Auta najtańsze w utrzymaniu!

Bezpieczeństwo, moc silnika czy poziom emisji CO2 to cechy, którymi przy wyborze samochodu w Polsce kieruje się niewiele osób.

Nieliczna garstka tych, którzy pozwolić mogą sobie na zakup fabrycznie nowego auta ma przeważnie zupełnie inne priorytety. Od liczby poduszek powietrznych ważniejsza jest cena, silnik nie musi wcale zapewniać optymalnych osiągów, ważne jest, by mało palił.

Reklama

Takie podejście wynika niestety z faktu, że - biorąc pod uwagę średnią krajową - samochód wciąż jest u nas dobrem luksusowym. Zwłaszcza w kwestii zarobków, na tle innych krajów europejskich wypadamy blado. Warto podkreślić, że - przynajmniej teoretycznie - Polacy wydają na samochód tyle samo pieniędzy, co np. Niemcy. W obu przypadkach jest to kwota stanowiąca około dziesięciu-dwunastu miesięcznych pensji. Trzeba jednak pamiętać, że po roku zaciskania pasa Niemiec może wyjechać z salonu fabrycznie nowym golfem, a Polak wytoczyć się zza bram komisu dziesięciolatkiem.

Myli się jednak ten, kto sądzi, że wśród bogatszych nacji koszty eksploatacji samochodu schodzą na dalszy plan. Chociaż, z perspektywy zarobków, ale wielu Europejczyków nowe auta są zdecydowanie bardziej przystępne niż dla Polaków, ich utrzymanie często kosztuje więcej niż w Polsce.

Koszt przeglądów gwarancyjnych, ubezpieczenia i stawki podatku drogowego są zazwyczaj wyższe, niż u nas. Do tego dochodzą również standardowe wydatki związane z tankowaniem czy wymianą opon.

W oparciu o te dane specjaliści z niemieckiego ADAC pokusili się o zestawienie najtańszych w eksploatacji nowych pojazdów, które kupić można na rynku niemieckim. Poza kilkoma nielicznymi wyjątkami - jak chociażby niedostępny w Polsce nissan pixo - ranking może okazać się bardzo pomocny w podjęciu decyzji o wyborze konkretnego auta.

Niemieccy specjaliści - dość optymistycznie - przyjęli, że przeciętne niemieckie auto przejeżdża rocznie 15 tysięcy kilometrów (nie rozdzielano samochodów ze względu na rodzaj zasilania). Zakładany czas eksploatacji to cztery lata.

W oparciu o te założenia, biorąc pod uwagę takie dane, jak cena początkowa, utrata wartości, zużycie paliwa czy koszty serwisu przeliczono całkowity, miesięczny koszt eksploatacji samochodu. Które auta okazały się najbardziej przyjazne dla portfela?

Ciąg dalszy na następnej stronie...

Dowiedz się więcej na temat: zakup | CO2 | bezpieczeństwo | Dacia | samochody | Volkswagen | Kombi | ZS | ADAC | LPG | Auta | w

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje