Samochód po firmie - okazja czy pułapka?

Stosunkowo nowy samochód, z dobrym wyposażeniem i udokumentowaną historią oraz przystępną ceną czy zdezelowany rzęch z ogromnym przebiegiem i praktycznie bez żadnych dodatkowych opcji.

Takie dwie skrajne opinie dotyczą samochodów używanych przez firmy, które trafiły na rynek wtórny. Czy polski kierowca powinien zwrócić uwagę na takie auta, czy raczej ich unikać?

Auto na gwarancji

Reklama

Obecnie około połowy wszystkich nowych samochodów kupują firmy. Po pewnym czasie, zazwyczaj po 3 latach, auta te trafiają na rynek wtórny. Część z nich ma jeszcze nawet gwarancję. Można je kupić od osób, które użytkowały je w firmie, znajdują się komisach samochodowych lub też w salonach dealerów różnych marek, które sprzedają samochody firmom.

Wszyscy chyba znamy powiedzenie, że najlepszy samochód terenowy, to samochód służbowy. Jednak te czasy już minęły. - Wiele samochodów przez szefów małych firm jest wykorzystywane również jako samochody prywatne, a o takie każdy stara się dbać jak najbardziej. Również duże firmy oraz leasingodawcy zauważyli, że bardziej opłaca się im regularnie serwisować auta flotowe, bo później mogą za takie uzyskać lepszą cenę - mówi Przemysław Bukowski z Ford Bemo Motors w Poznaniu.

Żeby mieć jednak pewność, że o wypatrzony przez nas pojazd rzeczywiście dbano, warto dokładnie przejrzeć książkę serwisową. Dzięki temu będziemy wiedzieć jakie elementy były wymieniane i kiedy odbył się ostatni przegląd. Zdarza się, że tego typu auta są dość wyeksploatowane i mogą się okazać skarbonką bez dna. - Zazwyczaj jednak są to zadbane samochody. Firmy, które kupują od nas samochody regularnie je serwisują. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że znacznie bardziej opłaca się im natychmiast reagować na ewentualne usterki i naprawić je w ASO niż pozornie oszczędzać i szukać pomocy w nieznanych warsztatach lub w ogóle nie podejmować napraw - mówi Andrzej Strzelczyk, dyrektor serwisu Volvo Auto Bruno w Szczecinie.

Co więcej, można także nabyć auto pofirmowe jeszcze z ważną gwarancją. - Przeważnie firmy wykorzystują samochody od 2 do 4 lat lub też do odpowiedniego limitu kilometrów. Ten zależy już od konkretnego przedsiębiorstwa, ale zazwyczaj jest to między 100 a 200 tys. kilometrów przebiegu. Takie auto, jeśli było odpowiednio serwisowane, bez problemu posłuży kolejnemu użytkownikowi przez długi czas - mówi Wojciech Kacperski ze szczecińskiego salonu Hyundaia Auto Club.

Komfortowe i bezpieczne

Minęły także czasy, kiedy auto flotowe było najtańszą opcją, niemalże bez żadnego dodatkowego wyposażenia. Takie auta dość często są bonusem dla pracowników i tym samym mają budować lojalność pracownika wobec firmy. Z tego powodu przedsiębiorstwa starają się wybierać egzemplarze z odpowiednim wyposażeniem. W przypadku pojazdów dla kadry zarządzającej jest to dość często najwyższa półka. - Chociażby w przypadku Mercedesa E-Klasy jest to klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, która umożliwia kierowcy i pasażerowi podróżującemu obok niezależne dopasowanie klimatyzacji do swoich preferencji. Do tego należy dodać wentylowane przednie fotele czy system nawigacji uwzględniający korki oraz możliwość przeglądania stron internetowych - mówi Klaudiusz Czerwiński z Mercedes-Benz Auto-Studio w Łodzi.

Z kolei w autach dla pracowników średniego i niższego szczebla wyposażenie dodatkowe nie jest aż tak imponujące, ale też zapewnia odpowiedni komfort podróżowania. - W autach z segmentu B, jak Ford Fiesta czy w samochodach kompaktowych - np. w Fordzie Focus - minimum komfortu jakie wybierają osoby odpowiedzialne za flotę zawiera klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek oraz radio - mówi Przemysław Bukowski.

Samochody poflotowe zapewniają także odpowiedni zakres bezpieczeństwa. Układ ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania), ESP czy przynajmniej 4 poduszki powietrzne to podstawa. Ale tutaj podobnie, jak w przypadku komfortu, dużo zależy od tego, kto jeździł samochodem. - W Maździe 6, którą często wybierają menadżerowie, za bezpieczeństwo poza ABS z EBD odpowiada także układ dynamicznej kontroli toru jazdy DSC, adaptacyjny system przednich świateł AFS czy system RVM monitorujący tzw. martwe pole i ostrzegający kierowcę o pojazdach znajdujących się za lub obok samochodu - mówi Piotr Jarosz z Mazda Bemo Motors.

Dla kogo taki samochód?

Samochodami poflotowymi powinny zainteresować się głównie osoby, które rocznie pokonują przynajmniej 20 tys. km. Dlaczego? Ponieważ w większość byłe samochody służbowe są napędzane silnikami dieslowskimi. - Zaletą takich aut jest na pewno oszczędność. Nissan Qashqai, który coraz częściej trafia do firm jako auto służbowe na pokonanie 100 km w trasie potrzebuje jedynie 4,6 l ON. W ruchu miejskim spalanie wynosi około 6 l ON na 100 km - mówi Artur Kubiak z salonu Auto Club w Poznaniu. Jednak można spotkać także auta benzynowe wykorzystywane głównie do przemieszczania się w obrębię jednej aglomeracji.

Gdzie kupić?

Jest kilka sposobów na kupienie auta pofirmowego. Można je nabyć prosto od firmy, która użytkowała ten pojazd lub od jej pracownika, ale jest to dość rzadki przypadek. Znacznie częściej takie samochody można spotkać w salonach motoryzacyjnych, które oferują sprzedaż samochodów używanych. Zaletą tego miejsca jest dokładna znajomość całej historii serwisowej danego egzemplarzu. Co więcej, dość często możemy na takie auto otrzymać nawet roczną gwarancję serwisową.

Kolejna opcja, to sprawdzanie aukcji prowadzonych przez firmy leasingowe. Możliwe jest także znalezienie byłych aut służbowych w komisach, które kupują takie pojazdy hurtowo i starają się odsprzedać je z zyskiem. W tym ostatnim przypadku jednak należy zachować dużą ostrożność, ponieważ często handlarze chcą uatrakcyjnić pojazd chociażby poprzez cofnięcie licznika.

Na jakie auta można zwrócić uwagę?

Wśród pojazdów wykorzystywanych przez firmy bardzo dużo jest aut miejskich, jak chociażby Ford Fiesta, Suzuki Swift czy Nissan Micra. Bardzo popularne są także auta kompaktowe, często w wersji kombi. Tu jednym z liderów jest Ford Focus, ale ciekawą propozycją może być także Hyundai i 30. W segmencie D, wykorzystywanym przez menadżerów, często można spotkać Mazdę 6, Forda Mondeo ale także Volvo S60 czy Mercedes-Benz E-Klasy. Coraz częściej polscy przedsiębiorcy wybierają jako auta służbowe także SUV-y. Tu jest już znacznie większy wybór i możemy znaleźć ciekawe egzemplarze Suzuki Grand Vitara, Nissana Qashqai czy Volvo XC60. Rzadko wśród aut poflotowych można znaleźć vany, ale mimo wszystko zdarzają się warte uwagi Mercedesy Vito czy Fordy Galaxy. Co ciekawe, wkrótce na naszym rynku wtórnym powinno pojawić się dość dużo pickupów jak Nissan Navara, Mitsubishi L200 i Ford Ranger. Tego typu pojazdy zyskały na popularności w firmach ze względu na możliwość pełnego odliczenia VAT-u.

Planując zakup samochodu poflotowego musimy liczyć się z tym, że na auta te mimo stosunkowo dużego przebiegu wciąż mają dość wysoką cenę. - Firmy, które kupują auta flotowe zwracają uwagę nie tylko na jego wyposażenie czy spalanie. Istotnymi dla nich elementami jest również niezawodność oraz tzw. wartość rezydualna. Mówiąc prościej chcą, aby auto jak najmniej traciło na wartości z wiekiem. Jednak osoba, która kupi taki samochód może liczyć, że za kilka lat ten sam egzemplarz dalej będzie dobrze "trzymał cenę" i otrzyma za niego większą kwotę niż za samochód, który nie jest wybierany przez firmy - wyjaśnia Żaneta Wolska-Marchewka z salonu Suzuki Auto Club w Poznaniu.

Samochody poflotowe mogą okazać się świetnym zakupem. Zwłaszcza, że byłe auto służbowe z przebiegiem 150 tys. km może być w znacznie lepszym stanie, niż pojazd w komisie z cofniętym licznikiem i ukrytymi usterkami technicznymi.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama