Volkswagen Golf od 7 lat nokautuje konkurencję

W ubiegłym roku w Europie sprzedano prawie 13 mln nowych samochodów osobowych, o 5,3 proc. więcej niż w 2013 r. Bliższa analiza danych, opublikowanych przez zajmującą się ich gromadzeniem firmę JATO Dynamic, prowadzi do ciekawych spostrzeżeń...

Od 7 lat najpopularniejszym autem na naszym kontynencie samochodem jest Volkswagen Golf . W 2014 r. sprzedał się w liczbie 520 958 egzemplarzy, wręcz nokautując konkurencję. Wystarczy powiedzieć, że drugi model na tej liście, Ford Fiesta, osiągnął wynik o ponad 200 tys. sztuk gorszy (308 999 sprzedanych aut). Poziom 300 tys. zdołało przekroczyć jeszcze Renault Clio (300 924). Pierwszą dziesiątkę uzupełniają:

Volkswagen Polo (280 378)

Opel/Vauxhall Corsa (252 420)

Ford Focus (222 834)

Peugeot 208 (215 312)

Skoda Octavia (206 362)

Reklama

Nissan Qashqai (204 200)

Audi A3 (200 157).

Sukcesy niemieckiego “króla kompaktów", lidera na ośmiu europejskich rynkach, powinny już dawno zamknąć usta krytykom, narzekającym, że każda kolejna generacja Golfa przynosi niewiele zmian; że stanowi jedynie ewolucyjne rozwinięcie poprzedniej; że auto jest nudne, "do bólu poprawne"; że niczym się poza ową bolesną poprawnością nie wyróżnia itd. I co z tego? Wyniki sprzedaży jasno dowodzą, że koncern z Wolfsburga obrał właściwą drogę. Oferuje auto być może pozbawione polotu, ale doskonale dopasowane do przeciętnych oczekiwań masowego, przeciętnie zamożnego (w realiach zachodnioeuropejskich) klienta. A to jego opinia jest najważniejsza, bo przekłada się na decyzje zakupowe.

Zauważmy, że jedynym przedstawicielem modnego segmentu SUV-ów w pierwszej dziesiątce bestsellerów jest Nissan Qashqai. Cała reszta to samochody miejskie i kompaktowe.

Aby zmieścić się wśród 50 najpopularniejszych modeli należało sprzedać co najmniej 83 912 aut (miejsce 50. - Hyundai i20). Aby ulokować się na pierwszym miejscu rankingu sprzedaży na Łotwie, wystarczyło znaleźć nabywców na zaledwie 571 pojazdów (Skoda Yeti).

Mercedes klasy C (136 431) sprzedawał się w Europie lepiej niż Renault Megane, Renault Scenic czy Skoda Fabia, a Mercedes klasy E (99 441) lepiej niż Kia Sportage, Fiat Punto i Ford Kuga. Generalnie jednak pojazdów marek Premium w czołowej pięćdziesiątce jest stosunkowo niewiele. Najwyższe miejsca, poza wymienionym wyżej Audi A3, zajmują BMW serii 3 (miejsce 14., niespełna 167,7 tys. egz.) oraz wspomniany Mercedes klasy C (miejsce 22.).

Europejczycy pozostają motoryzacyjnymi patriotami. Najchętniej kupują samochody rodzimych marek, o ile oczywiście takie w ich krajach istnieją. Pierwszą piątkę w Niemczech zdominowały Volkswagen i Audi (nr 1, VW Golf - 211 tys. egz.; to dwie trzecie całego rynku nowych aut w Polsce!), czyli reprezentanci jednego koncernu.

We Włoszech było podobnie - tu pierwsze skrzypce grają zdecydowanie Fiat i Lancia (super przebojem jest Panda - 104,3 tys. sprzedanych aut, prawie dwa razy więcej niż drugiego na liście Punto).We Francji - Renault, Peugeot i Citroen (nr 1, Renault Clio - 115,2 tys. egz.).  W Hiszpanii przoduje Seat (Leon - 27,8 tys. egz), w Rumunii Dacia (Logan - 13,4 tys. szt.), w Czechach Skoda ( Octavia - 20,5 tys.), w Szwecji Volvo (V70/XC70 - 23,6 tys.), a w Rosji Łada (Granta - 152,8 tys. egz.).

W pierwszej piątce najlepiej sprzedających się aut w Norwegii znajdujemy dwa modele elektryczne - Nissana Leaf (miejsce trzecie, 4782 aut) oraz Teslę S (pozycja piąta, 4040 egz.). To prawdopodobnie efekt polityki podatkowej tamtejszego rządu. Podobnie zapewne należy tłumaczyć niebywałe powodzenie Volkswagena Up! w Danii, lidera lokalnej listy bestsellerów (10,3 tys. sprzedanych sztuk), zdecydowanie wyprzedzającego drugiego w zestawieniu Peugeota 208 (5,7 tys. egz.).

Najpopularniejszym nowym samochodem na Litwie był w ubiegłym roku Fiat 500, choć, ze względu na potencjał miejscowego rynku, w liczbach bezwzględnych wygląda to słabiutko (1619 aut).

Dość egzotycznie prezentuje się ranking w Turcji. Pierwsze miejsce zajmują tam raczej mało popularne w innych krajach Renault Fluence i Fiat Linea.

W Polsce najlepiej sprzedającymi się nowymi samochodami są od lat Syrena i Polonez... Przepraszamy, to taki sobie żarcik, pewnie dla niektórych trochę irytujący. Jak wiadomo, u nas niezmiennie króluje Skoda. Octavia, lider polskiego rynku, przodowała w 2014 roku także, co zrozumiałe i o czym już wspomnieliśmy, w Czechach oraz, co mniej oczywiste - w Finlandii. Znajdujemy ją także w czołowych piątkach w Norwegii (miejsce 4.), Danii (3), Litwy (3), Holandii (4), Słowenii (4), Rumunii (3), a także Słowacji (dokładnych danych brak) i, co z pewnością może zaskakiwać - w Szwajcarii (miejsce drugie, 10,8 tys. sprzedanych aut).     

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy