Minister będzie tłumaczył się z fotoradarów i opłat za drogi

Po informacjach reportera RMF FM posłowie z komisji infrastruktury wezwali na dywanik ministra transportu i szefa Inspekcji Transportu Drogowego.

Po informacjach reportera RMF FM posłowie z komisji infrastruktury wezwali na dywanik ministra transportu i szefa Inspekcji Transportu Drogowego.

Posłowie złożyli wniosek o nadzwyczajne posiedzenie komisji, na którym będą wyjaśniać bałagan w ITD, o którym wielokrotnie pisali do nas sami inspektorzy.

Wątpliwości co do działania ITD jest mnóstwo. Najwięcej dotyczy uruchamiania i funkcjonowania automatycznego systemu nadzoru nad ruchem (system fotoradarów) oraz kontrolowania opłat od kierowców ciężarówek w systemie Viatoll.

Posłowie mają do ministra Sławomira Nowaka i szefa ITD długą listę pytań, która powstała po wielu informacjach od samych inspektorów. Ci wielokrotnie narzekali na bałagan w centrali i delegaturach oraz oddziałach wojewódzkich. Posłów przede wszystkim interesuje wdrażanie automatycznego systemu nadzoru nad ruchem, czyli systemu fotoradarów. Według wielu informacji, instalacja urządzeń idzie o wiele wolniej od założeń. Najgorsze jest jednak to, że w systemie przede wszystkim brakuje najważniejszej części, czyli systemu komputerowego, który sam będzie odczytywał dane ze zdjęć i od razu wystawiał wezwania dla piratów drogowych.

Reklama

Umowę na ten system ITD podpisała zaledwie kilkanaście dni temu, a jego tworzenie i uruchomienie potrwa co najmniej kilka miesięcy. Kolejną ważną kwestią jest kontrola opłat i karanie kierowców ciężarówek korzystających z systemu Viatoll. W tym przypadku kontrowersje dotyczą bezzasadnego wymierzania kar kierowcom. Często bowiem właściciele firm transportowych otrzymują wezwania o wskazanie kierowcy, który jechał drogą krajową bez wniesienia opłaty, po czym okazuje się, że pieniądze na koncie były.

O co konkretnie będą pytać posłowie?

Posłowie z komisji infrastruktury mają wątpliwości na temat procedur zatrudniania w centrali ITD. Najważniejsze biura w inspekcji od dwóch lat nie mają swoich szefów wybranych w konkursach. W wielu przypadkach są to "osoby kierujące biurem". Posłowie podejrzewają, że ITD nie ogłasza konkursów na te stanowiska tylko dlatego, by mogły nimi kierować zaufane osoby. Posłów dziwi też nieproporcjonalnie duża liczba byłych policjantów (na emeryturach) zatrudnionych w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w stosunku do innych pracowników.

Posłowie będą pytali o przetargi, zwłaszcza teleinformatyczne, o to kiedy i za ile będzie wreszcie gotowy automatyczny system do obsługi fotoradarów, o wielomiesięczne opóźnienia w wystawianiu mandatów, a także o stopień zaawansowania realizacji budżetu inspekcji. Szef komisji infrastruktury powinien zwołać jej nadzwyczajne posiedzenie w ciągu miesiąca.

RMF
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy