliwa wyczynowego kosztuje około 6-krotnie więcej niż zwykłej benzyny - nie ma żadnego sensu stosować paliw wyczynowych do aut codziennego użytku.

Czy zastosowanie benzyny 98 zamiast standardowej 95 może podnieść moc silnika? Jeżeli tak, to o ile?

Ciąg dalszy na następnej stronie

Tu rezultat zależy od tego, do jakiej benzyny został fabrycznie przystosowany silnik. Jeżeli zaprojektowano go do pracy na benzynie 95-oktanowej, to nalewanie wysokooktanowego paliwa nie ma sensu. Dodatkowe oktany przydają się w jednostkach o podniesionym stopniu sprężania lub z turbodoładowaniem. Jeżeli na klapce wlewu paliwa napisane jest "95 lub 98", to można się spodziewać pewnej poprawy osiągów silnika, która zostanie uzyskana przez automatyczne skorygowanie wyprzedzenia zapłonu przez komputer silnika. Wzrosty zwykle nie są duże i wynoszą około 2-3 procent.

Jak sytuacja wygląda z tankowaniem tańszej, niskooktanowej benzyny zamiast zalecanej 98?

Są nieliczne modele samochodów (głównie usportowione), w których producent wymaga stosowania wyłącznie paliwa wysokooktanowego (98 oktanów lub więcej). Tam absolutnie nie należy stosować benzyny 95, gdyż może to doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia silnika (np. wypalenia tłoków czy uszkodzenia głowicy).

Czym wyróżniają się oleje napędowe o podniesionej jakości i czego można od nich oczekiwać?

Ciąg dalszy na następnej stronie

Oleje napędowe, takie jak na przykład Orlen Verva ON, BP Ultimate ON, Shell V-Power Diesel, Lotos Dynamic Diesel itp. mają z reguły liczbę cetanową podniesioną do 55. Szczególnie w nieco starszych silnikach Diesla można zaobserwować przy wyższej liczbie cetanowej niższy hałas pracy silnika oraz łatwiejszy rozruch. Nie ma co natomiast spodziewać się zauważalnego wzrostu mocy. Obniżona zawartość siarki korzystnie wpływa na trwałość katalizatora i filtra cząstek stałych.

Wiadomo, że głównym parametrem rozróżniającym benzyny jest liczba oktanowa. Jak to wygląda w przypadku paliw do silników Diesla?

Po porównania olejów napędowych stosuje się parametr zwany liczbą cetanową. Można w pewnym uproszczeniu przyjąć, że jest to odpowiednik liczby oktanowej w benzynach. Liczba cetanowa jest miarą zdolności oleju do samozapłonu (w silnikach Diesla nie ma iskry, a paliwo musi się zapalić od gorącego powietrza w cylindrze

stąd nazwa - silniki o zapłonie samoczynnym). Obowiązująca w Europie norma EN-590 wymaga, aby oleje napędowe miały liczbę cetanową nie niższą niż 49. Standardowo sprzedawane w Polsce oleje napędowe mają liczbę cetanową 51, a oleje o podwyższonej jakości - nawet 55. Nowością jest Shell V-Power GTL, w którym zastosowano komponenty uzyskane syntetycznie z przeróbki gazu ziemnego. Pozwoliły one na podwyższenie liczby cetanowej do wartości ponad 55.

Czy samochody sprowadzone z rynku amerykańskiego wymagają innego paliwa?

Ciąg dalszy na następnej stronie

Benzyny stosowane w USA (sprowadzane są stamtąd prawie wyłącznie auta benzynowe) mają przeciętnie nieco niższą liczbę oktanową, choć warto tu pamiętać, że stosuje się tam do określania paliw nie liczbę oktanową typu RON (jak w Europie), lecz inny wskaźnik, który ma wartości około 5 jednostek niższe.

Tak więc podstawowe paliwo stosowane w USA o wskaźniku 87 jest odpowiednikiem benzyny 92 oktan według europejskich standardów, paliwo oznaczone jako "89" można uznać za benzynę 94-oktanową, natomiast Shell V-Power ma oznaczenie 93, czyli dysponuje około 98 oktanami według europejskiego systemu RON.

Jak widać, nawet uwzględniając inny system oznaczania liczby oktanowej jest ona w USA nieco niższa. Żadnemu samochodowi nie grozi jednak paliwo o wyższej L.O. niż wymagana, więc spokojnie można w większości przypadków tankować polską benzynę 95.

Auto Moto
Dowiedz się więcej na temat: USA | paliwo | paliwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy