Jedno auto to już za mało!

W zeszłym roku co dziesiąty Polak kupił samochód osobowy.

Niemal połowa respondentów (48%) kupując auto zastępowała nim pojazd dotychczas używany, a ponad jedna trzecia badanych (35%) kupiła kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Z kolei dla 15% Polaków kupione w 2008 r. auto było pierwszym w ich gospodarstwie domowym - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP.

Reklama

Stosunkowo częściej dotychczas używany samochód zastępowały nowym osoby starsze, w wieku 50 lat i więcej, w tym emeryci i renciści i osoby pozostające w związkach małżeńskich. Ta grupa respondentów również częściej dokonała zakupu auta fabrycznie nowego oraz samochodu docelowego. Respondenci z tej grupy nie planują zakupu nowego pojazdu w ciągu najbliższych lat.

W porównaniu do 2007 r. odsetek osób, które w ubiegłym roku zastąpiły dotychczasowy samochód nowym autem zmalał o 10%.

Z kolei o 12% wzrosła grupa osób, które kupiły kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Stosunkowo częściej zakupu dodatkowego auta dokonywały osoby w wieku 40 - 49 lat, mieszkańcy wsi.

Wśród osób, które kupiły samochód w 2008 r. relatywnie najmniej (16%) jest tych, dla których było to pierwsze auto w gospodarstwie domowym. W tej grupie stosunkowo częściej znaleźć można osoby młode, w wieku 18-29 lat, stanu wolnego, często pracowników administracji i usług, w lepszej sytuacji materialnej (o najwyższym dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym). Grupa ta pozostaje na niemal niezmienionym poziomie od czterech lat.

- Wyniki badania pokazują, że w 2008 roku, częściej niż w latach ubiegłych, mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem zakupu kolejnego samochodu dla polskich gospodarstw domowych. Relatywnie częściej tego typu zjawisko występuje na wsi niż w mieście, co może rodzić nowe perspektywy dla rynku motoryzacyjnego. - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Dowiedz się więcej na temat: auto

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje