8 najciekawszych faktów o Toyocie RAV4

Toyota RAV4 kończy w tym roku 25 lat. Japoński SUV wpłynął na bieg motoryzacyjnej historii i doczekał się wielu ciekawych rozwiązań. Przedstawiamy najważniejsze ciekawostki o RAV4.

Pierwszy SUV

Koncept o nazwie RAV-Four Toyota zaprezentowała już w 1989 roku. Rozwijany od 1986 roku samochód zadziwiał nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim konstrukcją - auto miało powiększony prześwit i napęd na cztery koła jak w terenówce, ale samonośne nadwozie i silnik umieszczony poprzecznie, typowe dla auta osobowego. Pięć lat później na rynku zadebiutowała wersja produkcyjna RAV4, zmieniona wizualnie, ale wierna założeniom konstrukcyjnym obecnym w aucie koncepcyjnym - oparta na płycie podłogowej Corolli i z napędem 4x4 oraz zawieszeniem pochodzącymi z Celiki GT-Four. W ten sposób Toyota wynalazła współczesnego SUV-a.

Reklama

Rekreacyjnie i na cztery koła

Nowy samochód był kierowany do młodych, aktywnych ludzi. Skrót RAV-Four, którym określono prototypowe auto, pochodził od słów Recreational Active Vehicle - with 4-wheel-drive, co po angielsku oznacza pojazd rekreacyjny z napędem na cztery koła. W wersji produkcyjnej nazwę skrócono, poprzez zapisanie czwórki cyfrą, ale znaczenie nazwy modelu w rzeczywistości się nie zmieniło.

Droga do rodzinnego

SUV-a Na początku Toyota RAV4 była oferowana jedynie w odmianie 3-drzwiowej. Samochód w takiej konfiguracji mierzył 3,74 m długości, 1,695 m szerokości i miał 176-litrowy bagażnik. To oznacza, że był mniej pojemny, o ponad 20 cm krótszy i tak samo szeroki jak współczesny Yaris. Dla porównania najnowsza generacja Toyoty RAV4 jest długa na 4,6 m i szeroka na ponad 1,8 m, a w bagażniku zmieści bez składania foteli 580 l ładunku, zaś po ich złożeniu - nawet rower o kołach 29 cali.

Najpopularniejszy SUV na świecie

Kiedy w 1994 roku Toyota wprowadzała na rynek RAV4, żaden z przedstawicieli japońskiej marki nie spodziewał się, że auto odniesie aż taki sukces. Zainteresowanie samochodem dwukrotnie przekroczyło pierwotne założenia. Od momentu premiery na świecie sprzedano ponad 6 mln egzemplarzy tego modelu, a obecnie Toyota RAV4 to najpopularniejszy SUV na świecie, ze średnią roczną sprzedażą ok. 750 tys. sztuk.

Elektryczny i hybrydowy RAV4

W 2015 roku przy okazji faceliftingu czwartej generacji modelu Toyota wprowadziła na rynek RAV4 z napędem hybrydowym. Dzięki dynamicznej i oszczędnej jednostce auto w tej wersji stało się bardzo popularne. Ale niegdyś Toyota RAV4 występowała również z napędem wyłącznie elektrycznym. Po raz pierwszy samochód w takiej wersji pokazano w 1997 roku. Odmiany elektrycznej doczekała się również trzecia generacja modelu, a taki SUV był dostępny wyłącznie w USA.

Najmocniejsza w historii

Aktualna Toyota RAV4 Hybrid w wersji z napędem 4x4 AWD-i jest najmocniejszym i najszybszym RAV4, jaki był kiedykolwiek dostępny w Europie. Dzięki dwóm silnikom elektrycznym i 2,5-litrowej, wolnossącej jednostce benzynowej hybrydowy RAV4 ma łącznie 222 KM mocy i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,1 s.

4x4 bez wału napędowego

Pierwsza i druga generacja Toyoty RAV4 była wyposażona w stały napęd 4x4. W trzeciej generacji modelu producent zrezygnował z tego rozwiązania i wprowadził oszczędniejszy układ, który inteligentnie dołączał napęd na tylną oś w razie konieczności. Jednak największą innowacją było wprowadzenie w poprzedniej generacji modelu napędu E-Four, dostępnego w RAV4 Hybrid. Układ pozbawiono klasycznego wału napędowego, a tylne koła w ruch wprawia wyłącznie silnik elektryczny. W najnowszej odsłonie auta zastosowano ulepszony napęd o nazwie AWD-i, który potrafi przekazać do 80% momentu obrotowego na tylną oś.

Pierwsza Toyota z cyfrowym lusterkiem

RAV4 od samego początku był rewolucyjnym samochodem w ofercie Toyoty. Wraz z nadejściem trzeciej generacji auto stało się pierwszym kompaktowym SUV-em z możliwością wyboru trybów jazdy. A najnowsza generacja samochodu jest dostępna z cyfrowym lusterkiem wstecznym, które pokazuje to, co dzieje się za samochodem, nawet wtedy gdy bagażnik jest załadowany aż do sufitu. SUV-a w standardzie wyposażono również w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy