Kompakt z silnikiem 1,0 l? To recepta na hit!

Jeśli ktokolwiek wątpił, czy stworzone w myśl idei downsizignu, trzycylindrowe silniki przyjmą się w samochodach kompaktowych może już posypać głowę popiołem.

Ford przedstawił właśnie wyniki sprzedaży dotyczące kwietnia, czyli pierwszego pełnego miesiąca, jaki upłynął od czasu, gdy w europejskich salonach pojawił się focus, z nowym litrowym, trzycylindrowym silnikiem serii ecoboost. Na 19 głównych europejskich rynkach (Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria) klienci zamówili w sumie 4 700 focusów z nowym silnikiem, co stanowi aż 23,3 proc. całkowitej kwietniowej sprzedaży tego modelu!

Reklama

Trzycylindrowy silnik, którego blok zmieściłby się na kartce papieru formatu A4, ma bardzo nowoczesną konstrukcję. Na każdy cylinder przypadają po cztery zawory (zmienne fazy rozrządu), jednostka wspomagana jest turbosprężarką, za dostarczenie paliwa do komór spalania odpowiada bezpośredni wtrysk. Podstawowa wersja rozwija moc 100 KM i dysponuje momentem obrotowym 170 Nm dostępnym w przedziale od 1400 do 4000 obr./min. To zaledwie o 5 KM mniej, niż rozwija oferowany przez Forda w obecnym focusie silnik Ti-VCT i pojemności 1,6 l. Mocniejsza odmiana silnika 1,0 l rozwija moc maksymalną 125 KM.

W przeciwieństwie do pozostałych jednostek serii ecoboost, blok silnika nie został odlany z aluminium. Do jego produkcji użyto żeliwa, które jest nie tylko tańsze w produkcji, ale też szybciej się nagrzewa - co w przypadku tak niewielkiego silnika wspomaganego turbosprężarką stanowi niezwykle ważną kwestię.

Słabsza wersja przyspiesza do 100 km/h w 12,5 s i rozpędza się do 185 km/h. Mocniejsza - o mocy 125 KM - zapewnia przyspieszenie do "setki" w 11,3 s i prędkość maksymalną 193 km/h.

Najtańszy, pięciodrzwiowy focus (wersja ambiente) z silnikiem 1,0 l (100 KM)kosztuje w polskim salonie nieco ponad 63 tys. zł. Auto z bogatszym wyposażeniem (trend) i mocniejszą odmianą 1,0 l o mocy 125 KM to wydatek 70 300 zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kompakt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy