98 zamiast 95? Opłaca się?

Czym różni się paliwo wyczynowe, stosowane w rajdach czy Formule 1 od benzyn wysokooktanowych dostępnych na stacjach?

Paliwa sportowe mają podniesioną liczbę oktanową do wartości 102. Biorąc pod uwagę fakt, że tzw. paliwa lotnicze dysponują LO na poziomie około 130 - różnica liczby oktanowej pomiędzy paliwem wyczynowym, a tym dostępnym na stacjach nie jest więc duża.

Reklama

Paliwa sportowe mają inne mieszanki węglowodorów, gdyż tu nikt nie oczekuje własności płuczących czy dobrego smarowania elementów układu paliwowego, lecz samej mocy. Ważną zmianą jest większa zawartość tlenu w paliwie wyczynowym. I właśnie ten fakt powoduje, że paliwo sportowe nie nadaje się do seryjnych silników, bez przeprogramowania sterownika wtrysku. Gdyby (po odpowiednich zmianach elektroniki) nalać paliwo wyczynowe do seryjnego silnika o mocy 100 KM, to jego moc podniosłaby się do około 102 KM.

Biorąc pod uwagę fakt, iż litr paliwa wyczynowego kosztuje około 6-krotnie więcej niż zwykłej benzyny - nie ma żadnego sensu stosować paliw wyczynowych do aut codziennego użytku.

Czy zastosowanie benzyny 98 zamiast standardowej 95 może podnieść moc silnika? Jeżeli tak, to o ile?

Ciąg dalszy na następnej stronie

Dowiedz się więcej na temat: USA | paliwo | paliwa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama