Nowa wersja Łady trafia do Niemiec

Na największym ryku Unii Europejskiej, czyli w Niemczech debiutuje właśnie nowa terenówka. W tym przypadku słowo "nowa" daje jednak mylny obraz sytuacji. W niemieckich salonach, pierwszy raz w historii, pojawiła się bowiem pięciodrzwiowa odmiana Łady 4x4.

Przypominamy, że Łada 4x4 to współczesna wersja, produkowanej od czterech dekad, Łady Nivy. Pierwszy egzemplarz rosyjskiej terenówki wyjechał na drogi 5 kwietnia 1977 roku. Od tego czasu archaiczne, korzystające z rozwiązań technicznych WAZ-a 2121 Żiguli (licencyjnej odmiany Fiata 124), auto pozostaje w ciągłej ofercie! Zmiana nazewnictwa to efekt sprzedaży praw do posługiwania się nazwą "Niva" General Motors, które nabyło je w 2006 roku.

Pięciodrzwiowa Niva - jako WAZ2131 - trafiła na rosyjski rynek już 22 lata temu, w 1995 roku. Jej konstruktorzy nie zaprzątali sobie głowy estetyką pojazdu. Za słupkiem B wstawiono po prostu dodatkowy segment z drugą parą drzwi, przykryty ordynarnym, wystającym ponad linię auta, garbem dachu. Mimo tego decyzja o eksporcie pięcioosobowej Łady 4x4 do Niemiec podyktowana jest prośbami lokalnych dealerów.

Reklama

Toporna konstrukcja, w połączeniu z tanimi częściami i świetną dzielnością terenową sprawia, że auto od lat ma w Niemczech wierną rzeszę fanów. Od stycznia do końca listopada bieżącego roku w Niemczech sprzedano już 1352 nowe Łady 4x4. To wynik aż o 31 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku!

Niemieckie ceny nowej Łady 4x4 z trzydrzwiowym nadwoziem startują od 10 790 euro (45 318 zł). Dodatkowy segment z parą drzwi wyceniono na 2200 euro. Pięciodrzwiowe auto to wydatek co najmniej 12 990 euro (54 558 zł). Podobnie, jak w przypadku odmiany z krótkim rozstawem osi, klienci mają do wyboru dwie wersje wyposażeniowe: podstawową (SUV) i wzbogaconą - Urban (od 14 290 euro). Standardem są: ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania (BAS), elektrycznie regulowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy oraz... konsola środkowa z uchwytem na kubek. W odmianie Urban znajdziemy ponadto: malowane w kolorze nadwozia zderzaki, 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, podgrzewane lusterka i podgrzewane fotele przednie.

Wydłużony model, tak samo jak odmiana 3d, napędzany jest benzynowym silnikiem 1,7 l o mocy 87 KM, który dzięki wielopunktowemu wtryskowi paliwa i katalizatorowi spełnia normę emisji spalin EURO6. Auto z wydłużonym rozstawem osi (2700 mm) przyspiesza do 100km/h w 19 s i osiąga prędkość maksymalną 137 km/h. Standardem, jak w każdej Nivie, jest permanentny napęd 4x4 z reduktorem i możliwością zablokowania centralnego mechanizmu różnicowego.

Pewne jest, że Łada 4x4 pozostanie w produkcji co najmniej do końca 2018 roku, gdy wygaśnie homologacja na ten model. Mimo ponad czterdziestoletniego stażu samochód wciąż cieszy się w Rosji dużą popularnością. Od momentu rynkowego debiutu Łada wyprodukowała już przeszło 2,5 mln egzemplarzy Nivy, co czyni ją jedną z najlepiej sprzedających się terenówek na świecie!

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy