Coraz bliżej opłat za niemieckie autostrady!

Wzrosły szanse na przeforsowanie przez premiera Bawarii Horsta Seehofera kontrowersyjnego projektu wprowadzenia opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy. KE uznała pomysł za dopuszczalny.

Wzrosły szanse na przeforsowanie przez premiera Bawarii Horsta Seehofera kontrowersyjnego projektu wprowadzenia opłaty za korzystanie z niemieckich autostrad  dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy. KE uznała pomysł za dopuszczalny.

"Obniżenie podatku od pojazdów drogowych dla miejscowych użytkowników (...) przy równoczesnym pobieraniu odpowiednich opłat dla wszystkich użytkowników (autostrad) nie stanowi zasadniczo dyskryminacji ze względu na obywatelstwo" - oświadczył unijny komisarz do spraw transportu Siim Kallas, cytowany w czwartek przez agencję dpa.

Seehofer zapowiadał w kampanii przed wyborami do parlamentu 22 września wprowadzenie myta, grożąc, że nie podpisze umowy koalicyjnej, jeżeli jego postulat nie zostanie uwzględniony przez pozostałych koalicjantów. Wśród argumentów wymieniał konieczność pozyskania dodatkowych funduszy na rozbudowę sieci dróg oraz istnienie podobnych opłat w krajach sąsiadujących z Niemcami. "Niezrozumiałe jest to, że w niemal każdym kraju sąsiednim Niemcy muszą płacić za korzystanie z autostrad, natomiast obywatele tamtych krajów jeżdżą po naszych drogach za darmo" - mówił Seehofer na wiecach wyborczych.

Reklama

Premier Bawarii zapewniał, że niemieccy kierowcy nie odczują finansowych skutków myta ze względu na równoczesną obniżkę podatku od pojazdów mechanicznych.

SPD i Zieloni krytykowali ten pomysł, argumentując, że wprowadzenie opłat tylko dla cudzoziemców uznane zostanie przez UE za dyskryminację. Zastrzeżenia do tego projektu zgłaszała też kanclerz Angela Merkel (CDU).

Niemiecka telewizja publiczna ARD wyraziła opinie, że na stanowisko UE mógł wpłynąć w decydujący sposób argument, iż uzyskane z myta środki finansowe mają być w całości przeznaczone na rozbudowę infrastruktury. "Stanowisko KE oznacza istotne wzmocnienie pozycji Seehofera" - oceniła ARD.

W czwartek w Berlinie zbierze się po raz pierwszy grupa negocjacyjna CDU, CSU i SPD zajmująca się problemami komunikacji i transportu. Delegacje trzech partii rozmawiają od tygodnia o utworzeniu wspólnego rządu.

Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku. Do kasy państwa wpływa rocznie z tego tytułu około 4,5 mld euro.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: opłaty | Bliżej | autostrady
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy