Dlaczego niemieckie są ładniejsze?

Ta ogólnie przyjęta opinia powtarzana jest przez każdego, kto choć raz odwiedził salon aut używanych za u naszych zachodnich sąsiadów. Czy faktycznie Niemcy bardziej dbają o samochody? Czy lepsze drogi mają wpływ na to, że samochody nie mają tak często spotykanych u nas rys i wgnieceń? Jak wytłumaczyć niemalże fabryczny stan wnętrz? Okazuje się, że to nie czary a świadomość dealerów i walka o klienta a przede wszystkim reputację i markę. Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu, bo już w Polsce pojawia się sieć (SMARTplus) świadcząca stosowane przez niemieckich sprzedawców usługi.

Reklama

Autoaufbereitung = Auto Detailing

Samochody używane wracające po okresie użytkowania do sprzedawcy (w ramach rozliczeń, leasingów czy też systemów typu buy-back) przechodzą standardowo proces zwany Auto Detailingiem (znany też jako Autoaufbereitung). Jego celem jest usunięcie śladów użytkowania auta przez poprzedniego właściciela i przygotowanie pojazdu do odsprzedaży. W tym zoptymalizowanym procesie zarówno wnętrze jak karoseria czy silnik samochodu poddawany jest serii zabiegów kosmetycznych. Usuwane są z nadwozia zabrudzenia (takie jak smoła czy lotna rdza czy owady) następnie karoseria przechodzi proces polerowania, w którym likwidowane są rysy powierzchowne i zmatowienia a lakier odzyskuje swój pierwotny blask. Detailing wnętrza obejmuje kilkanaście punktów od czyszczenia popielniczek przez odkurzanie, pranie tapicerki, podłóg i podsufitki, wnętrza bagażnika a nawet wnęki koła zapasowego. Jeśli samochód użytkowany był przez osobę palącą w procesie jest również możliwe usunięcie nieprzyjemnego zapachu za pomocą specjalnego urządzenia.

"Tutaj ryska a tu kryska"

Przy zakupie auta używanego w Polsce często usłyszymy od sprzedawcy (nawet autoryzowanego), że używany samochód może mieć otarcia bo jest używany (sic!). Wynika to z faktu, że drobne uszkodzenia powłoki lakierniczej ciągną za sobą konieczność malowania całych elementów karoserii. To samo dotyczy niewielkich wgnieceń powstałych wyniku uderzeń gradu czy spadających jesienią kasztanów. Nasi zachodni sąsiedzi i na takie uszkodzenia mają lekarstwo - SMART Repair. Wymyślone w USA systemy drobnych napraw estetycznych obejmują punktowe naprawy lakiernicze (zaprawki lakiernicze) ograniczające wielkość naprawy niemal do powierzchni samego uszkodzenia. Obniża to nie tylko koszt naprawy ale maksymalnie skraca jej czas. SMART Repair to także naprawy odprysków na szybach klejonych czy spawanie plastików (w tym elementów wnętrza pojazdu) z odtworzeniem ich oryginalnej barwy oraz struktury. Bardzo często zużywa się skórzana tapicerka siedzeń. Z pomocą SMART Repair można przywrócić oryginalną barwę skóry nawet w przypadku jej przetarcia. W przypadku wypalenia tapicerki materiałowej lub welurowej SMART Repair pozwalają usunąć uszkodzenie bez konieczności wymiany tapicerki.

Niemieccy klienci są wymagający więc poziom tych usług jest bardzo wysoki tak samo jak ich trwałość. W naprawach tych nie chodzi bowiem o krótkotrwały efekt ale o przywrócenie stanu jak najbliższego fabrycznemu. Jakże odległa jest ta filozofia od tego, co spotykamy na polskich giełdach samochodowych.

Po tych zabiegach nie wstyd już wystawić samochód na sprzedaż. Niemcy dobrze wiedzą, że auto używane kupuje się oczami. Samochód tak profesjonalnie przygotowany do sprzedaży bardziej przyciąga oko i pozwala na zwiększenie ceny sprzedaży. Sprzedawcy podkreślają, że takie auto sprzedaje się też szybciej.

Teraz Polska!

Choć brzmi to trochę jak bajka to jednak tego typu usługi są na niemieckim rynku znane od lat i chętnie stosowane również w trakcie eksploatacji samochodów jako alternatywa dla klasycznych napraw lub wymiany uszkodzonych elementów na nowe. Powstało wiele firm specjalizujących się w naprawach typu SMART i Auto Detailingu a niektóre z nich rozwinęły się w duże sieci warsztatów obejmujące swoim działaniem cały kraj. W tym kontekście nie dziwi więc informacja o powstaniu pierwszej w Polsce

(i polskiej) sieci salonów usług SMART Repair i Auto Detailingu pod nazwą SMARTplus. Pierwsze salony otwarto w Jabłonnie pod Warszawą i Poznaniu a teraz firma ta rusza ze swoją ofertą franchisingową. Kto wie, może już niedługo stan aut używanych w polskich salonach i komisach dorówna tym z Niemiec.

Dowiedz się więcej na temat: niemiecki | salon | sprzedawcy | uszkodzenia | samochody | Niemcy | naprawy | auto | Smart
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy