Oto najchętniej kupowane hybrydowe SUV-y

Tak dużych wzrostów sprzedaży nie notują żadne inne pojazdy - moda na SUV-y i crossovery zapanowała na dobre. Modele z podwyższonym zawieszeniem sprzedają się świetnie w każdym rozmiarze. Dotyczy to również - cieszących się coraz większym powodzeniem - hybryd.

Jeszcze kilka lat temu napęd hybrydowy budził wśród nabywców obawy - nie brakowało sceptyków, którzy nazywali go ślepym zaułkiem motoryzacji. Obecnie, gdy producenci masowo wycofują z oferty silniki wysokoprężne, nie ma już wątpliwości, że nakreślona przez Japończyków wizja okazała się prorocza. Konkurencja z Niemiec, Włoch czy Japonii pospiesznie wprowadza właśnie do oferty zelektryfikowane wersje swoich pojazdów.

Nie dziwi więc, że - jak wynika z danych Instytutu SAMAR - po pierwszej połowie bieżącego roku dwa pierwsze miejsca w segmencie hybrydowych crossoverów i SUV-ów należą w Polsce do modeli Toyoty. Pierwszy - CH-R - odnotował wynik ponad 2,6 tys. rejestracji. Drugi - RAV4 - może pochwalić się liczbą przeszło 2,3 tys. sprzedanych egzemplarzy. Japończycy zgarnęli dla siebie całe podium - na trzecim miejscu figuruje model Lexusa - NX.

Reklama

- Segment SUV-ów i crossoverów rozwija się od lat, a poziom jego wzrostu przekracza średnią rynkową. Po pierwszym półroczu wyniósł już ponad 10 proc. Jeszcze dynamiczniej rozwija się rynek SUV-ów, wykorzystujących technologię hybrydową, którego wzrost osiągnął już niemal 50 proc. Ich udział w rynku przekroczył poziom 8 proc. i sukcesywnie się zwiększa. Zmiany w przepisach, jeszcze większe wymagania dotyczące czystości spalin, a jednocześnie duże zainteresowanie klientów takim typem nadwozia będą czynnikami stymulującymi dalszy wzrost udziału hybryd w tym segmencie - podsumowuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Jak, w szczegółach, prezentuje się pierwsza piątka najchętniej kupowanych w Polsce SUV-ów i crossoverów z napędem hybrydowym?

Miejsce 1. Toyota C-HR (2635 egz., udział w segmencie - 41,75 proc.)

Nazwa kompaktowego crossovera C-HR jest skrótem od słów "Compact Hybrid Revolution". Okazał się udanym połączeniem hybrydowego napędu z własnościami jezdnymi kompaktowego crossovera oraz odważną stylistyką. W wyposażeniu znalazły się m.in.: reflektory z technologią Full LED, światłowodami i sekwencyjnymi kierunkowskazami. Toyota C-HR ma nadwozie o szerokości 1795 mm, długości 4360 mm i rozstawie osi 2640 mm. Bagażnik ma pojemność 377 l.

Inżynierowie skupili się na zestrojeniu podwozia tak, by samochód jak najlepiej prowadził się w zakrętach. Stąd nisko umieszczony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Podobnie jak Prius IV generacji, C-HR bazuje na płycie TNGA (Toyota New Global Architecture), która zapewnia o 60 proc. większą sztywność nadwozia, jest lżejsza od poprzedniej o 50 kg i pozwala o 25 mm obniżyć środek ciężkości samochodu. C-HR to także najlepsza w klasie średnica zawracania - 10,4 -m i najniższy w klasie współczynnik oporu powietrza Cx 0,31.

Pod maską kryje się napęd hybrydowy 4. generacji o mocy 122 KM, zapewniający średnie spalanie od 4,7 l/100 km (wg WLTP) i możliwość holowania przyczep o masie do 725 kg. Układ hybrydowy składa się z pracującego w cyklu Atkinsona silnika 1.8 l połączonego z jednostką elektryczną. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem przekładni e-CVT.

Toyota C-HR jest wyposażona w oparty na współpracy kamery i radaru pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Składają się na niego: system zapobiegania kolizji z funkcją wykrywania pieszych, układ przeciwdziałania niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, tempomat adaptacyjny, automatyczne światła drogowe i układ odczytywania znaków drogowych. O bezpieczeństwo dbają również systemy ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania i obiektach znajdujących się w martwym polu.

Cennik hybrydowej Toyoty C-HR zaczyna się kwotą 108 900 zł za wersję wyposażenia Premium. Najdroższa odmiana z limitowanej serii Neon Lime by JBL kosztuje 139 900 zł.

Miejsce 2. Toyota RAV4 (2346 egz., udział w segmencie - 37,17 proc.)

Zaprezentowana w 1994 roku pierwsza generacja RAV4 dała początek segmentowi SUV-ów. Obecnie w sprzedaży jest piąte wcielenie auta, oferujące rekordową przestrzeń dla pasażerów i aż 580 l dla ich bagażu. Toyota RAV4 jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów na świecie, sprzedano już ponad 8 mln egzemplarzy. To również ulubiony japoński SUV Polaków, regularnie goszczący na szczycie listy TOP10 najchętniej wybieranych w naszym kraju nowych samochodów. Auto ma długość 4600 mm przy rozstawie osi 2690 mm oraz szerokości 1855 mm. Zbudowana na platformie GA-K Toyota RAV4 charakteryzuje się prowadzeniem jak w nisko zawieszonym aucie, m.in. dzięki rozkładowi masy w proporcji 51:49.

Za dobre osiągi odpowiada hybrydowy napęd z 2,5-litrowym, benzynowym silnikiem Dynamic Force, sprzężonym z jedną lub dwiema jednostkami elektrycznymi. Łączna moc układu wynosi 218 KM (zużycie paliwa od 5,5 l/100 km wg WLTP). W wersji AWD-i z elektrycznym napędem na tylną oś RAV4 osiąga moc 222 KM i rozpędza się do 100 km/h w 8,1 s, a przy tym w cyklu WLTP zużywa od 5,6 l/100 km. Zależnie od wybranego trybu jazdy, elektryczny napęd AWD-i automatycznie dostosowuje pracę wspomagania kierownicy, sterowanie hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego. O 30 proc. zwiększono maksymalny moment obrotowy, dostarczany do kół tylnej osi za pośrednictwem elektrycznego silnika.

Nowa Toyota RAV4 we wszystkich wersjach wyposażenia ma pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. generacji z funkcją połączenia alarmowego eCall. Składają się na niego: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, automatyczne światła drogowe, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystent utrzymania pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentny, adaptacyjny tempomat. Do standardowych systemów bezpieczeństwa należy też układ wspomagający pokonywanie podjazdów, wykrywający zmęczenie kierowcy oraz system stabilizujący tor jazdy przyczepy.

Ciekawostką jest wirtualne wsteczne lusterko, łączące w sobie zalety tradycyjnego rozwiązania z możliwościami umieszczonej wysoko z tyłu, szerokokątnej kamery. Lusterko wsteczne można zamienić w cyfrowy monitor, pokazujący obraz z regulowanej kamery wysokiej rozdzielczości, zamontowanej nad tylną szybą. Cennik odmiany hybrydowej stratuje z poziomu 134 900 zł za wersję Active z napędem na przednią oś i 144 900 zł za wersję z napędem i-AWD.

Miejsce 3. Lexus NX (375 egz., udział w segmencie 5,94 proc.)

NX to najpopularniejszy w Polsce SUV Lexusa. Zaprezentowany w 2014 roku model stanowi 40 proc. całkowitej sprzedaży japońskiej marki. Ma 4 640 mm długości, 1 870 mm szerokości i 1 645 mm wysokości. Pod maską pracuje hybryda z 2,5-litrowym silnikiem, mogącym pracować w cyklu Atkinsona o systemowej mocy 197 KM, legitymująca się spalaniem od 6,7 l/100 km.

Dostępne są wersje z napędem na przednią oś lub wszystkie koła E-Four, realizowanym za pośrednictwem umieszczonego przy tylnej osi silnika elektrycznego ze sprzęgłem elektromagnetycznym. Analizując położenie kierownicy oraz prędkość poszczególnych kół, napęd E-Four wykrywa możliwość wystąpienia pod- lub nadsterownego poślizgu i w odpowiedni sposób przekazuje moment obrotowy pomiędzy osiami, optymalizując tor jazdy. W normalnych warunkach pełna moc trafia wyłącznie do przedniej osi, oszczędzając paliwo.

Oprócz hybrydowego napędu, o rynkowym sukcesie NX-a zdecydowały atrakcyjna stylistyka i praktyczne wnętrze z bagażnikiem o pojemności 555 l. Wersje wyposażenia F Sport i Omotenashi w standardzie oferują komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+, obejmujący system ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, asystenta utrzymywania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o zmęczeniu kierowcy. Za dopłatą dostępny jest system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym za pojazdem.

Hybrydowy Lexus NX w wersji wyposażenia Elegance z pakietem Optimum z napędem na wszystkie koła E-Four, reflektorami full led, kamerą cofania, nawigacją i 18-calowymi felgami z lekkich stopów kosztuje 231 150 zł.

Miejsce 4. Kia Niro  (349 egz., udział w segmencie 5,53 proc.)

Ten kompaktowy crossover jest jedynym w tym zestawieniu reprezentantem innego kraju niż Japonia. Oferowany od 2016 roku przez południowokoreański koncern KIA model Niro jest pierwszym crossoverem tej marki z napędem hybrydowym. Model na rok 2019 poddano faceliftingowi. Na rynku oferowana jest także nowa wersja z napędem hybrydowym plug-in oraz odmiana w pełni elektryczna.

Pod maską kryje się hybrydowy układ napędowy, składający się z czterocylindrowej, benzynowej jednostki 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem odzyskiwania ciepła ze spalin, pracującej w cyklu Atkinsona, zestawionej z silnikiem elektrycznym. Systemowa moc hybrydowego układu napędowego to 141 KM. Napęd trafia do przedniej osi za pośrednictwem 6-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DCT. Prędkość maksymalna to 164 km/h, przyspieszenie do 100 km/h trwa 11,5 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi od 4,4 l/100 km.

Samochód ma długość 4355 mm, rozstaw osi 2700 mm, szerokość 1805 mm i wysokość 1445 mm. Pojemność bagażnika to 347 litrów (324 l w wersji plug-in). Lekkie nadwozie jest mieszanką stali i aluminium. Najnowsza wersja ma w standardzie reflektory w technologii LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, radio i 8-calowy ekran, współpracujący z Apple Car Play i Android Auto oraz kamerę cofania i czujniki parkowania, 16-calowe aluminiowe felgi oraz elektryczny hamulec postojowy z funkcją auto hold.

Pakiet systemów bezpieczeństwa z wykrywającym pieszych systemem automatycznego hamowania i aktywnym tempomatem oraz asystentem jazdy w korku, samoczynnie utrzymującym pojazd między liniami na pasie ruchu, wymaga dopłaty w wysokości 3500 zł. System monitorowania martwego pola i ostrzegający o ruchu poprzecznym za pojazdem występuje w dodatkowym pakiecie wyposażenia Business za 8000 zł. W zamian otrzymujemy również: indukcyjną ładowarkę do smartfonów, cyfrowe zegary, bezkluczykowy dostęp do pojazdu i nawigację. Najtańsza hybrydowa Kia Niro kosztuje 97 990 zł. Za wersję plug-in trzeba zapłacić 130 900 zł.

Miejsce 5. Honda CR-V (249 egz., udział w segmencie 3,94 proc.)

Ten SUV z Japonii jest obecny na rynku od 1995 roku. Doczekał się piątej generacji, którą zaprezentowano w 2018 roku w Genewie. Oferowana jest w wersji z napędem hybrydowym, zamiast stosowanego do tej pory silnika Diesla. Nowa Honda CR-V Hybrid ma 4600 mm długości, 1855 mm szerokości i 1679 mm wysokości. Jej rozstaw osi to 2663 mm, a bagażnik ma pojemność 497 l.

Pod maską znalazła się 2-litrowa benzynowa jednostka, pracująca w cyklu Atkinsona, która podczas jazdy jest przede wszystkim generatorem prądu dla akumulatorów. Te - w zależności od wersji - zasilają jeden lub dwa elektryczne silniki trakcyjne przenoszące moc na koła przedniej lub obu osi. Łączna, systemowa moc całego zestawu to 184 KM, a przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem jednostopniowej przekładni.

Jazda w trybie czysto elektrycznym jest możliwa na dystansie do 2 km. Średnie spalanie to 5,3 l/100 km, przyspieszenie do setki zajmuje 8,8 s w wersji z przednim napędem, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

Standardowo auto jest wyposażone w pakiet bezpieczeństwa Honda Sensing z wykrywającym pieszych systemem automatycznego hamowania, adaptacyjnym tempomatem i asystentem pasa ruchu. Na liście dodatkowego wyposażenia są m.in.: reflektory Full LED i podgrzewane tylne siedzenia. System multimedialny Honda Connect + z nawigacją wymaga dopłaty jedynie w podstawowej wersji wyposażenia.

Najtańsza Honda CR-V Hybrid z przednim napędem kosztuje 136 900 zł. Cennik odmiany z napędem na wszystkie koła zaczyna się kwotą 155 500 zł.



Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy